×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۱۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
جعفر کاشانی، پیشکسوت اسبق فوتبال ایران درگذشت

اقتصادتهران: نامش با مکتب فوتبالی شاهین و باشگاه پرسپولیس گره خورده است پیوندی که در نیم سده گسستی در آن دیده نشد بلکه تا واپسین دقایق عمر نفس او سرخ‌ ماند.

نام «جعفر کاشانی» که شنیده می‌شود به ناگاه تمام ذهن‌ها به سمت و سوی باشگاه پرسپولیس می‌رود باشگاهی که کاشانی از نخستین سال‌های تاسیس در آن حضور داشت و بدون اغراق بخشی از تاریخ آن باشگاه است. زاده یازدهم اسفند ماه سال ۱۳۲۲  است و فوتبال خود را از تیم شاهین آغاز کرد و در کمترین زمان به پرسپولیس تهران پیوست و تا پایان دوران ورزشی خود در این تیم باقی‌ماند و چهارمین کاپیتان تاریخ این تیم شد.

کاشانی در بیشتر افتخارات فوتبال ایران سهیم بوده و برخی از آن افتخارات تا کنون تکرار نشده‌اند یکی از این افتخارات حضور در المپیک است. کاشانی از جمله بازیکنانی بود که توانست در سال ۱۳۵۱ با فوتبال ایران به المپیک ۱۹۷۲ مونیخ صعود کند. کار بزرگی که کاشانی و فوتبالیست های آن زمان انجام دادند تا کنون تکرار نشده و ایران در نیم حدود نیم سده است که در حسرت این آوردگاه بزرگ است.

افتخارات ملی کاشانی تنها منتهی به صعود به المپیک نیست بلکه این پیشکسوت فوتبال ایران از سه قهرمانی جام ملت‌های آسیا، ۲ عنوان قهرمانی را در کارنامه دارد.

در سال‌هایی که فوتبال ایران قدرت برتر قاره کهن به شمار می‌رفت و در قهرمانی جام‌ملت ها هتریک کرد جعفر کاشانی در ۲ تورنمنت آن حضور موثر و جدی داشت. وی ابتدا سال ۱۹۶۷ با تیم ملی در ورزشگاه شیرودی (امجدیه) با تیم جشن قهرمانی گرفت و چهار سال بعد نیز در بانکوک توانست در کنار دیگر هم تیمی ها از عنوان قهرمانی ایران دفاع کند. عنوان که پس از جعفر کاشانی تنها یکبار دیگر در تاریخ فوتبال تکرار شد.

کاشانی تمام دوران فوتبالی خود را در باشگاه پرسپولیس سپری کرد و حتی پیشنهاد اغوا کننده تیم‌هایی مانند دارایی را رد کرد. وی یک عنوان قهرمانی و یک عنوان نایب قهرمانی را با تیم پرسپولیس تهران در لیگ تخت جمشید کسب کرده است. کاشانی آذرماه سال ۱۳۵۳ در جریان بازی تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال (تاج) از فوتبال باشگاهی خداحافظی کرد.

باشگاه در ۲۰ دی‌ماه آن سال برای وی دیدار خداحافظی باشکوهی برگزار کرد. این دیدار در برابر تیم فوتبال ملوان انزلی یکی از تیم های قدرتمند آن زمان فوتبال ایران بود.

کاشانی در کنار ورزش از سیاست غافل نبود بلکه حضورش در وزارت امور خارجه موجب شد تا وی کاردار و سرکنسول ایران در کشورهای انگلستان، آلمان، سوریه و امارات باشد.

کاشانی چهارمین کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس تهران درحالی روز چهارشنبه (دهم مهرماه) دار فانی را وداع گفت که نهم مهرماه سالروز درگذشت هادی نوروزی دیگر کاپیتان این تیم است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches