جمعه, ۱۴ آذر , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

کیفیت بنزین تولیدی؛ مقوله ای مهم برای صنعت نفت و محیط زیست

۱۶ آبان, ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶

کیفیت بنزین تولیدی؛ مقوله ای مهم برای صنعت نفت و محیط زیست

اقتصادتهران: بحث کیفیت بنزین و آلودگی هوا معمولاً در فصل پاییز به اوج خود رسیده و این موضوع هر سال در این مواقع به یکی از موضوعات اصلی محیط زیستی و صنعت نفت تبدیل می شود.

در گذشته به منظور جلوگیری از واردات بنزین، بخشی از نیاز داخل توسط پتروشیمی ها تولید می شد که البته از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود.

یکی از دلایل عدم تولید بنزین پتروشیمی که دیگر عرضه نمی شود این بود که این بنزین دارای آلایندگی های بنزنی و آروماتیکی بودند.

در واقع سوخت‌های رایج از دو منبع تهیه می‌شود؛ یک منبع آن پالایشگاهی است که از تقطیر نفت به دست می‌آید و دیگری بنزین‌های پتروشیمی هستند که بدترین نوع بنزین‌ها به شمار می‌روند؛‌ چراکه به دلیل عدم انجام فرآیند جداسازی، حاوی ترکیبی از همه مواد سمی و آروماتیک است، از این رو عدد اکتان پایینی دارد.

این در حالی است که قرار شده تا تولید پاک‌ترین بنزین با عدد اکتان ۱۰۰ از پسماندهای پالایشگاهی در دستور کار محققان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری خراسان شمالی قرار بگیرد.

ایزواکتان به عنوان بنزین رفرنس در دنیا با عدد اکتان ۱۰۰ شناخته می‌شود؛ چرا که از این سوخت به عنوان بهترین سوخت بدون آلایندگی و اثرات زیست محیطی در دنیا یاد می‌شود.

در واقع ایزواکتان از طریق حرارت دادن به بخار تبدیل می‌شود و این بخار با استفاده از پمپی با فشار از منافذ این راکتور عبور داده می‌شود و در نتیجه مولکول‌هایی که سایز آنها برابر با قطر منافذ موجود در ممبرین باشد، از آن عبور می‌کنند و مولکول‌های درشت‌تر قادر به عبور از آن نیستند.

یکی از دلایل آلودگی هوا در واقع عدم تمایل خودروسازان به تولید خودروهای تولیدی با سوخت‌های یورو ۵ و ۴ ندارند و به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از سوخت‌هایی استفاده شود که عدد اکتان بالاتری دارند تا حداقل آلایندگی را ایجاد کند.

یکی از مهمترین چالش نفت ایران دارا بودن گوگرد زیاد است زیرا گوگرد گازوئیل توزیعی در شهرهای بزرگ ۵۰۰ پ پ ام و در دیگر شهرها که مصرف خیلی کمتری دارند تا ۵۰۰۰ پ پ ام است و از همین رو گوگرد نفت باید با استفاده از فرآیندهایی جداسازی شود و نفت بدون گوگرد شود و پس از آن با اضافه کردن “اکتان افزا” به بنزینی با حداقل آلاینده برسد.

از سوی دیگر بحث آلایندگی های محیط زیست به اکسیدهای گوگرد و انواع اکسیدهای ازت و یا اکسید کربن مربوط است که معمولا آلایندگی های محیطی را شامل می شوند به طوری که حجم اکسید کربن از سایر آلاینده ها  بیشتر است.

ایران در سال ۱۳۹۱ تولید بنزین یورو نداشت، اما در سال گذشته مقدار تولید روزانه بنزین با کیفیت یورو طبق اعلام وزیر نفت به ۷۶ میلیون لیتر رسید و اکنون در کلانشهرها بنزین یورو تولید می‌شود. در پالایشگاه تبریز که به‌تازگی چند طرح آن با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شد و در پالایشگاه بندرعباس، بنزین باکیفیت و عالی تولید می‌شود.

اکنون طبق ادعای وزارت نفت حدود ۹۰ میلیون لیتر از ۱۱۲ میلیون لیتر بنزین تولیدی با بالاترین استانداردهای زیست محیطی تولید می‌شود و آن‌طور که وزیر نفت گفته برنامه‌های متعددی برای افزایش کیفیت بنزین در پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و آبادان در نظر گرفته شده است که با اجرای این طرح‌ها، کیفیت مابقی بنزین تولیدی کشور نیز ارتقا می‌یابد. در حال حاضر بنزینی که در کشور عرضه می شود یا بنزین سوپر است یا یورو۴ یا معمولی که در بسیاری موارد بنزین عرضه شده یورو ۴ و یا تلفیقی از بنزین یورو۴ و بنزین معمولی است که این مساله یک امر فنی و عملیاتی  محسوب  می گردد.

این در حالی است که از جمله اقدام‌های انجام شده برای کاهش آلودگی هوای کلانشهرها، استفاده از گاز طبیعی در شهرها و در نیروگاه‌های اطراف شهرهای بزرگ است که سبب می‌شود آلودگی نیروگاه‌ها بر هوای شهرها تاثیر منفی نداشته باشد. برای نمونه آلودگی نیروگاه تبریز بر آلودگی هوای شهر تبریز، آلودگی نیروگاه شهید رجایی و نیروگاه منتظرقائم بر هوای تهران و آلودگی نیروگاه اصفهان بر هوای شهر اصفهان تاثیر می‌گذارد.

بر این اساس اتصال این نیروگاه‌ها به شبکه گاز طبیعی اهمیت بسیار زیادی داشته و سبب شده است که مقدار آلودگی هوای شهرها به ‌طور محسوسی تغییر کند.

در هر حال مجموع تولید روزانه بنزین در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر رسیده است و بنابراین با توجه به مقدار مصرف بنزین کل کشور، اکنون بیش از ۱۱ میلیون لیتر تولید بنزین اضافه‌تر از میزان مصرف صورت می‌گیرد که همین مساله دولت را به سمت صادرات این فراورده نفتی سوق داده است.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها