×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
۱۲۰هواپیمای زمینگیر و ناوگان فرسوده ۲۴ ساله

اقتصادتهران:میانگین سن ناوگان هوایی ایران ۲۴ سال است و از ۲۹۲ هواپیمای موجود شرکت های هوایی در کشور۱۲۰ فروند آن زمینگیر هستند، توقف و زمینگیرشدن این هواپیماها علاوه بر تحمیل هزینه های بیشتربه شرکت ها، مشکلات زیادی را در صنعت هوانوردی به وجود آورده است که دولت قصد دارد با خرید هواپیماهای جدید به این مشکلات فائق آید.

به گزارش ایرنا، متوسط عمرناوگان هوایی ایران هم اکنون به حدود ۲۴ سال رسیده و درعرف بین المللی همه این هواپیماها فرسوده محسوب شده و باید از رده خارج شوند، اما شرکت های ایرانی با تحمل مشکلات و هزینه های زیادی این هواپیماها را عملیاتی نگه داشته اند تا به تدریج بتوانند ناوگان هوایی کشور را نوسازی کنند.

به دنبال توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، تحریم‌های صنعت هوایی ایران بعد از نزدیک به ۳۷ سال برداشته‌ شد و باردیگر امکان خرید هواپیماهای نو به ‌صورت مستقیم از شرکت‌های بزرگ سازنده هواپیما در جهان فراهم شد به طوری که هم اکنون چهار شرکت ایرانی خرید ۳۱۵ فروند هواپیمای جدید از شرکت های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر را در دستور کار خود قراردارند.

ایران برای ۱۰ سال آینده نیازمند بیش از ۴۰۰ فروند هواپیمای مسافری است و هم اکنون شرکت های ایرانی برای نوسازی ناوگان فرسوده قراردادهای خوبی را با شرکت های سازنده منعقد کرده اند تا بتوانند تا حدودی این عقب ماندگی های بزرگ خود را جبران کنند.

تحریم های ظالمانه در طول ۳۷ سال گذشته شرکت های هوایی از جمله ایران ایر را در تنگناهای تامین قطعه قرارداد به طوری که عدم دسترسی به شرکت های تولید کننده قطعه سبب شده تعدادی از هواپیماهای شرکت های ایرانی در سال های اخیر در فرودگاه های کشور زمینگیر شوند.

برخی از شرکت های هوایی نیز برای تامین قطعه تلاش کردند با خرید هواپیماهای دست دوم فرسوده از سایر شرکت های هوایی جهان و انتقال آن به کشور از قطعات یدکی این هواپیماها به عنوان انبار قطعات استفاده کنند تا بتوانند با این هواپیماهای فرسوده، تعدادی از هواپیماهای خود را در حوزه عملیاتی نگه دارند.

هرچند که ۱۲۰ فروند هواپیما هم اکنون زمینگیر هستند، اما تعدادی از این هواپیماها مجبورند برای انجام چک های دوره ای خود پرواز نکنند، زیرا انجام برخی از چک های دوره ای نیارمند تعویض قطعه است و ممکن است تامین آن زمان بیشتری را ببرد.

تعدادی از شرکت های هوایی از جمله ایران ایر و آسمان، با لغو تحریم های ضد ایرانی، تلاش کردند در سه سال گذشته با خرید قطعات مورد نیاز و تعمیر برخی از موتورهای ناوگان هوایی خود، تعدادی از آنها را بار دیگر به حوزه عملیاتی برگردانند که هم اکنون بیشتر آنها در مسیرهای داخلی به جابجایی مسافرمشغول هستند.

آمارها نشان می دهد که پس از لغو تحریم ها شرکت های هوایی ایران موفق شدند با تامین قطعه بیش از ۲۰ فروند هواپیمای خود را عملیاتی کنند تا در مسیرهای داخلی و بین المللی پرواز کنند و هم اکنون شرکت ها در تامین قطعه آنچنان مشکلی مثل سابق ندارند، مگر این که هزینه های تامین قطعه و یا تعمیر موتور آنها بسیار بالا باشد.

هرچند که برخی از شرکت های هوایی با لغو تحریم‌ها به دنبال تعمیرموتور برخی ازاین هواپیماها بودند، اما فرسودگی و عمر زیاد این هواپیماها مانع بزرگی برای شرکت های هوایی بود تا این هواپیماها را بار دیگر به حوزه عملیاتی برگردانند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی معتقد است: برخی ازهواپیماها به علت سن زیاد و نبود قطعه زمینگیر شده‌اند، اما تعدادی از این هواپیماها برای انجام چک‌های دوره ای مجبور هستند از حوزه عملیات خارج شوند و حتی ممکن است چند فروند آن تا ۹۰ روز زمینگیر شوند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches