true
اقتصادتهران: مدیرعامل شرکت بیمه ایران از ۶ سناریوی مختلف برای افزایش توانگری مالی این شرکت بیمه دولتی خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادتهران، محسن پور کیانی در نشستی که صبح امروز به منظور ارائه گزارشی از نحوه پرداخت خسارات پلاسکو برگزار شد ضمن بیان این خبر گفت: مهمترین گام در افزایش توانگری بیمه ایران افزایش سرمایه شرکت است.
وی کاهش سطح توانگری بیمه ایران را به معنی ناتوانی در انجام تعهدات شرکت ندانست و تاکید کرد: این شرکت برای افزایش سرمایه خود از ۳۴ هزار میلیارد ریال به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در تلاش است تا بخشی از آن را به طور نقد و بخشی را از محل فروش شرکتهای دولتی و سایر دارایی های دولت انجام دهد.
تلاش برای بهبود سطح توانگری مالی
از مدیرعامل بیمه ایران درباره سطح پایین توانگری این شرکت سوال شد که وی در پاسخ، بخش قابل توجهی از آن را ناشی از زیان ۹هزار میلیارد ریالی انباشته شده این شرکت عنوان کرد و گفت: بحث کاهش توانگری بیمه ایران به سال ۱۳۹۴ باز می گردد که عوامل مختلفی از جمله میزان خسارت معوق در آن موثر است.
پورکیانی افزود: بیمه ایران در چند سال اخیر به دنبال شفاف سازی مالی بوده و از این رو اقدام به جای ذخیرهگیری سه مرحلهای، به طور یکجا برای خسارات معوق بود.
وی این اقدام را تضعیف شرکت ندانست و گفت: در بررسیهای اولیه، ارزیابی شرکت بیمه ایران حدود ۸۳ درصد بود که مورد تایید سازمان حسابرسی قرار گرفت اما بیمه مرکزی به دلیل ارزیابی نشدن دارایی های شرکت به قیمت روز و مغایرت آن با بررسی آیین نامههای شورای عالی بیمه آن را به ۴۰ درصد تقلیل داد.
تسریع در پرداخت خسارات دیدگان پلاسکو
وی با تشریح اقدام های انجام شده برای پراخت خسارت به بیمه گذاران ساختمان پلاسکو اظهار داشت: در روز نخست برای ۱۲۵ بیمه گذار پلاسکو تشکیل پرونده شد و در کنار آن ۳۵ بیمه گذار نیز به دلیل آنکه ملک در رهن بانک بود، بیمه نامه خریده بودند.
رییس هیات مدیره بیمه ایران مجموع خسارتی را که این شرکت باید در حادثه پلاسکو به بیمه گذاران پرداخت کند ۳۳۵ میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: مجموع حق بیمه دریافتی از واحدهای تجاری این ساختمان ۶۰۰ میلیون ریال بوده است.
پورکیانی با یادآوری اینکه ساختمان پلاسکو از دو بخش شامل ساختمان ۱۵ طبقه و ساختمان ۵ طبقه در بخش شمالی تشکیل می شد، گفت: برای ۵۵ پرونده هنوز خسارتی پرداخت نشده است، زیرا بیمه نامههای آنها به واحدهای حاضر در بخش شمالی باز میگردد که امکان ورود به این بخش برای ارزیابی خسارت وجود ندارد.
وی افزود: به محض امکان بازدید و ارزیابی کارشناسان، خسارتهای وارده به بیمه گذاران ظرف سه روز پرداخت خواهد شد.
نیازمند فرهنگسازی در حوزه بیمه آتشسوزی هستیم
پورکیانی با تاکید بر اینکه اگر همه واحدهای پلاسکو بیمه داشتند، آتش نشانان کمتری به شهادت میرسیدند، بر لزوم توسعه فرهنگ خرید بیمه نامه حوادث در بین مردم تاکیدکرد.
پورکیانی در پاسخ به ایرنا درباره برنامه ریزی برای هدایت مردم به خرید بیمه حوادث و آتش سوزی گفت: بیمه آتش سوزی یک بیمه اختیاری است و نمیشود اجباری کرد؛ می توانیم فرهنگ بیمه را گسترش دهیم و ضرورتهای آن را برای مردم تشریح کنیم.
وی ادامه داد: شرکت های بیمه تنها میتوانند با هدف ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم، بیمه را به سبد هزینههای خانوارها اضافه کنند.
پورکیانی با یادآوری اینکه بعد از وقوع چنین حوادثی مردم به طور هیجانی به خرید بیمه نامههای حوادث روی میآورند، گفت: پس از پلاسکو، صدور بیمه نامههای آتش سوزی در بیمه ایران ۱۵۰ درصد رشد داشت.
وی افزود: هر حادثهای که رخ میدهد بلافاصله مردم تازه به فکر خرید بیمه نامه میافتند و بیشتر هیجان حادثه آنها را به این سمت میکشاند و بنابراین صنعت بیمه باید از این فضا نه به برای فروش بیشتر بلکه برای توسعه فرهنگ بیمه استفاده کند.
رییس هیات مدیره بیمه ایران با یادآوری طرح این شرکت برای بیمه اصناف گفت: جلساتی با رییس اتاف اصناف برای اجرای بهتر آن برگزار شده است تا واحدهای تجاری بیشتری تحت پوشش قرار گیرند.
وی درباره امکان عمدی بودن این حادثه نیز توضیح داد: حتی یک درصد هم احتمال عمدی بودن وجود ندارد و مراجع ذیربط این موضوع را تایید نمیکنند.
ریسک پلاسکو در بیمه نامهها لحاظ شده است
خبرنگاری از پورکیانی درباره ریسک تحمیل شده به بیمه ایران به دلیل بیمه واحدهای تجاری ناایمن پلاسکو پرسید که وی توضیح داد: این شرکت بعد از وقوع حادثه از ایمن نبودن ساختمان اطلاع یافت.
وی در عین حال توضیح داد، نمایندگیهای این شرکت از آنجا که ریسک این ساختمان را بالا می دانستند، آن را در نرخ بیمه نامهها اعمال کردهاند به شکلی که بالاترین نرخ حق بیمهها در بیمه این واحدها اعمال شده بود.
پورکیانی بالاترین میزان خسارت پرداختی در این حادثه را حدود ۳۵ میلیارد ریال برآورد کرد و گفت، پس از بررسی این رقم در شورای فنی و تصویب هیات مدیره، پرداخت خواهد شد.
بیمهها باید به چرخه درمان ورود کنند
مدیرعامل بیمه ایران درباره زیان ده بودن بیمههای تکمیلی نیز گفت: ۳۰ درصد پرتفوی بیمه ایران به بیمههای تکمیلی درمان باز می گردد که حدود ۶۰ درصد آن مربوط به بنیاد شهید است.
وی افزود: ۴۰ درصد باقیمانده بیمه درمان این شرکت، مربوط به سازمان و نهادهایی است که در کنار سایر بیمههای خریداری شده، بیمه تکمیلی درمان دریافت میکنند.
پورکیانی گفت: با وجود آنکه بیمه درمان برای شرکت های تجاری زیان به دنبال دارد اما آنها ابزاری برای تنظیم هزینههای درمانی در اختیار هستند و ضروری است آنها با ورود و سرمایه گذاری در این بخش نظیر ایجاد بیمارستان به چرخه درمان وارد شوند.
**نرخ شکنی نمی کنیم
مدیرعامل بیمه ایران در پاسخ به سوالی درباره نرخ شکنی برخی شرکتهای بیمه به ویژه در رشتههای زیاندهی چون بیمه شخص ثالث گفت: این شرکت به ندرت نرخ شکنی داشته است و حتی رشته بیمه شخص ثالث که برخی شرکتها تا ۴۰ درصد تخفیف می دادند، بیمه ایران به مشتریان خود تخفیف نمی داد.
پورکیانی افزود: البته در قانون جدید بیمه شخص ثالث جلوی این تخفیفات گرفته شده است.
وی درپاسخ به سوالی درباره همکاری خودروسازان با برخی شرکتهای بیمه برای بیمه خودروهای صفر گفت: این مساله یکی از موضوعاتی است که قرار است در سندیکای بیمه گران مورد بررسی قرار گیرد و تصمیم واحدی در برابر خودروسازان اتخاذ شود، زیرا به نظر می رسد سود اصلی در این بخش نصیب خودروسازان میشود.
** ضریب نفوذ ۷ درصدی در برنامه ششم دست نیافتنی است
مدیرعامل بیمه ایران درباره هدف گذاری ضریب نفوذ بیمه ۷ درصدی در برنامه ششم توسعه نیز گفت: با توجه به هدف گذاری نرخ رشد هشت درصدی و تورم ۹ درصدی، این میزان نفوذ بیمه در برنامه ششم دست یافتنی نیست.
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه میانگین رشد صنعت بیمه ۲۱ درصد بود در حالی که برای رسیدن به رقم پیش بینی شده در برنامه ششم سالانه باید صنعت بیمه ۵۰درصد رشد داشته باشد و از این رو رسیدن به ضریب نفوذ ۳ تا ۳٫۵ درصدی محتمل تر است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=68141
false
true