×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
میدکو و عصر گذار از مسئولیت اجتماعی به سوی توسعه پایدار

اقتصادتهران: مسئولیت اجتماعی فقط یک کلمه خاص برای نشان دادن اهمیت به جامعه نیست بلکه دنیایی از کلمات و اقدامات مهم و خاص است که تاثیر بسزایی بر جوامع کوچک و بزرگ دارد.

به گزارش اقتصادتهران، مسئولیت اجتماعی سازمانی، مجموعه‌ای است از تعهداتی که یک سازمان در حفظ و کمک به جامعه انجام می‌دهد و از سود حاصل از فعالیت‌های خود در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی برای مردم هزینه می‌کند. حال آنکه مدت‌هاست مسئولیت اجتماعی مفهومی بسیار کلان تر به خود گرفته و با نگاه به حفظ محیط زیست، استفاده از منابع، بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و ثبات نظام‌های حیاتی و… نام توسعه پایدار بر آن گذارده شده است. مدلی که در کنار رشد و توسعه صنعتی و اقتصادی با حفظ منابع و زیرساخت‌های ارگانیک و طبیعی نگاهی همه جانبه به رشد و توسعه معطوف می‌دارد. در نتیجه فعالیت‌های مجموعه های صنعتی نیز متقارن با همین نگاه توسعه پایدار لازم است تا بیشتر شکلی کلان، زیرساختی و آینده نگر به خود گیرد. در همین راستا به بخشی از فعالیت‌های شرکت میدکو به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه توسعه پایدار می‌پردازیم.

در حالی که دنیای امروز با تبلیغات و شعار گره خورده است بعضی از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی که نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی دارند، مبحث توسعه پایدار را نه فقط برای نمایش عموم مردم بلکه در مسیر نگاه کلان توسعه همه جانبه انجام می‌دهند.

در همین راستا در بســیاری از مجتمع‌های هلدینگ میدکو مانند کک ســازی زرند، کنسانتره و گندله ســازی سیرجان، مجتمع فولاد بردسیر، فرآوری زغالسنگ پابدانا، و بابک مس با ایجاد سیستم تصفیه خانه فاضلاب از آب خروجی برای آبیاری فضای سبز اســتفاده می‌شــود. همچنین، برای مدیریت مصرف آب در نگهداری و توسعه فضای سبز، بهره مندی از فناوری‌های جدید آبیاری و مراقبت از درختان از برنامه های اصلی محیط زیستی مجتمع‌ها است.

همچنین مسئولیت اجتماعی بنگاه به معنای الزام به پاسخگویی گروه‌های ذینفع خارجی، بهبود زیست جمعی و جلوگیری از بحران‌ها، حفظ سلامت عمومی و توان شناختی در فرآیند تفکر مدیریتی و تصمیم‌گیری راهبرد پایدار توسعه است؛ بنابراین مدیریت تعارضات و همراه کردن جامعه محلی با اقدامات توسعه‌ای و صنعتی نگاه کلان مدیریتی می‌طلبد.

به همین منظور میدکو سرمایه گذاری قابل توجهی برای استفاده مجدد از آب در فرایندهای تولیدی داشته در راستای مسئولیت‌های اجتماعی داشته چنانچه بیش از ۶۰ درصد از آب مصرفی از تصفیه پساب های فاضلابی تأمین می شود و بنا بر برنامه ریزی‌های انجام شده قرار است در آینده نزدیــک، تمــام آب مورد نیاز میدکو از این طریق تأمین گردد.

علاوه بر این، میدکو برای جلوگیری از آلودگی آب، از سیستم‌های تصفیه پساب در مجتمع های تولیدی اســتفاده می‌کند تا ضمن کاهش وابســتگی به منابع آب‌های زیر زمینی، از پســاب تصفیه شده در آبیاری فضای ســبز اســتفاده کند.

آب مصرفی در دنیا به سه بخش اختصاص دارد؛ کشاورزی، انرژی و صنعت و مورد آخر مصرف خانگی. در بین این سه مورد، بیشترین میزان به کشاورزی اختصاص داده می‌شود درحالی‌که سهم آن در تولید ناخالص داخلی در کشورهای دنیا حدود ۴ درصد است.

از سوی دیگر میدکو با تکنولوژی انحصاری خود (تانک بایولیچینگ) در صنعت استخراج و استحصال مس نیز کاملا منطبق با آرمان های توسعه پایدار عمل کرده است. در این خصوص میدکو و با استفاده از باکتری‌های ارگانیک و زیستی به صورت کاملا محیط زیستی و دوست دار طبیعت به استحصال مس می‌پردازد.

مجموع اقدامات انجام گرفته در هلدینگ میدکو موجب شــده اســت، با اینکه نزدیک به ۲۰ درصد اشتغال در سطح استان کرمان ناشی از فعالیت‌هــای صنعتــی و معدنی میدکو باشــد، تنها ۰٫۵ درصد از آب مصرفی استان در مجتمع‌های تولیدی این هلدینگ مصرف شود که این مهم نتیجه درایت و ابتکار عمل مدیران میدکو می باشد که نقش مهمی در توسعه صنعت کشور ایفا می‌کنند.

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches