×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
عملکرد دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک قابل‌قبول نیست

اقتصادتهران: معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سازمان محیط‌زیست به عنوان یک دستگاه نظارتی عملکرد دستگاه‌های متولی در اجرای قانون هوای پاک را ارزیابی کرد که نتیجه به دست آمده اصلا قابل قبول نبود.

به گزارش اقتصادتهران، قدمت آلودگی هوا در کشور به حدود ۵۰ سال پیش بر می‌گردد، شواهد نشان می‌دهد که آلودگی مربوط به هوا بعد از صنعتی شدن غرب توجه افکار عمومی در این کشورها را به خود جلب کرد، در ایران نیز این مساله در دهه پنجاه همگام با رشد تهران از اواخر دهه چهل شمسی آغاز شد.

البته نخستین قوانین کنترل آلودگی هوا در ایالات متحده به نام قانون کنترل آلودگی هوا به تصویب رسید، این قانون یکبار در سال ۱۹۶۰ و بار دیگر در سال ۱۹۶۲ بازنگری شد و به قانون هوای تمیز در سال ۱۹۶۳ نام گرفت و بعد از آن هر کشوری به توجه به شرایط آب و هوایی و میزان آلودگی نسبت به کاهش آن با کمک قوانین مربوطه اقدام کرد.

در ایران نیز اولین برنامه ریزی ها در خصوص آلودگی هوای تهران در سال ۱۳۴۶ در مجلس مطرح شد و بعد از آن با تلاش برخی مسؤولان وقت سازمان محیط زیست طرح‌هایی برای مقابله با آلودگی هوا ارائه شد اما به نظر می‌رسد که گویی کج دار و مریز پیش می‌رفت تا اینکه در سال ۱۳۹۴ لایحه قانون هوای پاک تدوین و به مجلس شورای اسلامی داده شد که بالاخره در ۲۵ تیر سال ۱۳۹۶ بعد از سه سال تلاش قانون هوای پاک در مجلس شورای اسلامی تصویب و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شد.

در قانون هوای پاک وظایف دستگاه‌های مرتبط در راستای کاهش آلودگی هوا مشخص و به آنها ابلاغ شد که به نظر می‌رسید دیگر این مشکل در کمترین زمان ممکن رفع شود اما به نظر می‌رسد این قانون آنطور که باید موفق نبوده است که بنا به گفته مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، عملکرد دستگاه‌های متولی در زمینه اجرای قانون هوای پاک اصلاً قابل قبول نیست.

تجریشی روز دوشنبه به خبرنگار محیط زیست ایرنا گفت: در قانون هوای پاک وظایف دستگاه‌های اجرایی مرتبط مشخص و به آنها ابلاغ شده که به نظر می‌رسد به این وظایف به خوبی عمل نکرده اند چون اگر غیر از این بود امروز شرایط هوا باید در وضعیت بهتری قرار می‌گرفت.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک نهاد نظارتی اقدام به ارزیابی دستگاه‌ها در اجرای قانون هوای پاک کرده است که مشخص شد متأسفانه حتی برخی دستگاه‌های اجرایی وظیفه خود در زمینه اجرای قانون هوای پاک را نمی‌دانستند یعنی حتی برخی دستگاه‌های اجرایی متولی گری خود را هم نمی‌دانستند در حالی که همه بندهای قانون هوای پاک به دستگاه‌های متولی ابلاغ شده است، این یعنی اینکه متولی اجرای این قانون معلوم نیست.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches