×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
شناسایی عوامل اثربخش و تاثیرگذار برای ایجاد تحول در حوزه اطلاع رسانی

اقتصادتهران: بی تردید ظرفیت‌های ایجاد شده و ابزارهای تحت اختیار روابط عمومی‌ها؛ با یک مدیریت یکپارچه و سیاست رسانه‌ای هدفمند و مخاطب شناسی باعث ایجاد تحول در حوزه اطلاع رسانی اثربخش خواهد شد.

با مطالعات و فعالیت‌های پژوهشی و شناسایی مخاطبان جامعه هدف و نوع تولید محتوای “خنثی، مثبت، تهاجمی و تدافعی” می توان نقش تاثیر گذاری در فضای سایبری جهت آگاهی بخشی به عموم مردم جامعه به صورت گسترده عمل کرد.

عملکرد موفق روابط عمومی‌ها در حوزه رسانه با فراهم کردن زمینه همکاری های موثر و تعامل سازنده با اصحاب رسانه این امکان را فراهم خواهد کرد تا نوع ساختار هدفمند تولید محتواهای خبری و چند رسانه ای بر اساس تدوین برنامه های راهبردی، اقدامات و سیاست‌های کلان سازمان به نحو شایسته در ابعاد مختلف به اطلاع عموم مردم رسانده شود که در این میان نقش اصحاب رسانه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ موضوعی که بسیاری از مسوولان کشوری بارها بر مسئولیت خطیر اصحاب رسانه در حوزه اطلاع رسانی تاکید داشتند و بر صداقت نوشتار، ارائه راه کارهای مثبت و همراهی آنان اشاره کردند.

رسانه‌هایی مانند مطبوعات، پایگاه‌های خبری پربازدید محلی، خبرگزاری‌های معتبر و رسانه ملی با توجه به گستردگی مخاطبان، شبکه‌های ملی، استانی و برون‌مرزی، اصلی‌ترین مرجع اطلاع‌رسانی کشور محسوب می‌شوند و در مدیریت بحران نیز نقش مؤثرتری دارند.

راهکارهایی مانند “فرهنگ‌سازی، بصیرت‌افزایی، داشتن برنامه مدون ارتباطی، تأکید بر مشروعیت و انصاف در اتخاذ مواضع و…” در مدیریت بحران و حتی پیشگیری از آن مؤثر خواهد بود.

رویارویی مناسب و به هنگام با وقوع بحران‌های سیاسی، تجسم تصویر پیشامدهای احتمالی برای مخاطبان، اقناع عمومی جامعه برای پذیرش شرایط بحران و…، می‌تواند مسئولان و مدیران رسانه‌ای سازمان ها را برای برون‌رفت از بحران‌های سیاسی یاری رساند.

اقناع عمومی و جذب مخاطب از طریق اطلاع‌رسانی به موقع و شفاف سازی در اطلاع رسانی واقعیات به مردم. موضوعی است که برخی مواقع با انفعال و عملکرد دیر رسانه‌ها و یا روابط عمومی‌های سازمان‌ها و نهادها در برابر حملات و هجمه‌های دروغ رسانه‌های زرد و مستقر در کشورهای غربی با هدف ضربه به اصلاحات اقتصادی و سیاسی و نادیده‌گرفتن توانمندی‌ها و موفقیت‌ها، انجام می‌گیرد که در این میان جسارت بیان مشکلات و ارائه راه کار های برون رفت از شرایط های موجود می تواند کمک بسزایی در حل مشکلات پیش رو باشد.

برای جلوگیری و یا کم رنگ شدن اهداف شوم رسانه‌های زرد “مغالطه‌کاری” به ویژه در شبکه‌های مجازی که به صورت گسترده فعالیت می‌کنند خود به عنوان یک منبع “دسته بندی در حیطه کاری غیرحرفه‌ای” به آن استناد می‌شود.

در این روش یک دستاورد با یک ضعف حتی در نقطه‌ای که به درجه‌بندی نمی‌رسد مقایسه و آنچنان این موضوع را برجسته می‌کنند که یک بزرگنمایی در حیطه خبری سبب می‌شود تا دستاورد اصلی نادیده گرفته شود و ضعف به قول معروف «پیچ و مهره‌ای» به عنوان یک مشکل حاد جلوه داده شود.

در حالی که فرایند پیشرفت و توسعه هر اقدام و فعالیتی از ابعاد مختلف در قالب تولید محتوای خبری و چند رسانه‌ای اگر در اختیار رسانه‌ها قرار گیرد و فرایند رفع موانع و برنامه‌های راهبردی به موقع و به نحو شایسته به آگاهی عموم جامعه برسد بی تردید عرصه فعالیت برای رسانه‌های زرد تنگ تر خواهد شد.

روابط عمومی‌ها در حوزه رسانه باید این موضوع را از طریق مشاوره یا بهره گیری از کارشناسان مقابله با بحران‌های خبری در مدت زمان اندک به صورت انتشار گسترده، اطلاع‌رسانی کنند.

به طور حتم با بهره گیری از ظرفیت‌های کارشناسان مجرب این حوزه در راستای شفاف سازی اقدامات و سیاست‌های کلان سازمان “شهروندان خبرنگار” می‌توانند به صورت داوطلبانه نقش مهم و تاثیر گذاری را در این زمینه ایفا کنند.

عملکرد رسانه واکنشی صحیح و به موقع به هجمه‌های منفی ساز مستلزم تشکیل کارگروه‌های تخصصی فضای مجازی است و تا مادامی که در حوزه شبکه‌های اجتماعی نتوانیم جریان سازی رسانه‌ای موفق و ارتباط موثری با جامعه هدف خود برقرار کنیم در نتیجه تولیدات محتوایی از اثربخشی کمتری برخوردار خواهند بود.

تشکیل کارگروه تخصصی فضای مجازی به ویژه “کانون خبرنگاران” و جذب شهروندان خبرنگار در سطح جامعه نیز از دیگر سیاست‌های رسانه ای محسوب می‌شود که ضمن ایجاد تحول فعالیت ‌ای رسانه‌ای منجربه ارتقاء سطح سواد رسانه ای “درک و آگاهی از محتوای پیام، انتخاب آگاهانه، رویکرد انتقادی به پیام‌ها و قدرت تجزیه و تحلیل در حوزه رسانه” خواهد شد که این امر مهم نقش موثری در ارتقاء رویکرد شهروندانی مسوول و مطالبه گر در راستای اصلاح و رفع موانع پیش رو خواهد داشت.

خوشبختانه ترویج فرهنگ سواد رسانه ای در قالب رویکرد آموزش محور و تاثیر گذار در حوزه شبکه‌های اجتماعی از مدارس آغاز شده و ضروری است در برنامه‌های راهبردی به سواد رسانه ای دیجیتال نیز توجه ویژه شود.

عدم آگاهی به علم رسانه پیامدهای جبران ناپذیر “تهدید سایبری” را نیز به دنبال دارد و باید برای حمایت و تقویت از مهارت‌های سواد رسانه ای با بهره مندی از آموزش مدرن؛ نحوه کسب اطلاعات و کارکرد ابزارهای موجود به کار آموزها، آموزش‌های لازم داده شود.

حبیب حمزه؛ کارشناس ارشد مدیریت رسانه

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches