true
اقتصادتهران: مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: با ایجاد زیرساختهای لازم، بستری مناسب برای توسعه مبادلات تجاری و اتصال شرق کشور و همسایگان به اقتصاد جهانی از طریق چابهار، فراهم شده است.
به گزارش اقتصادتهران، عبدالرحیم کردی از سال ۱۳۹۵ سکان مدیریت سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار به دست گرفت. وی چشم انداز خوبی را برای آینده چابهار ترسیم کرده و معتقد است به دلیل فعالیتهایی که دولت دوازدهم در زمینه یکپارچه کردن منطقه آزاد با شهر چابهار و گسترش وسعت این محدوده کرده است، این منطقه به چهار راه بینالمللی تبدیل شده به طوری که با تامین نیازهای کشورهای همجوار میتواند تجارت و سرمایهگذاریهای بزرگی را جذب کند.
به غیر از تجارت داخلی و بین المللی که در این محدوده اتفاق خواهد افتاد به لحاظ رشد صنایع دستی از جمله «سوزن دوزی» و تاسیس تعاونی، امید میرود که این منطقه بتواند اقتصاد بهتری را پیش رو داشته باشد و توانمندیهای ساکنان هر روز بیشتر از گذشته شود.
در گفت وگوی تفضیلی با کردی، برخی فعالیتها در منطقه آزاد چابهار برای آمادگی زیرساختها جهت جذب سرمایهگذاریهای داخلی و بینالمللی را میخوانید.
طرح توسعه منطقه آزاد چابهار چه مزیتهایی به همراه داشته است؟
طرح توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار پروندهای با قدمت ۱۵ سال که به دلیل یکسان نبودن مقررات با بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری مورد توجه بود. توسعه زیرساختها و تکمیل شدن ظرفیتها موجب شد تا بندر شهید بهشتی به عنوان یک ظرفیت مناسب در دولت دوازدهم و طی دو سال گذشته مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
اتصال ریلی چابهار به شبکه سراسری کشور موقعیتهای بسیاری را در اقتصاد بینالملل از طریق ایران به وجود آورده و انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار، فضای سرمایهگذاری را برای بخشهای مختلف به ویژه حوزه صنایع بالادستی پتروشیمی جذاب کرده است.
ارتباط منطقه آزاد چابهار به بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به دلیل تفاوت مقررات بین این دو ظرفیت مهم اقتصادی، جدایی ایجاد کرده بود و باعث سردرگمی سرمایهگذاران و نبود تفاوت بین صادرات از این بنادر و بندرعباس میشد که در بعضی از موارد حتی بندرعباس به دلیل ترافیک و تعداد خطوط کشتیرانی که از آن مسیر تردد میکردند و امکان کاهش زمان توقف در این بندر مورد توجه بیشتری قرار می گرفت. در حالی که بندر شهید کلانتری با ظرفیتهای زیرساختی لازم توسعهای چابهار را برای سرمایهگذاریهای بزرگ جذاب میکرد. در سالهای اخیر در تعامل دولت بین وزارتخانه های مختلف ذینفع صورت گرفت طرح توسعه منطقه آزاد چابهار در بهمن ماه سال گذشته تصویب شد و محدوده منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار به ۸۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرد. این طرح موجب شد تفاهمنامه هایی با سرمایهگذاران خارجی به ویژه در حوزه توسعه بندر چابهار با هند، توسعه پتروشیمی و صنایع فرودگاهی با چین و فعالیتهایی برای همکاری با ژاپن و برخی از کشورهای اروپایی امضا شود.
نکته مهم در طرح توسعه منطقه آزاد چابهار نقطه صفر مرزی ریمدان به عنوان تنها بازارچه رسمی موجود در آن منطقه است و اساس رویکرد و نگاه تعاملی و ارتباط با پروژه مهم کریدور اقتصادی پاکستان با چین موسوم به سیپک است که این پروژه از ایالت کاشغر در غرب چین به گوادر پاکستان ارتباط پیدا میکند و محوری با سرمایه گذاری ۴۶ میلیارد دلاری است.
اعتقاد ما در منطقه و در سطح بین الملل همکاری با گوادر در فضایی هم افزا با تعاملات نزدیک به توسعه فعالیت های یکدیگر است و بر همین اساس در نقطه صفر مرزی ریمدان به مساحت پنج هزار هکتار محدوده ای پیشبینی کردیم تا بتوانیم فضایی برای تعاملات لجستیکی، تامین انرژی و صنایعی که در وضعیت رقابتی منطقه هستند فراهم کنیم. آنچه که امروز ما بر اساس این قانون و طرح جدید و محدوده منطقه آزاد دنبال می کنیم یک بستر اقتصادی برای حضور همه افراد منتفع در ارتباط با چابهار است.
بخش عمده ای از کشورهای به اصطلاح محصور در خشکی برای تعاملات با دنیا نیاز به یک اتصال مناسب و امن به آب های آزاد دارند و چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسیه ایران و منطقه به دلیل اتصالاتی که دارد میتواند این امکان را برای کشورها فراهم کند. جایگزینی کریدورها و مسیرهای ارتباطی با توجه به اینکه هزینه های حمل و نقل در قیمت تمام شده کالای امروز معنادار شده در فضای رقابتی همه صاحبان کالا و کشورها به فکر تعریف مسیرهای جدید وادار کرده و روسیه در تلاش برای بهره برداری از مسیر آستراخان، انزلی و چابهار و ناواشیوا است و بر همین اساس تفاهم نامه هایی امضا کردهایم تا این کریدور جایگزین مسیر فعلی کانال سوئز شود و زمان حدود ۳۸ روز را در مسیر جدید به ۱۴ تا ۱۶ روز تقلیل یابد. چابهار این ظرفیت را به صورت بین المللی پیدا کرده تا کشورهای مختلف برای ارتباط با سه بازار بزرگ یعنی آسیای میانه، شرق اروپا و روسیه و رابطه دو بازار مهم آفریقا و شرق آسیا بهره ببرند.
چابهار به عنوان یکی از چهار شهر لجستیکی ایران در کنار بندر عباس، بندر امام و تهران این امکان را فراهم کرده تا صاحبان کالا بتوانند در یک نقطه وسیله حمل و نقلی خود را انتخاب کنند زیرا حمل و نقل ترکیبی موضوع بسیار مهم و جدی در ادبیات لجستیک جهان محسوب می شود و این شهر به دلیل اینکه روش های حمل و نقلی جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی را در اختیار صاحبان سرمایه قرار می دهد مورد توجه قرار گرفته است. همه این بسترها حاصل برنامه ریزی درست و اهتمام به تکمیل زیرساخت ها در دولت دوازدهم انجام شده و امروز شاهد فراهم شدن همه امکانات در یک بستر مناسب در ظرفیتی قانونی یکسان هستیم و این طرح فصل جدیدی در توسعه فعالیت های اقتصادی برای شرق و همه کشورهایی است که بهترین امکان برای اتصال آنها با دنیا از طریق این منطقه است خواهد بود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=192563
false
true