×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
سرمایه گذاری ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلاری بخش خصوصی در نیروگاه های کشور

اقتصادتهران: از سال ۱۳۹۲ تا شهریورماه ۱۳۹۶ یعنی از آغاز فعالیت دولت یازدهم، ۱۲ میلیارد و ۳۵۲ میلیون دلار سرمایه گذاری بخش خصوصی برای احداث پروژه های نیروگاهی کلید خورد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، هشت میلیارد و ۴۵۲ میلیون دلار از کل قراردادهای منعقد شده مربوط به بخش نیروگاه های حرارتی بزرگ، ۲ میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار مربوط به بخش تجدیدپذیر و یک میلیارد و ۲۵۸ میلیون دلار مربوط به بخش نیروگاه های مقیاس کوچک است.

نیروگاه های مقیاس کوچک یا تولید پراکنده انرژی برق به معنی تولید برق در مقیاس کوچک و در محل مصرف است. این نیروگاه ها به مصرف کنندگان این اجازه را می دهد که انرژی الکتریکی مورد نیازشان را تولید کرده و اضافه توان الکتریکی شان را به شبکه قدرت یا مصرف کنندگان دیگر عرضه کنند.

روند انعقاد قرارداد سرمایه گذاری برای احداث نیروگاه های جدید در کشور در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۶ از رشد قابل توجهی برخوردار بود؛ این توسعه قراردادها در دو بخش نیروگاه های حرارتی و نیروگاه های تجدیدپذیر بوده است.

در دوره سالهای ۹۲ تا شش ماه نخست ۹۶، ۱۵ هزار و ۴۴۴ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی در نیروگاه های حرارتی بزرگ با سرمایه گذاران بخش غیردولتی قرارداد منعقد شده است؛ چنانچه زمانبندی های اشاره شده در قرارداد مبنای عمل قرار گیرد و شرایط غیرمتعارفی ایجاد نشود، انتظار می رود این نیروگاه ها به تدریج در طول برنامه ششم توسعه به مدار تولید اضافه شوند.

صرف نظر از نحوه توزیع به مدار آمدن این نیروگاه ها، به نظر می رسد که این میزان ظرفیت نیروگای به قرارداد منجر شده، می تواند پاسخگوی نیاز کشور در طول برنامه ششم توسعه باشد؛ از این رو اگر بتوان شرایط لازم برای اجرایی شدن این قراردادها را فراهم کرد، نباید نگران سرمایه گذاری در بخش تولید بود.

در خصوص روند قرارداد با نیروگاه های تجدیدپذیر نیز پس از ابلاغ نرخ های خرید برق مطابق ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف در اردبیهشت ۱۳۹۵ و تغییر دوره قراردادها به ۲۰ سال، انگیزه کافی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد شد و از اردیبهشت ۹۵ که شرایط و نرخ های جدید ابلاغ شد، میزان سرمایه گذاری و ظرفیت نیروگاهی بصورت قابل توجهی رشد کرد.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches