×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳  
true
true
بازار سرمایه برای رونق سرمایه‌گذاری به یک شوک جدی نیاز دارد

اقتصادتهران: حسین درخشان هوره- در حالی که وضعیت بازار سرمایه کشور مدتی است بدون تغییر و یا حداقل با تغییرات بسیار جزیی باقی مانده است که این بازار برای تداوم فعالیت‌ و بازگشت رونق به سهامداران نیازمند یک شوک جدی است.

از چندی پیش، فعالان بازار سرمایه معتقد بودند در صورت افزایش احتمالی قیمت دلار، بازار سرمایه دستخوش تغییراتی خوشایند خواهد شد اما با وجودی که طی دو هفته گذشته، نرخ دلار در بازار آزاد تا ۵۵ هزار تومان افزایش پیدا کرد، تغییری در روند معاملات این بازار به وجود نیامد. این در حالی است که برخی محرک‌ها می‌تواند فعالیت سهامداران این بازار را در وضعیت خوبی قرار دهد اما ظاهرا بازار سرمایه فعلا در خواب زمستانی بوده و قرار نیست تا مدت باقی مانده تا پایان سال، آرایش جدیدی به خود بگیرد.

شاید یکی از دلایل این امر، وجود جذابیت در سایر بازارهای موازی نظیر طلا و خودرو بوده است. در حالی که هم اکنون بحث واردات خودروهای دست دوم شدت گرفته، بسیاری از مردم، سرمایه‌های خود را با افتتاح حساب وکالتی به سمت بازار خودرو هدایت کرده‌اند تا با آغاز سال نو، خودروی جدید خود را دریافت کنند.

از سوی دیگر، هفته گذشته بانک مرکزی در اقدامی عجیب، مجوز انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصدی را برای بانک‌های عامل صادر کرد و هر بانک به فراخور برنامه زمان‌بندی شده خود، از مشتریانش خواست تا نسبت به خرید این اوراق اقدام نمایند. اقدامی که به گفته مسئولان بانک مرکزی با هدف جمع‌آوری نقدینگی پایان سال روی داد اما به هر حال اثر مخرب خود را بر فعالیت سهامداران بازار سرمایه گذاشت.

تقابل برخی سیاست‌های پولی و مالی به دلیل نبود انسجام در فعالیت‌های اقتصادی، در کنار نوسانات بازار ارز و جذابیت‌هایی که برای برخی به همراه دارد، از جمله عواملی است که منجر به افزایش نیافتن شاخص کل بورس معاملات شده است.

علاوه بر آن، باید در نظر داشت که هنوز عده‌ای خاطره‌ای تلخ از سرمایه گذاری در دولت قبل را در ذهن خود نگه داشته و با از دست دادن بخش عمده‌ای از دارایی‌های خود، تاکنون نتوانستند مجدد به این بازار اعتماد کنند.

مجموع این عوامل همگی موجب شده تا اقبال عمومی نسبت به بازار سهام از کشش قابل توجهی برخوردار نباشد. این در حالی است که سرمایه گذاری در بازار سهام به گونه‌ای است که هرچه تعداد افرادش بیش‌تر باشد، بازخورد بهتری نصیب سهامداران خواهد شد اما در شرایط اقتصادی کنونی و با توجه به افزایش هزینه‌های زندگی، ممکن است برخی ریسک عطای حضور در بازار سرمایه را به لقایش ببخشند و با سرمایه گذاری‌های کوتاه مدت در اندیشه به دست آوردن سودهای مقطعی باشند. همچنین عده‌ای معمولا ریسک حضور در بازار سرمایه به دلیل نوسانات غیر قابل پیش بینی و افت شاخص کل را نمی‌پذیرند و ترجیح می‌دهند تا سرمایه خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کرده و سود کم اما مطمئنی را به صورت ماهانه دریافت کنند.

به هر حال، به نظر می‌رسد رونق مجدد بازار سهام، حمایت و پشتیبانی دولتی را می‌طلبد نه بدان معنا که دولت در این بازار دخالت کند بلکه با حمایت‌های دیگری که می‌تواند توسط تیم اقتصادی دولت انجام دهد، اعتماد مجددی می‌تواند به این بازار بازگردد. به امید آن روز.

 

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches