×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳  
true
true
شهروندان با شروع فصل گرما، مصرف آب را مدیریت کنند

اقتصادتهران: با شروع فصل گرما، مجددا نگرانی ها بابت کاهش و کمبود ذخایر آبی افزایش یافته به طوری که با توجه به کاهش بارش ها و تداوم دوره خشکسالی به نظر می رسید سال سختی در تابستان پیش روی کشاورزان باشد. کم آبی تقریبا در تمام استان ها قابل مشاهده و ملاحظه است. به طور مثال در لرستان این وضعیت در حال تبدیل شدن به یک بحران است که در همین حال مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از کاهش ۲۳ درصدی آب مخازن سدهای این استان خبر داده است. کم و بیش در سایر استان ها نیز موارد مشابه به چشم می خورد.

به گزارش اقتصادتهران، در حالی که میزان ذخایر آب در سدهای کشور طی اخبار گذشته در بهمن ماه گذشته به بیش از ۲۶ میلیارد مترمکعب رسید اما باز هم این مقدار برای فصل گرما کفایت نکرده به طوری که  میزان ورودی به سدهای کشور، خروجی آب از سدها با کاهش روبرو بوده و تا بهمن ماه گذشته، ۱۱ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب خروجی آب از سدهای کشور را شاهد بوده‌ایم، به‌گونه‌ای که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی پیش از آن، کاهش ۱۷ درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر، آخرین وضعیت سدهای مهم در بخش شرب و کشاورزی تا چهارم بهمن‌ماه ۹۹، آب موجود در مخازن پنج‌گانه سدهای استان تهران ۵۶۳ میلیون مترمکعب بود که نشان دهنده ۳۰ درصد پرشدگی مخازن بوده و نسبت به سال گذشته آن ۹ درصد کاهش دارد.

در واقع اینطور می توان گفت که بر اساس  گزارش مقایسه‌ای اوایل بهمن ماه سال گذشته، مجموع ارتفاع ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۵.۵ میلیمتر بود که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه بلندمدت(۱۰۳.۵ میلیمتر) ۱۷ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۴۶.۶ میلیمتر) ۴۰ درصد کاهش را نشان می‌داد.

از همین رو به نظر می رسد که ضرورت دارد کشاورزان از کشت محصولات آبدوست پرهیز کرده و الگوی کشت را رعایت کنند.

با توجه به آن که تعداد سدهای ملی بهره‌برداری شده در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹ سد بود، اما اکنون به ۱۸۸ سد رسیده که بهره‌برداری از ۴۵ سدملی با هدف تامین آب پایدار در دولت تدبیر و امید انجام شده است اما این مقدار باز هم در صورت تداوم نیافتن بارش ها می تواند به معضلی بزرگ برای بخش کشاورزی کشور منتهی شود.

وی با اشاره با اقدامات مقابله ای انجام شده در این راستا گفت: در سال گذشته با انجام مکاتبه با شهرداری های کلیه شهرهای استان، پیشنهاد  همکاری جهت سرپوشیده کردن کانال ها در داخل بافت شهری و مراکز جمعیتی را مطرح کردیم که در صورت تحقق و عملیاتی شدن این امر گام بسیار مهمی در کاهش تلفات و غرق شدگی شهروندان در کانال های آبیاری برداشته خواهد شد.

در حال حاضر ۷۸۷ میلیون متر مکعب آب در سدهای پنجگانه استان تهران ذخیره شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش ۱۱۸ میلیون متر مکعبی را نشان می‌دهد.

به بیان دیگر درحال حاضر ذخیره آب در سد امیر کبیر ۱۷۵ میلیون متر مکعب، لتیان ۵۵ میلیون متر مکعب، طالقان ۳۲۲ میلیون متر مکعب، لار ۱۰۸ میلیون متر مکعب و ماملو ۱۲۷ میلیون متر مکعب است.

این حجم از ذخایر و منابع آبی نشان می دهد که شهروندان باید بیش از گذشته به مدیریت مصرف توجه داشته باشند ضمن آن که تمام تلاش مسوولان آبی کشور این است که برای تامین آب شرب، تهران با مشکلی مواجه نشود که  در این خصوص همراهی و همکاری شهروندات در مدیریت و مصرف بهینه آب یکی از ضروریات مهم به شمار می رود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches