×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
سهیمه بندی بنزین و کرونا ترمز مصرف بنزین را کشیدند

اقتصادتهران: افزایش مصرف بنزین همواره در سالیان گذشته همواره روند رو به رشدی داشته به طوری که در تابستان گذشته این روند مصرف آنچنان بالا گرفته بود که میانگین مصرف روزانه از بالای ۱۰۰ میلیون لیتر در روز پایین نیامد. 

به گزارش اقتصادتهران، با توجه به ظرفیت تولید ۱۱۲ میلیون لیتری در هر روز، افزایش مصرف بنزین که دیگر از ۱۰۰ میلیون لیتر کم تر نمی شد زنگ خطری برای خودکفایی در تولید بنزین به شمار می‌رفت به طوری که دولت سرانجام به فکر سهمیه بندی بنزین افتاد و در آبان گذشته، بنزین سهمیه بندی شد.

با اجرای سهمیه بندی در حالی که میانگین مصرف روزانه بنزین در آبان سال گذشته ۹۴ میلیون لیتر در روز بود در آذر همان سال به ۷۶.۵ میلیون لیتر رسید و این روند کاهش مصرف بنزین در ماه های بعدی سال نیز ادامه پیدا کرد.

این در حالی است که ایران اکنون از نظر میزان عرضه انرژی تقریباً وضعیتی مشابه کشور آلمان دارد، اما شدت مصرف انرژی در ایران ۶ برابر این کشور است که نشان می دهد مصرف انرژی در ایران در خدمت بخش غیر مولد است.

بنابر این تدوین سند بهینه سازی مصرف سوخت که وزارت نفت آن را به مجلس ارسال کرده می تواند راهگشای مصرف بنزین باشد به طوری که مقرر شده تا طبق این سند  بهینه سازی مصرف سوخت در حوزه حمل و نقل تا سال ۱۴۲۰ تا ۵۰ درصد از شدت مصرف انرژی را کم کند.

این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد مصرف بنزین در هفت ماه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش ۳۰ درصدی را به ثبت رسانده است. یکی از دلایل مصرف بنزین همانطور که گفته شد، تاثیر سهمیه بندی بنزین بود و دیگر شیوع کرونا در جهان از جمله در ایران که مصرف را تا حد قابل توجهی کاهش داد.

روند رشد مصرف بعد از کاهش محدودیت های کرونایی در کشور آغاز شد و اردیبهشت ماه ایرانیان روزانه ۶۹ میلیون لیتر بنزین سوزاندند که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل کاهشی ۳۶ درصدی را نشان می داد.

اما اوج کاهش مصرف بنزین در فروردین سال جاری اتفاق افتاد به طوری که در این ماه برخی روزها مصرف بنزین به ۴۰ میلیون لیتر در روز کاهش پیدا کرد هر چند که میانگین مصرف عدد ۵۰ میلیون لیتر مصرف بنزین در روز را نشان می داد که این عدد در مقایسه با میانگین مصرف در فروردین سال گذشته ۹۱ میلیون لیتر در روز بود.

تابستان امسال روند مصرف بنزین صعودی بود از ۷۹ میلیون لیتر در تیرماه به ۸۴ میلیون لیتر در شهریور رسید. این در حالی بود که سال گذشته مصرف بنزین در تابستان در ماه های تیر تا شهریور به ترتیب ۱۰۰، ۱۰۴ و ۱۰۱ میلیون لیتر برآورد شده است.

بررسی این آمارها حکایت از آن دارد در حالی که میانگین مصرف بنزین در ۷ ماهه اول سال ۹۸ عددی معادل ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده،  در ۷ ماهه سال جاری به ۷۵ میلیون لیتر در روز رسیده است. عددی که نشان می دهد مصرف بنزین حدود ۳۰ درصد کاهش را در کشور ثبت کرده است.

در واقع  می توان گفت که که در ابتدا سهمیه بندی بنزین و دیگر شیوع کرونا دارای بیش ترین سهم در کاهش مصرف بنزین در کشور بودند که البته در این میان افزایش سهم مصرف سی ان جی نیز بی تاثیر نبوده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

برای ارسال دیدگاه شما باید وارد سایت شوید.

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches