×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳  
true
true
آیا مشکل مالیات سینماگران حل شده است؟

آنچه که جواد شمقدری در آخرین نشست خود با سینماگران اعلام کرد مربوط به معافیت مالیاتی سال ۹۰ به بعد است درحالی‌که مشکلات سینماگران در بحث مالیات‌های پرداخت نکرده خود از سال ۸۵ الی ۹۰ همچنان باقی است.

ایلنا: سینماگران و به خصوص تهیه‌کنندگان سینمای ایران در سال‌های اخیر با مشکل پرداخت مالیات و معافیت مالیاتی بوده‌اند اما جواد شمقدری(رئیس سازمان سینمایی) در آخرین ضیافت افطار و نشست خود با مدیران سازمان سینمایی اعلام کرد؛ مشکل معافیت مالیاتی سینماگران رفع شده است و سینماگران می‌توانند با ارائه ترازنامه از مالیات معاف شوند. بررسی بیشتر نشان داد این مشکل هنوز حل ناشده باقی مانده است.

به گزارش ایلنا، مشکل حل ناشده سینماگران در معافیت از مالیات از آنجا ناشی می‌شود که؛ براساس قوانین اداره مالیات و بر مبنای یکی از مصوبات آن؛ سینماگران باید با یک فرمول مشخص مالیات خود را پرداخت کنند یا با انجام مراحلی از این مالیات معاف شوند.

این آیین نامه سال ۸۱ صادر شد اما تا سال ۸۶ به آن عمل نمی‌شد و اهالی سینما نیز از آن بی‌اطلاع بودند تا سرانجام در سال ۹۰ آیین نامه اجرایی شد و براساس آن قرار شد سینماگران مالیات‌های خود را در طی چند سال گذشته پرداخت کنند. این قضیه باعث می‌شد که بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما با یک مالیات نداده‌ی انباشته؛ مواجه شوند که اگر آن را پرداخت نمی‌کردند، به تدریج مشکلات دیگری نیز برای آن به وجود می‌آمد.

بسیاری از تهیه‌کنندگان سینما به دنبال اجرای این آیین‌نامه هم اکنون ممنوع‌الخروج یا ممنوع‌المعامله شده‌اند. به دنبال مشکلاتی که برای سینماگران به وجود آمد از سال ۹۰ تلاش‌هایی توسط نمایندگان خانه سینما و مذاکره با سازمان سینمایی و رئیس جمهور انجام شد تا مشکل اصلاح ماده ۱۵ و ۱۶ و تبصره ل ماده ۱۳۹ قانون معافیت مالیاتی مشکل سینماگران حل شود. به همین دلیل در دو نوبت با دستور رئیس جمهور وقت محمود احمدی‌نژاد رسیدگی به پرونده سینماگران به منظور حل این مشکل برای دو نوبت شش ماهه به تعویق افتاد.

با پیگیری نمایندگان خانه سینما و سازمان سینمایی این دو ماده اصلاح شد اما در آن تاکید شد که بحث معافیت مالیاتی سینماگران از آغاز برنامه پنج ساله چهارم که سال ۹۰ است؛ محاسبه می‌شود. این مصوبه خود به آن معناست که همچنان مشکلات باقی مانده است.

از طرف دیگر اگر در آن زمان؛ سینماگری به میزان مالیات خود اعتراض داشت اداره مالیات به وی اعلام می‌کرد درصورت اعتراض به میزان مالیات؛ می‌تواند شکایت کند تا به آن رسیدگی شود. زمان رسیدگی نیز گاهی بین یک تا دو سال زمان می‌برد و در این مدت رای به نفع سینماگر صادر نمی‌شد. طول دوران رسیدگی به عنوان تاخیر در پرداخت اصل مالیات محاسبه و فرد باید جریمه آن را نیز پرداخت می‌کرد.

امروز براساس آیین نامه موجود و باتوجه به اصلاحیه هیات دولت دهم در مورد آیین نامه اجرایی تبصره ل ماده ۱۳۹ قانون معافیت مالیاتی، اگر از سال ۹۰ سینماگران به تکالیف خود عمل کنند و اشتباهی در نگارش دفاترشان وجود نداشته باشد و اظهارنامه خود را در موعد مقرر ارائه کنند و این اظهارنامه‌ها فاقد اشکالات قانونی باشند؛ می‌توانند از معافیت مالیاتی بند ل استفاده کنند اما همچنان مشکلات سینماگران مربوط به سال‌های ۸۵ الی ۹۰ باقی است و بحث معافیت آن‌ها حل نشده است. ضمن آنکه با پایان دولت دهم مهلت شش ماهه‌ای نیز پایان یافته است و پرونده سینماگران باز در دست رسیدگی است.

آنچه که جواد شمقدری در آخرین نشست خود با سینماگران اعلام کرد: مربوط به معافیت مالیاتی سال ۹۰ به بعد است و همچنان مشکلات سینماگران در بحث مالیات‌های پرداخت نکرده خود از سال ۸۵ الی ۹۰ همچنان باقی است.

 

true
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches