true
اقتصادتهران: وزیر راه و شهرسازی گفت: مردم استانهای جنوبی که از شیراز با قطار به مشهد سفر میکنند، میتوانند با استفاده از خط آهن اقلید-یزد، مسیر مشهد را ۳ ساعت سریعتر طی کنند.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از راه آهن، محمد اسلامی در حاشیه بازدید از ایستگاه اقلید پروژه راه آهن اقلید – یزد گفت: این پروژه چند سالی است آغاز شده ولی ۶۰ درصد از پروژه هم به لحاظ اعتباری هم به لحاظ عملیات فیزیکی در این دو سال اخیر به انجام رسیده است.
وی ادامه داد: اگرچه به نظر میرسد این خط آهن تنها یک خط مواصلاتی برای اتصال دو استان است، اما احداث آن در انتقال بار از جاده به راهآهن فوقالعاده مؤثر است. همچنین مردم عزیز استانهای جنوبی که اکنون از شیراز با قطار به مشهد سفر میکنند، میتوانند با استفاده از این خط آهن مسیر مشهد را ۳ ساعت سریعتر طی کنند. از سوی دیگر استانهای فارس و یزد و اصفهان که استانهای گردشگری هستند، از طریق این خط به یکدیگر متصل میشوند.
اسلامی با بیان اینکه ارزش این خط آهن حدود ۴,۰۰۰ میلیارد تومان است، افزود: امیدوار هستیم این پروژه را تا پایان دولت و قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بهره برداری برسانیم.
این عضو کابینه دوازدهم گفت: ویژگی خط آهن یزد-اقلید این است که استان فارس را به شمال-شرق و جنوب-شرق کشور متصل میکند. این خط آهن در ادامه به بوشهر نیز متصل خواهد شد. این خط مسیر شیراز به مشهد را ۳ ساعت کاهش میدهد. این خط همچنین میتواند با اتصال به چشمههای بار، در سقف برنامهای که پیشبینی شده، تردد ۷ میلیون تن بار و ۴ میلیون مسافر را در سال تضمین کند.
وی ادامه داد: در خردادماه قطار از روی این خط تردد خواهد کرد. البته عملیاتی در ایستگاهها و خطوط تکمیلی در حال انجام است و حداکثر تا شهریور کل پروژه به بهرهبرداری خواهد رسید.
وزیر راه و شهرسازی درباره سایر پروژههای ریلی در دست احداث در کشور گفت: در حال حاضر حدود ۲۰۰۰ کیلومتر خط آهن در دست ساخت است که برای افتتاح این خطوط تا پایان سال ۱۴۰۰ هدفگذاری شده است.
وی ادامه داد: ۴۰۰ کیلومتر از این خطوط، خطوط دوم است که ظرفیت حمل بار و مسافر را افزایش میدهد. این خطوط در مسیرهای بافق-زرین شهر و قزوین-زنجان در حال اجرا است. ۱۶۰۰ کیلومتر خط آهن جدید نیز در قالب ۷ پروژه ریلی در دست احداث است که تعدادی در نیمه اول و باقی مانده تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهرهبرداری میرسند.
اسلامی ادامه داد: راندمان توسعه شبکه ریلی در سال جاری ۶ برابر راندمان توسعه راه آهن در طول تاریخ ایران است. خداوند را شاکریم که برنامهریزی هایی که انجام شده و پشتیبانی همهجانبهای که صورت گرفته باعث شده شرایط این توسعه چشمگیر فراهم شود.تورم تولیدکننده صنعت برق در سال ۹۹ به ۴۶ درصد رسید.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=213333
false
true