×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
حجم نقدینگی به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسید

وزیر امور اقصادی و دارایی از رشد حجم نقدینگی به ۵۰۰ هزار میلیارد تومان خبر داد و گفت: متوسط نرخ ۱۲ ماهه تورم نیز در پایان شهریور ماه به ۴۰ درصد رسیده است.

به گزارش ایرنا، علی طیب نیا روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل بانک ملی که با حضور غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، کوروش پرویزیان عضو شورای پول و اعتبار، تعدادی از مدیران عامل بانکها و برخی از مسئولان اقتصادی کشور برگزار شد، افزود: اگر چه رقم تورم نقطه به نقطه کاهش اندک یافته، اما روند متوسط نرخ تورم به صورت صعودی است.

وی با بیان اینکه، این شرایط همراه با رکود اقتصادی است، افزود: این حجم نقدینگی که منجر به افزایش نرخ تورم می شود، همزمان با کمبود نقدینگی در بنگاه اقتصادی روی می دهد.

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی، در حال حاضر ۶۸ درصد بنگاههای اقتصادی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه هستند و این امر به دلیل جریان گردش و ترکیب نقدینگی است.

طیب نیا تصریح کرد: نسبت تسهیلات به سپرده ها در نظام بانکی نیز ۹۶ درصد است و اگر بپذیریم نرخ ذخیره قانونی ۱۸ درصد و ذخیره احتیاجی سه درصد باشد، این نسبت باید به ۸۴ درصد می رسید.

وی گفت: نرخ پس انداز در ایران چندان پایین نیست، اما این پس اندازها به سمت سپرده گذاری در سیستم بانکی حرکت نمی کند و مردم ترکیب دارایی ها را با توجه به ریسک و نرخ بازار مشخص می کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: طی ۴۰ سال گذشته نرخ واقعی سودی که به سپرده های بانکی تعلق گرفته منفی بوده است و این در حالی است که بخش عمده سپرده گذاران افرادی با سپرده های اندک هستند.

وی با بیان اینکه، سود سپرده از یک طرف تاثیر منفی بر سپرده گذاری بانکها دارد و از طرفی مردم به خرید طلا، ارز و مستغلات اقدام می کنند تصریح کرد: متقاضیان وامها فقط برای طرح های توجیهی نیستند، بلکه برخی به سمت سفته بازی نیز حرکت می کنند.

وی با بیان اینکه، نرخ منفی سود سپرده های بانکی یکی دیگر از مشکلات کشور است، گفت: مشکل نرخ سود واقعی منفی را باید در تورم بالا جستجو کرد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، جهت گیری اصلی دولت را مهار تورم عنوان کرد و گفت: باید بنگاههای اقتصادی را به گونه ای تامین مالی کنیم که آثار تورمی نداشته باشد.

وی، مواردی نظیر بنگاههای زود بازده، مسکن مهر و طرح های اشتغالزایی را طرح هایی زنده و اساسی عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید نیز خود را به این طرح ها مقید می داند، اما با توسل به منابع بانک مرکزی، اجرای این طرح ها برای اقتصاد کشور مناسب نیست، زیرا منجر به افزایش حجم نقدینگی، رکود اقتصادی و تورم و کاهش ارزش پول ملی می شوند.

طیب نیا، رونق تولید و تقویت توان ثروت آفرینی با حفظ ارزش پول ملی را از راهبردهای دولت عنوان کرد و گفت: نظام بانکی در تحقق این دو راهبرد نقش اساسی ایفا می کند.

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches