اقتصادتهران: مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر گفت: افزایش همکاری دستگاههای مختلف با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای تعدیل هرچه بیشتر نرخهای کرایه حمل فراهم میسازد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از پایگاه خبری کشتیرانی جمهوری اسلامی، داوود آبداری تفتی با بیان اینکه در گذشته نه چندان دور، هزینه کرایه حمل محمولههای کانتینری، دغدغه اول صاحبان کالا و مشتریان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود، افزود: پس از اعمال تحریمها و محدودیتهای ظالمانه علیه این شرکت و سواستفادههایی که توسط برخی شرکتهای مرتبط با حمل و نقل کانتینری ایجاد شد، تامین امنیت و سرعت مطلوب در تحویل محمولهها مورد توجه مشتریان کشتیرانی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: گواه این مدعا نابسامانی و بهم ریختگی شدید نرخهای کرایه حمل کانتینری در نیمه اول سال ۹۹ است که بنا بر اظهارات مشتریان، نرخهای حمل در بازار، بسیار بالاتر از نرخهای اعلامی از سوی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود.
به گفته تفتی بهطور کلی نرخ تمام شده کرایه حمل در صنعت کشتیرانی به ویژه در بخش حمل کانتینری تابع عوامل مستقیم و غیرمستقیم بسیاری است که از جمله مهمترین این عوامل میتوان به هزینه سوخت به خصوص سوخت کمسولفور، عوارض و هزینههای بندری و گذرگاهی مبادی و مقاصد، هزینههای پرسنل دریایی (با الزام مطابقت با استانداردهای جهانی) و همچنین هزینههای تعمیر و نگهداری کشتیها و نرخ ارز اشاره کرد.
وی با تاکید بر اینکه تعدیل نرخ کرایه حمل با عنایت به عوامل یاد شده، همکاری دستگاههای مرتبط با حمل و نقل دریایی کشور را میطلبد، گفت: این دستگاهها نقشی اساسی در تسهیل و مهیا ساختن زیرساختهای مرتبط با موضوع را ایفا میکنند که از جمله مهمترین آنها میتوان به وزارت نفت، سازمان بنادر و دریانوردی، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی اشاره کرد.
تفتی همکاری و تعامل این دستگاهها را با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بسیار حیاتی و حائز اهمیت دانست و افزود: افزایش این همکاریها با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران زمینه را برای تعدیل هرچه بیشتر نرخهای کرایه حمل فراهم میسازد.
وی با یادآوری اینکه عوامل مؤثر در قیمت تمامشده مانند عوارض بندری و گذرگاهی بنادر خارجی، خارج از اختیار کشتیرانیها از جمله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: با این حال این شرکت تمام تلاش خود را در جهت کاهش حداکثری این هزینهها بکار بسته است.
این مقام مسئول در گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه پیشنهاداتی را به منظور تعدیل هرچه بیشتر نرخهای کرایه حمل باهدف مساعدت در تسهیل تجارت دریایی ارائه کرد و گفت: با توجه به اینکه نیمی از سهم قیمت تمامشده کرایه حمل را قیمت سوخت مصرفی شناورها به خود اختصاص میدهد، تعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ارائه انواع سوخت مورد نیاز به صورت یارانهای میتواند کمک شایان توجهی در کاهش هزینه تمام شده حمل باشد.
دیدگاه ها بسته هستند.