×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
دستورالعمل میانجیگری و داوری در حال تدوین است

اقتصادتهران: رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه دستورالعمل میانجیگری و داوری در قوه قضاییه در مرحله تدوین است، از اساتید بسیجی خواست که دستگاه قضایی را در راستای تکمیل این دستورالعمل یاری رسانند.

به گزارش اقتصادتهران به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست با مسئولان بسیج اساتید سراسر کشور با خطیر و دشوار دانستن امر قضا، به محذوریت‌های قوه قضاییه به لحاظ امکانات و نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: اجرای احسن و تمام و کمال مسئولیت‌هایی که به لحاظ قانون اساسی و قوانین موضوعه بر عهده قوه قضاییه گذاشته شده است، با این عِدّه و عُدّه و امکاناتی که دستگاه قضایی دارد، ممکن نیست.

پیش‌تر نیز در روز ۲۶ خرداد امسال حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای اداری استان قم گفته بود، برخی بخش‌های دادگستری‌ها در نقاط مختلف به واسطه میزان امکاناتی که دارند، در شأن مردم نیستند؛ بودجه سالانه دستگاه قضایی برابر با بودجه یک ماه یک سازمان وابسته به یک وزارتخانه است؛ بنابراین، با این حجم کار و با این امکانات، صدور احکام سریع، دقیق، به‌موقع، متقن و همه جانبه، کار دشوار و سختی است.

رئیس دستگاه قضا با مسئولان بسیج اساتید، قاطبه مدیران قوه قضاییه را افرادی مسئولیت‌شناس و تلاشگر دانست و گفت: من به کارکنان و قضات دستگاه قضایی به جهات مختلف از جمله مسئولیت‌شناسی، صرف تلاش و داشتن روحیه جهادی، وقت گذاشتن برای رسیدگی به پرونده‌ها و پیشبرد امور قضایی مردم همچنین تحمل سختی‌ها، نمره بالایی می‌دهم اما از این منظر که آیا در گام دوم انقلاب توانسته‌ایم در تراز قضای اسلامی قرار بگیریم و به وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی در حوزه‌های مختلف از جمله «دادرسی عادلانه، بدون تبعیض و کم‌هزینه برای همه مردم به‌ویژه قشر پایین جامعه»؛ «پیشگیری از وقوع جرم»؛ «اصلاح و تربیت بزهکاران»؛ «شناسایی همه مجرمین و مجازات بازدارنده آنها» به صورت صددرصدی جامه عمل بپوشانیم، باید بگویم که از این منظر و جهت به خودم نمره خوبی نمی‌دهم.

رئیس قوه قضاییه خطاب به مسئولان سازمان بسیج اساتید که اکثریت آنها از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها هستند، افزود: قاطبه مدیران کشور در دستگاه‌های مختلف، دانش‌آموخته و تربیت‌شده دو نهاد «حوزه» و «دانشگاه» هستند؛ حال سؤالاتی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا همه این مدیران در جایگاه درستی قرار گرفته‌اند؟ آیا وظایف و مأموریت‌های خود را به درستی انجام می‌دهند و نسبت به حوزه کاری خود اشراف دارند؟ اگر بخشی از آنها در ایفای وظایف خود با مشکل و کاستی مواجه‌اند، این عیب و اشکال از کجا ناشی می‌شود؟ آیا مدیری که با ملزومات حوزه مدیرتی خود آشنا شده است، با حواشی و موانع پیش‌روی خود نیز آشناست؟ آیا در مواقع بحرانی، قدرت اعمال تصمیم و اجرای آن را دارد؟ برای اینکه مدیران بعدی کشور وضعیت بهتر و مطلوب‌تری پیدا کنند، باید چه راهبردها و اقداماتی در حین تربیت و تحصیل آنها اتخاذ شود؟

رئیس عدلیه اظهار داشت: باید مشخص شود که اشکال و عیب کار کجاست که شما اساتید انقلابی و وظیفه‌شناس به عنوان مسئولان آموزش و تربیت مدیران کشور در حوزه و دانشگاه از عملکرد بخشی از این مدیران رضایت ندارید؛ باید نقص و ایراد کار برطرف شود تا مدیران بعدی کشور از وضعیت و شرایط بهتر و مطلوب‌تری برای پیشبرد وظایف و امور برخوردار باشند.

محسنی اژه‌ای به مقوله مهم ضرورت مسئولیت‌شناسی مدیران و متولیان امور در بخش‌های مختلف کشور اشاره کرد و گفت: مدیری که مسئولیت تصدی یک دستگاه را برعهده می‌گیرد باید نسبت به نقاط قوت و ضعف و مشکلات و آسیب‌های آن دستگاه در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف آشنایی و اشراف داشته باشد و سپس با روحیه جهادی برای غلبه بر آن مشکلات و آسیب‌ها به میدان بیاید.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches