×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
واسطه گران و دلالان خودرو با مالیات بر عایدی سرمایه نقره داغ می‌شوند

اقتصادتهران: دولت در سال جدید تصمیم گرفته برای کوتاه کردن دست دلالان و دور نگه داشتن آن‌ها از بازارهای سرمایه‌ای همچون مسکن و البته خودرو، موضوع اخذ مالیات بر عایدی سرمایه را تعریف کند. در واقع اینطور می‌توان گفت که یکی از دلایل به جریان انداختن طرحی با عنوان مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی و پیگیری آن در مجلس، این است که دولت با ارائه آن مصمم است ضمن حمایت از تولید و سرمایه گذاری مولد و با هدف جلوگیری از افزایش ناگهانی قیمت‌ها در این بازارها و با اعمال مالیات، انگیزه سوداگری در بازارهای دارایی از جمله خودرو را کاهش دهد.

مهرداد عسگری- به گزارش اقتصادتهران، این در حالی است که می‌توان گفت ماحصل تعریف مالیات بر عایدی راه اندازی سامانه یکپارچه تخصیص خودرو است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از طریق آن، قصد کوتاه کردن دست دلالی در بازار خودرو را دارد.

چرا که با این اقدام به طور قطع شانس خریداران واقعی خودرو با کاهش تقاضای کاذب افزایش خواهد یافت و از سوی دیگر تقاضای مردمی برای خودرو شکل واقعی به خود می‌گیرد.

ایجاد بانک اطلاعاتی دقیق و جامع از همه معاملات خودرویی کشور در کنار مدیریت جامع در نقل و انتقالات انجام شده در حوزه خودرو، با فراهم آوردن شفافیت و ایجاد بستر سیستمی، ضمن افزایش ضریب امنیت معاملات و اطمینان در طرفیت معامله امکان هر گونه رهگیری‌های آتی را فراهم کند که این امر یکی از اهداف نهایی اطلاع رسانی سامانه تشخیص مالیات بر عایدی سرمایه در حوزه خودرو به شمار می‌رود.

ذکر این نکته ضروری است که به طور کلی و بر مبنای طرح مالیات بر عایدی سرمایه، در صورتی که به صورت قانون تبدیل شود، مالیات بر عایدی سرمایه،  صرفا در صورت فروش و انتقال خودروهای با هدف غیر مصرف برای فروشنده، اعمال می‌شود؛ بنابراین متقاضی که خودرو را برای مصرف خریداری و نگهداری می‌کند، از این مالیات معاف خواهد بود.

همچنین جلوگیری از پولشویی، ایجاد نظم و پیش‌بینی پذیری در بازار و کاهش نوسان‌های قیمتی، کاهش نرخ تورم و همچنین کاهش جلوگیری از فرار مالیاتی را می‌توان یکی دیگر از اهداف اصلی این طرح برشمرد و این در حالی است که طرح مالیات بر عایدی سرمایه کمک شایانی به شفاف سازی خرید و فروش‌ها و شناسایی دلالان و واسطه گران خودرو خواهد کرد.

به نظر می‌رسد عزم دولت برای اجرای این طرح بیش از آن که به منافع درآمدی برای خود دولت ایجاد شود، دارای مزایای بسیار زیادی برای مردم و در اصل خریداران واقعی و مصرف کنندگان خودرو است.

طبق طرح مالیات بر عایدی سرمایه خودرو، در طرح فروش یکپارچه بدین صورت محاسبه می‌شود که چنانچه مشتری طرح، کمتر از سه سال از تحویل خودرو، اقدام به فروش و انتقال خودرو خود کند، بایستی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد، از سود حاصل از فروش را به عنوان مالیات بر عایدی بپردازد؛ اما اگر خودرو بیش از سه سال نگهداری شود مالیاتی به آن تعلق نخواهد گرفت.

یکی از نکات قابل توجه دیگر در این طرح این است که اطلاعات تمامی خریداران خودرو از سامانه یکپارچه برای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذی‌ربط قرار خواهد گرفت و از این منظر، اجرای مالیات بر عایدی سرمایه همانند بسیاری از کشورها لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

بنابراین این طور می‌توان گفت که شناسایی دلالان و واسطه گران برای سیستم‌های مالیاتی و نظارتی، نیز یکی دیگر از اهداف مد نظر برای اجرای این طرح است که به طور حتم، منافع آن برای مردم و مصرف کنندگان واقعی خودرو در آینده‌ای نزدیک مشهود و ملموس خواهد بود.

 

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches