×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
شهرک فناوری صنعت سنگ در دو استان راه اندازی می شود

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی کشور گفت: امسال به منظور نوسازی این صنعت، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف بودجه پیش‎بینی شده تا در قالب تسهیلات یارانه‎ای، سه برابر این مبلغ از سوی بانک‎ها به متقاضیان پرداخت شود.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، غلامرضا سلیمانی گفت: سنگ یکی از مزیت‎های اصلی کشور است و در کنار کشورهایی همچون چین، ایتالیا و هند یکی از بزرگترین کشورهای تولید سنگ هستیم و این نشان دهنده این است که ایران سهم بسزایی از معادنش متعلق به سنگ است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور ۱۴۳۷ معدن سنگ داریم که بیش از ۱۰۰۰ مورد فعال و مابقی در دست تجهیز و نیمه فعال هستند اظهار کرد: شش هزار واحد سنگبری در کشور به فرآوری سنگ می‎پردازند و ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند.

سلیمانی سرانه اشتغال در حوزه سنگ را ۳۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: صنعت سنگ در بحث توسعه صادرات غیرنفتی و اشتغال‎زایی در کشور نقش بسزایی دارد و البته این صنعت برای ساماندهی اشتغال جای کار دارد.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی کشور حجم سرمایه‎گذاری در این صنعت را ۴۰ هزار میلیارد ریال برشمرد و با تاکید بر اینکه ۵۰ هزار میلیارد ریال گردش مالی صنعت سنگ است، تصریح کرد: سال۹۱، میزان صادرات سنگ خام۱۱۰ میلیون دلار و میزان صادارت سنگ فرآوری شده ۶۶ میلیون دلار بوده و در سال ۹۰ میزان صادرات سنگ خام ۱۱۳ میلیون دلار بوده و میزان صادارت سنگ فرآوری شده ۴۵٫۶ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: به خاطر تحریم و عدم انتقال ارز از کشورها به ایران به جای ارز پنج میلیون دلار سنگ خام نیز از خارج از کشور به داخل وارد شده است.

سلیمانی با بیان اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در راستای استقلال ارزی کشور و کم کردن اتکاء درآمدهای ارزی کشور به نفت قصد دارد ارزش افزوده سنگ را بالا برده و از خام‎فروشی مواد معدنی و طبیعی کشور جلوگیری کند، اضافه کرد: بر همین اساس رویکرد جدید دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که مشکلات صنعت سنگ را احصاء کند.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی کشور با بیان اینکه مشکلات حوزه صنعت سنگ در حوزه‎های مختلف نیروی انسانی، تکنولوژی، گردش مالی، دانش فرآوری و… بررسی می‎شود، ادامه داد: در حال حاضر بخشی از نیروی انسانی شاغل در بخش سنگ افغان‎ها و مهاجران هستند که نیازمند آموزش‎های حین کار هستند.

وی با اشاره به فرسودگی تجهیزات و تکنولوژی صنعت سنگ کشور گفت: در قالب نوسازی و طرح تجدید تکنولوژی به دنبال به‎روزرسانی تکنولوژی سنگ کشور هستیم و به واحدهای تولیدی در این راستا کمک می‎کنیم.

سلیمانی گفت: امسال به منظور نوسازی این صنعت، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ردیف بودجه پیش‎بینی شده تا در قالب تسهیلات یارانه‎ای، سه برابر این مبلغ از سوی بانک‎ها به متقاضیان پرداخت شود.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی کشور با تشریح مشکلات واحدهای تولیدی صنعت سنگ کشور در رابطه با گردش مالی اظهار کرد: طی سال‎های گذشته با سیستم انقباضی بانک‎ها به دلیل تحریم‎های اقتصادی بسیاری از واحدهای تولیدی کشور برای تامین گردش مالی خود مشکل داشتند.

وی یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و کشاورزی به دنبال این است که از منابع ۱۰ درصدی صندوق توسعه ملی به صنعت سنگ کمک کند.

سلیمانی ظرفیت اسمی تولید سنگ کشور را سالانه ۱۴۷ میلیون مترمربع برشمرد و تصریح کرد: به دلیل نبود تجهیزات و امکانات، بیش از ۲۵ درصد ظرفیت کارخانجات در این حوزه بدون استفاده مانده است.

عضو هیات مدیره سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی کشور از راه‎اندازی دو شهرک فناوری صنعت سنگ در حوزه سنگ‎های ساختمانی و تزیینی در استان‎های همدان و اصفهان تا پایان امسال خبرداد و گفت: هشت خوشه سنگ در کشور فعال و راه‎اندازی شده و دو خوشه نیز در استان‎های یزد و کردستان در دست اقدام است.

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches