×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true

نمایش «اُراتُریو عدالت» از چهارم تا دهم آبان ماه نمایش با گروه ۱۰۰ نفره در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت.

نشست خبری نمایش «اُراتُریو عدالت» به کارگردانی بابک مهری با حضور این کارگردان، اصغر همت بازیگر، فرشید قاسمی آهنگساز، احسان تارخ مدیر برنامه و محسن ظریفیان در تالار وحدت برگزار شد.

تارخ نخستین سخنران این جلسه بود و در توضیح نمایش «اُراتُریو عدالت» گفت: «اوراتریو به معنای نمایش و قطعات آوازی است. ما در این کار شاهد ترکیب موسیقی و بخش‌هایی از نهج‌البلاغه کلام امیرالمومنین هستیم. ۸۵ نفر گروه کرال، ۲۵ نفر نوازندگان و ۱۵ نفر گروه حرکات نمایش را تشکیل می‌دهند و در مجموع ۱۳۵ نفر درگیر این نمایش هستند. این روزها تمرینات نمایش در طبقه هفتم تالار وحدت انجام می‌شود.»

مهری در مورد ویژگی‌های نمایش «اُراتُریو عدالت» گفت: «۱۴۰۰ سال است که کسی براساس نهج‌البلاغه کاری اجرا نکرده است. ما در «اُراتُریو عدالت» روی اصل متن نهج‌البلاغه کار کرده‌ایم، روی کلام و اندیشه و تفکر انسانی امیرالمومنین. برای رسیدن به این کار چند ماه تحقیقات گسترده‌ای انجام دادم و بعد از خواندن ترجمه‌های متعدد نهج‌البلاغه و خواندن متن عربی، به ترجمه‌ای از متن دست یافتم که قابل درک‌تر باشد. این‌ها با موسیقی شرقی و سنتی و اصیل ترکیب شده‌اند تا بتوانیم کاری درخور ارائه دهیم.»

کارگردان نمایش در مورد ایده اولیه کار روی نهج‌البلاغه گفت: «ایده اصلی اجرای این نمایش یک سال و نیم قبل به ذهن من رسید. همانطور که شاهد بودید سال گذشته ولادیمیر استانیفسکی بر اساس سخنان حکیمانه هرودوت نمایشی را در جشنواره تئاتر فجر اجرا کرد. هرودوت مورخ خوبی برای ایرانیان نیست چون بسیار جانبدارانه درباره ایران صحبت کرده است. آن زمان که این نمایش اجرا شد من خیلی دلم گرفت و پیش خودم فکر کردم ما خودمان انقدر افراد بزرگ داریم که بخواهیم سخنان حکیمانه آنها را به جای هرودوت به مردم منتقل کنیم. به همین دلیل به سراغ سخنان حضرت علی (ع) رفتم. متاسفانه ما تنها سالهای پایانی عمر این بزرگان و نحوه شهادت‌شان را به تصویر می‌کشیم و مردم هیچ‌گاه درک درستی از اندیشه و تفکرات این عزیزان پیدا نمی‌کنند.»

این کارگردان با اشاره به اجرای دوساعته این اثر نمایشی، عنوان کرد: «این اجرا دو بخش دارد که در هر دو بخش از کلمات حضرت علی (ع) در نهج البلاغه استفاده شده است. در بخش دوم این نمایش تک‌خوانی و تک‌گویی وجود دارد و موسیقی این بخش توسط بازیگران حین خواندن و گویش خطبه ها نواخته خواهد شد.»

اصغر همت نیز درباره ویژگی‌های این اجرا گفت: «متاسفانه چیزی که من را آزار می دهد این است که چگونه وقتی مرکز هنرهای نمایشی و وزارت ارشاد مدعی حمایت از کارهای فاخر است چرا باید تئاتر تبدیل به جایی برای کاسبی شود. در حال حاضر نه تنها بودجه‌ای به تئاتر اختصاص نمی‌دهند بلکه از اعتبار تئاتر سوءاستفاده کرده و اموراتشان را می‌گذرانند. متاسفانه تالار وحدت نه تنها کمکی به اجرای این نمایش نمی‌کند بلکه برای هر اجرا مبلغ قابل ملاحضه‌ای از گروه می‌گیرد.»

او افزود: «برنامه‌ریزی‌های نامناسبی درباره تئاتر وجود دارد و تمام بودجه ای که برای این حوزه اختصاص یافته خرج برگزاری جشنواره هی متعدد و حقوق کارکمندان می شود. آقای مرادخانی در نشستی عنوان کرده بود اگر بودجه تئاتر ۱۰ برابر شود می‌شود برای ان کاری کرد اما الان که این بودجه یک دهم است می‌خواهد برای تئاتر چه کند.»

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches