×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
گلایه از انتقادها نسبت به ورود کتاب‌های خارجی

اقتصادتهران: بسیاری از ناشران بین الملل علاقه مند به همکاری با ایران نیستند برخی مستقیم تحریم کردند و برخی به دلیل نقل و انتقالات بانکی ریسک را تقبل نمی کنند بنابراین اعتبارات افراد به کمک آمده از این رو کتاب به واسطه واسط های ثالث تامین شده است.

نشست خبری سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی امروز ۲۵ آبان ماه با حضور حامد میرزابابایی مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین الملل ایرانیان در ساختمان این انجمن برگزار شد. سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتب کاربردی و دانشگاهی از اول تا ۴ آذر در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران و سالن علامه امینی از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر برپا می شود.

حامد میرزابابایی به رسم سال های اخیر در برگزاری نشست خبری قبل از برپایی این نمایشگاه، امسال نیز سخنان انتقادی بسیاری را در این نشست مطرح کرد. وی با اشاره به پیشینه برگزاری این نمایشگاه و برپایی آن همزمان با هفته پژوهش، گفت: از دوره چهارم برگزاری نمایشگاه به هفته کتاب موکول شد اما امسال بنا به دلایلی که عمدتاً هم ناشی از عدم تعیین محل مناسب برای نمایشگاه بود به تعویق افتاد و با یک هفته فاصله ازهفته کتاب برگزار می شود. تهیه هزینه برای محلی که بتواند میزبان برگزاری چنین نمایشگاهی باشد برای انجمن ناشران بین الملل و همکاران ما بسیار سنگین است و در شرایط و وضعیت اقتصادی فعلی نمی توانستیم از محل اجاره غرفه این هزینه را تامین کنیم. پس ناچار شدیم به سمت محل های ارزان تر برویم و در این راه حتی از شهرداری نیز کمک خواستیم که نهایتاً معاونت امور اجتماعی شهرداری در حوزه تبلیغات شهری با ما همکاری کرد که اگر محقق شود در همین هفته نتایج آن در سطح شهر تهران مشهود خواهد بود.

دانشگاه تهران میزبان سیزدهمین دوره این نمایشگاه است و همکاری نسبتاً مناسبی نیز از نظر هزینه با ما داشتند. وی به وضعیت اقتصادی ناشران و حوزه نشر به ویژه نشر بین الملل اشاره کرد و توضیح داد: مشکلات اقتصادی این حوزه بیشتر از سایر حوزه های نشر است چرا که هم تامین اصلی محتوای چنین نمایشگاهی وابسته به ارز و نوسانات ارزی است و هم هزینه های وابسته با نشر بین الملل ایران نیز با ارز گره خورده است و وقتی یک نوسان ارزی در بازار رخ می دهد، هم اصل کالا و هم هزینه هایی که مرتبط با ورود، خروج و غیره است، متفاوت می شوند. مدیرعامل انجمن فرهنگی ناشران بین الملل ایرانیان در ادامه به طرح های ارائه شده برای کاهش هزینه ها اشاره کرد و افزود: یکی از این طرح ها برای کاهش هزینه ها تامین محل نمایشگاه بود که در این راستا دانشگاه تهران همکاری کرد و با توجه به اینکه نام نمایشگاه دانشگاهی است از این رو محیط مناسب دانشگاه می تواند مطلوب برای برگزاری باشد. اما زمانی این نمایشگاه با زیربنای ۱۷۰۰ متر فضای مفید حتی با کسری جا مواجه بود اما الان در فضای ۵۰۰ متر مفید برگزار می شود که این کاهش درخواست نشانگر اتفاق و ناسلامتی در بازار است که اگر مهار نشود احتمال دارد عواقب بدی داشته باشد.

بخشی از تداوم این موضوع وابسته به اعتبارات است که از سوی فعالان بین الملل تامین می شود. وی تصریح کرد: در نمایشگاه امسال مراسم افتتاحیه و غرفه بندی در نمایشگاه نخواهیم داشت. بسیاری از ناشران بین المللی علاقه مند به همکاری با ایران نیستند برخی مستقیم تحریم کردند و برخی به دلیل نقل و انتقالات بانکی ریسک را تقبل نمی کنند بنابراین اعتبارات افراد به کمک آمده از این رو کتاب به واسطه واسط های ثالث تامین شده است. مشکل حوزه نشر فراگیر است و مختص ما نیست و باقی به فراخور صنف خود نیز با آن درگیر هستند اما به نظر می رسد باید فکر جدی برای این بخش از حوزه کتاب که بر تولید علم اثر می گذارد، صورت گیرد. میرزابابایی درباره این دوره نمایشگاه بیان کرد: یکی از ویژگی های نمایشگاه بین المللی کتاب تخصصی و دانشگاهی همچون سال های گذشته این است که با وجود نوسانات ارزی هیچ کتابی به دو قیمت متفاوت فروش نخواهد رفت. در حال حاضر از طریق سایت نمایشگاه ثبت نام ها انجام شده و مسئله قیمت گذاری از طریق یک اپلیکیشن برنامه ریزی شده تا همواره کمترین قیمت ملاک فروش برای نمایشگاه در نظر گرفته شود اما در هر صورت نمایندگان انحصاری شاید ضوابط جداگانه ای هم داشته باشند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches