true
اقتصادتهران: صنعت هوایی کشور در سالهای گذشته پس از انقلاب تا کنون آسیبهای زیادی از تحریمهای بینالمللی به خود دیده است. در واقع تمام بخشهای مختلف کشور از تداوم تحریمها آسیب دیدهاند اما این مساله در مورد صنعت هواپیمایی اهمیت بیشتری پیدا میکند.
از زمانی که صنعت هوایی کشور تحریم شد، ایران با دردسرهای زیادی در حوزه حمل و نقل هوایی مواجه شد زیرا کوچکترین لطمه و کمبود در این حوزه به طور مستقیم با جان مردم ارتباط دارد. کمبود هواپیما، صندلی و وجود خسارت در ناوگان هواپیمایی، باعث به وجود آمدن بسیاری از مشکلات در این صنعت شده است.
البته با تلاش و کوشش متخصصان داخلی، ایران توانسته تا حدود زیادی بر مشکلات در این حوزه فائق آید اما همچنان این صنعت با چالشهای جدی مواجه است.
به نظر میرسد پس از توافق هستهای، راه تعامل سازنده با شرکتهای بزرگ در حوزه حمل و نقل هوایی تا حدودی هموار شده باشد تا ایران بتواند از تجربیات کشورهای موفق در این زمینه و واردات قطعات مختلف هواپیما به داخل بهرهمند شود که البته در این بخش نباید از پتانسیل بخش خصوصی نیز غافل شد چرا که بخش خصوصی سالانه بیش از ۲۰ میلیون یورو صادرات در حوزه صنعت هوایی و فضایی صادرات داشته و بنابراین میتواند همپای دولتیها در این مسیر گام بردارد ضمن آن که هماکنون در حوزه تعمیر و نگهداری انواع وسایل پرنده سنگین، اورهال موتور هواپیما و تعمیر و نگهداری قطعات، بخش خصوصی با همکاری شرکتهای خارجی تولیدات مشترکی داشتهاند.
این در حالی است که براساس اهداف سند چشمانداز باید تا سال ۱۴۰۴ تعداد ۴ هزار فروند هواپیما در ناوگان هواپیمایی کشور موجود باشد که تا ابتدای امسال بالغ بر ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری داریم.
اما در موضوع تعمیرات اساسی هواپیما نیز، ایران توانسته به موفقیتهایی دست یابد به طوری که سالانه ۵ میلیارد دلار در خاورمیانه صرف اورهال و تعمیر اساسی هواپیماها می شود و با توجه به اینکه حدود ۴۲ درصد از درآمدهای هوایی مربوط به اورهال است که میتواند در این بخش از این مزیت استفاده کنیم.
توانایی بخش خصوصی در طراحی هواپیماهای ۵۰ تا ۷۰ نفره
در همین رابطه، دکتر منوچهر منطقی، رئیس مرکز ملی فضایی به اقتصادتهران گفت: در حال حاضر ۳۷۵ شرکت دانش بنیان در صنایع هوایی فعالیت می کنند که ۵۱ شرکت از این تعداد از مزیتهای نوآوری و معافیتهای گمرکی استفاده می کنند.
وی با اشاره به درآمد ۸ میلیارد دلاری مکزیک از محل صادرات قطعات و مجموعه های هواپیما گفت: شرکت های ایرانی این قابلیت را دارند که در زمره ۱۰ کشور اول تولید کننده قطعات هواپیما درآیند و در ۱۰ سال آینده حداقل به درآمد سالانه ۱۰ میلیارد دلار برسند.
منطقی با اشاره به بازشدن بازارها درحوزه صنایع هوایی و هموار شدن مسیر در این خصوص، گفت: علاوه بر توانمندی های خوبی که در طراحی و ساخت هواپیماهای ۲ تا ۱۰ نفره در کشور وجود دارد، در بخش هواپیماهای ۵۰ تا ۷۰ نفره نیز توان طراحی و قابلیت ساخت قابل قبولی توسط بخش خصوصی در کشور وجود دارد که این نشان میدهد در صورت حمایت از این بخش، میتوان به اهداف مورد نظر در این خصوص دست یافت تا ایران بتواند در طراحی و ساخت هواپیماهای سبک و فوق سبک حرفی برای گفتن داشته باشد.
در حالی که رقم دقیقی از میزان کمبودهای صندلی در ناوگان هوایی کشور وجود ندارد به نظر میرسد با توجه به اضافه شدن هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی، نقصانها در این بخش به حداقل ممکن برسد.
عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی امسال از ورود ۱۷ فروند هواپیمای جدید به ناوگان هوایی خبر داده و گفته بود: با ورود این تعداد هواپیمای جدید به ناوگان هوایی یک سال از سن ناوگان هوایی کاهش یافت و ۴هزار صندلی به ناوگان اضافه خواهد شد.
وی با تاکید براینکه اجازه خرید هواپیما به هواپیماهای بالاتر از ۱۵ سال را نمیدهیم، اظهار داشته که با توجه به بهبود روابط بینالملل و تمهیداتی که در مجلس و دولت اتخاذ شد بنگاهها و ایرلاینها میتوانند از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کننداقدام به نوسازی ناوگان هوایی کشور کردیم.
البته حضور بخش خصوصی اگرچه از ظرفیتهای لازم برای ورود به بخش هوا و فضا برخوردار است به نظر میرسد وجود قوانین دست و پاگیر به عنوان مهم ترین عامل تعامل این بخش در صنعت هوا و فضا باشد به گونهای که موضوع نبود قوانین و یا وجود برخی ضوابط دست و پاگیر از حضور فعالان اقتصادی در این بخش به طور کامل جلوگیری کرده است.
آثار مثبت توجه به صادرات محصولات دانشبنیان
در همین خصوص، امین سالاری، رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره بر این نکته که صنعت هوایی در بخش مسافری بیشترین توسعه را داشته به خبرنگار اقتصادتهران گفت: متاسفانه با وجود توجهات ویژه به بخش مسافری هنوز این حوزه تا رسیدن به استانداردهای جهانی و آنچه که باید باشد، فاصله زیادی دارد.
وی ادامه داد: در بخشهای هوانوردی عمومی و حمل بار نیز تاکنون اقدامات لازم و مناسبی صورت گرفته است.
براساس اظهارات سالاری ایران باید تا پایان سال ۱۴۰۴ خورشیدی ۴ هزار فروند هواپیما در حوزه هوانوردی عمومی داشته باشد در حالی که امروز تنها ۲۰۰ واندی فروند هواپیما در این بخش فعال هستند.
به گفته سالاری، سازمان هواپیمایی در بخش ارائه مجوزها فعال شود تا به روند کار سرعت ببخشد و از طرفی میتوان فرودگاههایی که کم تردد هستند را در اختیار بخش هوانوردی عمومی قرار دهیم و از طرفی فرودگاههای بیشتری را در اطراف کلان شهرها برای بهرهبرداری در حوزه هوانوردی عمومی تأسیس کنیم.
رییس اتحادیه هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه تاکنون برنامه منظمی برای صادرات محصولات هوایی و فضایی کشور نداشتیم تصریح کرد: توجه به صادرات محصولات دانشبنیان در طول چند سال اخیر مورد توجه جدی قرار گرفته است. در حوزه صنایع هوایی و فضایی صادرات به طور پراکنده اتفاق افتاده که تأثیرگذاری مناسبی نداشته است. بنابراین در پی آن هستیم که از طریق برندسازی رونق مطلوبی به صادرات خود ببخشیم.
حضور۱۲۰ شرکت داخلی و خارجی در ششمین نمایشگاه بینالمللی صنایع هوایی و فضایی ایران
به هر حال ششمین نمایشگاه بینالمللی صنایع هوایی و فضایی ایران امسال از ۴ تا ۶ آذرماه سال جاری در تهران برگزار میشود به طوری که بیش از ۱۲۰ غرفه از مراکز، شرکتها وسازمانهای فعال در عرصه هوا فضا به ویژه کشورهای انگلیس، بلژیک، جمهوری چک، سوییس، ترکیه، چین، ایتالیا، اردن، عمان و امارات در این نمایشگاه حضور خواهند داشت و به نظر میرسد بخش خصوصی بتواند در این نمایشگاه جدیدترین دستاوردها، پیشرفتها، تجهیزات، صنایع و قطعات مختلف صنایع هوایی واحدهای تولیدی، تجاری و تحقیقاتی داخلی را در معرض دید عموم به ویژه بازدیدکنندگان داخلی قرار دهد.
ارائه دستاوردها و توانمندیهای صنایع هوایی، هوانوردی و هوافضایی ایران، معرفی آخرین فناوریهای این صنعت، جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز طراحی برنامههایی برای معرفی مزایای پروازهای عبوری از آسمان ایران و تبدیل شدن به هاب منطقه از مهمترین اهداف برگزاری این نمایشگاه عنوان شده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=31283
false
true