×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دو بدهی اروپا به ایران

اروپایی‌ها در ارتباط با برجام و مقاومت ملت ایران در برابر تحریم های غیرقانونی دولت دونالد ترامپ دست کم دو بدهی عمده دارند و بهتر است از ایجاد دست انداز از نوع فرانسوی آن در مسیر موثر واقع شدن برجام اجتناب کنند.

به گزارش ایرنا، از هنگام قطعی شدن پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا در اوایل ماه جاری میلادی، عربستان و رژیم صهیونیستی خود را به آب و آتش زدند تا پیشاپیش هرگونه احتمال کاهش سطح تنش ها میان تهران و واشنگتن منتفی شود و حتی اگر شده یک جنگ فوری در منطقه براه بیاندازند.

این روزها همزمان و همراه با دشمنان اصلی برنامه جامعه اقدام مشترک یا همان برجام، در آمریکا و منطقه، شامل عربستان و اسرائیل که تمام ظرفیت‌های خود را برای زدن ضربه های آخر به این توافق بین المللی بسیج کرده اند، پالس‌هایی از قاره سبز و بخصوص تروئیکای اروپایی صادر می‌شود که از آن بوی بدعهدی می‌آید.

 ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه مدعی شده که “ایران در مرحله دستیابی به ظرفیت تولید سلاح هسته ای است”. حالا این موضع جدید فرانسه را که به “بازی خراب کن” در روابط بین الملل شهرت یافته را باید به حساب تغییر شرایط برای اروپا بگذاریم یا نشانه اوج عجز اروپا در ارتباط با مسائل جهانی؟

این موضع فرانسه گزارش‌ها مبنی بر تماس بن سلمان با مکرون در هفته گذشته را تقویت می کند که براساس آن بن سلمان خواستار وساطت رئیس جمهور فرانسه نزد جو بایدن رئیس جمهوری جدید آمریکا شده است.

در این ارتباط، مواردی را می توان مورد اشاره قرار داد، از جمله؛

– اروپایی‌ها که در دوره ترامپ از گاو شیرده خاورمیانه بی بهره مانده بودند و گویا همه را ترامپ یکجا می برد، فرصت را غنیمت شمرده اند تا پیش از ورود بایدن به صحنه، سهم خود را بردارند. افکار عمومی فرانسه هنوز به یاد دارد اهانت های ترامپ و بی اعتنایی‌ها و دهن کجیهای بن سلمان را در دوران طلایی ماه عسل واشنگتن با متحدانش در منطقه

– اروپایی ها چه در دوران ترامپ که در موضع انفعال و ضعف، نتوانستند هیچیک از نظرات خود را در برابر رئیس جمهوری متوهم آمریکا ابراز و اعمال کنند و با عجز از تقابل با او زیر تعهداتشان زدند و چه امروز که دارند طلبکارانه به بازی بر می‌گردند، نشان دادند که در برابر دلار به شدت ذلیل و آسیب پذیر هستند. از ناتوانی در راه اندازی همان سازوکاری که خود طراحی کرده بودند (اینستکس) و از هنگام توهین های ترامپ به مکرون و سایر رهبران اروپایی زمان زیادی نگذشته است.

– اروپایی ها نباید فراموش کنند که اگر ذره ای آبرو برایشان از قبال مقاومت در برابر ترامپ مانده باشد، مربوط به مقاومتی است که ایرانی‌ها بر سر برجام کردند و هزینه اش را هرچند گران پرداختند و این به حساب بدهی آنان گذاشته می‌شود.

– نکته دیگری که باید بخاطر بسپارند، هزینه جنگ علیه تروریسم در منطقه است که اگر ایرانی‌ها مهارش نکرده بودند، امروز آتش آن تا قلب اروپا کشیده می‌شد و اروپا امنیت امروز خود را مدیون سردار جنگ علیه تروریسم قاسم سلیمانی هستند و این دومین بدهی اروپا به ایرانی ها است

در ارتباط با زمزمه های تازه ای که اروپایی‌ها شروع کرده اند، یک نکته هم باید مورد توجه قرار گیرد، اینکه آیا اروپا توان مقابله با آمریکا را داشت یا نه؟‌

اولا اگر اروپایی‌ها بگویند قدرت مقابله با آمریکا را داشتند و می توانستند تحریم های آمریکا را دور بزنند، اما عمدا به تعهداتشان عمل نکردند، اوج بی صداقتی و بی اخلاقی و عهد شکنی را به اثبات رسانده اند. بنابراین در مراحل بعدی هرگونه حضور این کشورها در هرگونه مذاکرات غیر ضروری خواهد بود.

دوم اینکه، اگر بگویند که توان و قدرت لازم را نداشتند، امری پذیرفتنی است، اما حالا که ترامپ رفته خود را طلبکار معرفی می کنند، این دیگر قابل پذیرش نیست و جمع بندی این می شود که برای حل مسائل منطقه دیگر نیاز به اروپایی هایی که نان به نرخ روز می خورند، نیست.

خوب است به اروپایی ها یادآوری کنیم که آنها در مقابل خروج ترامپ از معاهده آب و هوایی پاریس و نه هیچ توافق نامه بین المللی دیگری، حتی برای یک روز مقاومت نکردند و تنها این برجام بود که با پایمردی ایرانی‌ها طعم شکست را به ترامپ و تیم متوهم و افراط گرای او چشاند.

در نهایت، به دولت‌های اروپایی باید متذکر شد که کانون افراط گرایی جهان که فاصله چندانی با قاره سبز ندارد، همچنان در این منطقه داغ است و تنها ایران قدرتمند است که از سرازیر شدن موج بزرگی از تکفیری ها به سمت کشورهای اروپایی جلوگیری کرده است، بنابراین بهتر  است در مسیر کاهش تنش‌ها سنگ اندازی نکنند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches