×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  شنبه - ۳۱ شهریور - ۱۴۰۳  
true
true
پست ایران، مهد تجارت الکترونیک

اقتصادتهران: آنچه که واضح و مبرهن است و نمی شود به سادگی از آن گذشت رشد فزاینده فناوری های جدید در دهه های اخیر در زمینه ارتباطات و اطلاعات است. آثار و پیامدهای این پیشرفت را در همه حوزه ها اعم از سیاست، فرهنگ،اقتصاد و…. می توان مشاهده کرد.

به سبب این فناوری ها بوده که مارشال مک لوهان کانادایی در اوایل قرن بیستم ایده ” دهکده جهانیglobal village ” را مطرح می کند. وی می گفت اکنون دیگر کره زمین به وسیله رسانه های جدید آنقدر کوچک شده که ابعاد یک دهکده را یافته است. به عقیده مک لوهان هر کدام از افراد در عصرهای شفاهی، کتبی و الکترونیک حواس خود را متناسب با آن عصر را شکل می دهند. در این میان حوزه تجارت از دنیای الکترونیک تأثیرات بسیاری را پذیرفته است و در این دهکده جهانی توانسته به سرعت تغییرات شگرفی را در خود به وجود بیاورد. افزایش تجارت الکترونیکی مزایا و معایبی برای اقتصاد کشورها به دنبال داشته است، که با توجه به جریان کنونی، کشورها خواه نا خواه نمی توانند از این نوع تجارت به دور باشند؛ لذا تدارک زیرساخت­ های لازمه و همچنین قوانین مربوطه در زمینه تجارت الکترونیکی باید مورد توجه برنامه ­ریزان اقتصادی کشور ما نیز قرار گیرد تا بتوان از منافع این نوع تجارت حداکثر استفاده را نمود و در عین حال مضرات آن را تا حد امکان کاهش داد.

به موازات تحولات شگرفی که در ارتباطات در حال به وجود آمدن است پست ایران نیز به طور فزاینده ای زیر ساخت فناوری های نوین اطلاعاتی و ارتباطی را فراهم نموده تا بتواند فعالیت ها و خدمات خود را ارتقا دهد. پست ایران با اینکه سابقه ای بس طولانی در تاریخ برای خود دارد ولی در این میان دچار فراز و نشیب های زیادی نیز گردیده است. حکومت هایی که در طول تاریخ معاصر ایران بر سر کار آمده اند سعی در رونق آن چه در عرصه حکومتی و چه در عرصه غیرحکومتی داشته اند که با روی کار آمدن میرزا محمدتقی فراهانی(امیرکبیر) پست عمومی جایگاهی ویژه ای پیدا کرده و دسترسی عموم مردم به پست تسهیل گردید و از آن زمان به بعد پست به عنوان یکی از وسایل ارتباطی نقش مهمی را برای خود در جهان پرتلاطم کنونی کسب نموده است. بی تردید افزایش سهم پست در زندگی اجتماعی امروزی صرفه جویی های خوبی از جمله در کاهش ترافیک، هزینه ها، فرصت و زمان و آلودگی های زیست محیطی را به دنبال خواهد داشت. شبکه پستی با بسترسازی مناسبی نیز که در زمینه تجارت الکترونیک فراهم آورده می تواند برای کاربران این حوزه افزایش فروش، ایجاد فرصت های تجاری جدید برای صنایع و بنگاه های کوچک بازرگانی، ارائه خدمات و محصولات در سطح کشور، جلوگیری از اتلاف وقت و کاهش ترددهای بی مورد، عدم حضور واسطه، افزایش فرصت های جدید شغلی را نیز به ارمغان بیاورد.

شبکه پستی با گستردگی که در سطح کشور دارد و حتی در دورافتاده ترین روستاهای کشور نمایندگی پستی و یا دفاتر ict  روستایی را ایجاد نموده به این ترتیب توانایی بسیار مناسبی را جهت توزیع و تحویل کالاها در مقابل پرداخت بها (cod ) را دارد. زیرساخت هایی که پست فراهم نموده فرصتی را در اختیار خریداران قرار می دهد که هم می توانند خرید خود را با اعتماد بیشتری انجام دهند و هم می توانند با طیف گسترده ای از تولیدکنندگان در سراسر ایران ارتباط برقرار کنند و از این طریق به تقاضای مورد نظر خود از بین پیشنهاد های مختلف برسند و در مقابل فروشندگان نیز دسترسی خوبی به تمام نقاط کشور داشته باشند. در صورتی که در دنیای حقیقی به علت محدودیت های ناشی از فاصله جغرافیایی، مشتریان چنین قدرت انتخابی ندارند. در واقع تجارت الکترونیکی به تولیدکنندگان حتی امکان جهانی شدن محصولاتشان را با صرف هزینه کم می دهد.  برداشتن محدودیت­ های زمانی و مکانی در انجام معاملات و تبلیغات، کمک به شکست انحصارات، از بین رفتن هزینه ­های کاغذبازی، بهره ­گیری از فرصت­ های زودگذر در عرصه صادرات، افزایش قدرت انتخاب مشتریان و … از دیگر مزایای تجارت الکترونیکی در عرصه اقتصاد است که کمابیش همگی با آن آشنا هستند. کارشناسان پایین بودن میزان تجارت غیر نفتی، نامناسب بودن امکانات فنی کشور، هزینه اولیه نسبتاً بالای استفاده از تجارت الکترونیکی به­ویژه برای مؤسسات کوچک، پایین بودن سطح آگاهی عمومی جهت استفاده از زیرساخت های فراهم شده توسط شبکه پستی و…. را از جمله عواملی دانسته اند که کشورمان را در زمینه تجارت الکترونیک با رشد نامناسبی روبرو نموده است.

می توان گفت که ارتقای توان تجاری کشور در زمینه تجارت الکترونیکی، موجب بهبود و رشد اقتصادی کشور خواهد شد و توسعه کشور را در نهایت به دنبال خواهد داشت. ضمناً باید توجه نمود که در عصر کنونی که اینترنت به سرعت در تمامی ابعاد زندگی بشر رخنه کرده است، پیوند تجارت و اینترنت هر روز مستحکم تر شده و اینترنت نقشی فعال­ تر در اقتصاد جوامع ایفا خواهد نمود. لذا قریب به اتفاق کشورها در حال آماده ­سازی و تدارک زیرساخت ­های لازمه جهت هدایت تجارت الکترونیکی خود در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و کاهش مضرات آن می ­باشند. بنابراین در چنین شرایطی دیر یا زود اقتصاد کشورمان نیز با این پدیده مواجه خواهد شد و چنانچه زیرساخت­ ها و قوانین مربوطه از پیش مهیا نشده باشند، تبعاتی برای پیکره اقتصاد کشور خواهد داشت. ولی امید است با بستر سازی که شبکه پستی کشور در بازار الکترونیک ایجاد نموده فروشگاه های اینترنتی پا به عرصه وجود بگذارند و تجارت متعاقب آن نیز سهم بیشتری را در اقتصاد کشور به خود اختصاص دهد و در عرصه عمل و اجرا در رونق اقتصادی با ارائه کالاهای با کیفیت و با بهای تمام شده متناسب با قدرت خرید مردم جایگاه مناسبی را برای خود کسب نمایند و این خود مستلزم تدوین مقررات مناسبی برای تسهیل فعالیت‌های تجارت الکترونیک می باشد، حتی می توان از تجارب سایر کشورهای موفق در عرصه تجارت الکترونیک استفاده بهینه نمود و بسترهای مناسبی را برای اصلاحات اقتصادی همچون کاهش مالیا­ت­ ها، حمایت مالی از بنگاه های کوچک و… را در دستور کار قرار داد و در زمینه آگاه­ سازی و آموزش مصرف کنندگان و بنگاه‌های اقتصادی کشور و معرفی خدمات تجارت الکترونیکی پستی به آحاد جامعه بایستی تلاش بیشتری انجام پذیرد.

ارسلان عبدالله پوربوکانی کارشناس اداره کل پست آذربایجان غربی

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches