true
اقتصادتهران: وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه سایپا برای تحویل ۱۲ هزار خودرو از کف پارکینگ خبر داد و گفت: وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست، برای صنعت خودرو طرح ساماندهی و برنامه دو ساله در نظر گرفتیم و با واگذاری خودروسازی به اهلش این صنعت را در دو سال آینده اصلاح خواهیم کرد.
به گزارش ایسنا، شب گذشته رضا رحمانی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کرد و به سوالاتی در زمینه تنظیم بازار، خودرو و وضعیت تولید پاسخ داد.
وزارت جهاد کشاورزی، مسئول ۷۰ درصد از ارز دولتی تخصیص یافته به کالاهای اساسی
رحمانی با اشاره به نوسانات نرخ ارز در سال گذشته، اظهار کرد: تا میانه سال گذشته نابسامانیهایی در بازار ایجاد شد، اما در ماههای اخیر با ایجاد ثبات نسبی در نرخ ارز، رشد قیمتها متوقف شد و از طرف دیگر توزیع برخی کالاهای خاص که ارز دولتی دریافت کرده بودند مدیریت شد.
وی با اشاره به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به تأمین کالاهای اساسی در سال گذشته، گفت: ۷۰ درصد این میزان در حوزه کالاهای اساسی و به ویژه مواد غذایی بود که با مسؤولیت وزارت جهاد کشاورزی تأمین شد، ۲۳ درصد آن در حوزه دارو و درمان بود که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مدیریت شد و یک درصد هم در حوزه کاغذ بود که وزارت ارشاد مسئوول آن بود و ۶ درصد هم برای لاستیک و خمیر کاغذ بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئوولیت آن را به عهده داشت.
این مقام مسئول با بیان اینکه از ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ سیاستهای جدید ابلاغ شد و پیش از آن ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه کالاها اختصاص داشت، تصریح کرد: از میانه مرداد ماه سال گذشته واردات ۱۳۳۹ کد تعرفه کالا ممنوع شد و دولت تصمیم گرفت ارز ۴۲۰۰ تومانی را فقط به کالاهای اساسی اختصاص دهد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه کالاهایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نشدند حدود دو برابر نسبت به کالاهایی که این ارز را دریافت کردند رشد قیمت داشتند، اظهار کرد: اگر بخواهیم ارز ۴۲۰۰ تومانی به اهداف مورد نظر خود برسد باید شبکه توزیع متمرکز در دست دولت باشد، چراکه چند نرخی شدن کالاها باعث ایجاد فساد، رانت و نابسامانی میشود.
وی افزود: مجلس و دولت برای پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی اتفاق نظر دارند اما در مورد چگونگی و ساز و کار توزیع آن بحث وجود دارد.
رحمانی با بیان اینکه صنعت خودرو مانند هر بخشی دیگر مشکلاتی دارد، تصریح کرد: وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست، اما نباید صنعت خودروسازی را تعطیل کرد.
وی افزود: دولت از صنعت خودرو حمایت ویژهای ندارد. ما وظیفه داریم از همه صنایع حمایت کنیم تا تولید، رونق بگیرد. از طرف دیگر طرح ساماندهی خودرو در حال انجام و هدف این است که از وضع موجود به وضعی برسیم که در شأن ملت ایران باشد که این موضوع به زمان نیاز دارد.
رحمانی با اشاره به تفاوت دو قیمت تمام شده خودرو یا قیمت محاسباتی و قیمت بازار، تصریح کرد: در حال حاضر به علت نوسانات حوزه کلان اقتصادی مانند ارز و جنبههای روانی بازار، در این بازار تقاضای زیادی به صورت کاذب ایجاد شده که برای حفظ ارزش پول است.
به گفته وی از ابتدای امسال تا کنون شش میلیون تقاضای خرید خودرو داشتیم، اما کل تولید خودرو، در سال، یک میلیون دستگاه است.
این مقام مسئول در ادامه در پاسخ به سوال مجری درباره نتایج قیمت گذاری خودرو بر مبنای ۵ درصد زیر حاشیه بازار گفت: خودرو از آبان تا اسفند پارسال تاکنون ۵ تا ۱۵ درصد کاهش قیمت داشت و از اسفند پارسال با موج دوم افزایش قیمت مواجه شدیم اما در حال حاضر این روند کاهشی شده است.
رحمانی همچنین کاهش سود سپردههای بانکی از اسفند پارسال را یکی از عوامل افزایش قیمت در موج دوم دانست و گفت که در حال حاضر به علت کنترل نرخ ارز، قیمتها کاهشی شده است.
وزیر صمت با اشاره به وابستگی ارزی ۱۶۶۰ دلاری پراید، تصریح کرد: داخلی سازی این قطعات را آغاز کردیم. هر چقدر ارزبری قطعات کمتر شود تأثیر نرخ ارز بر قیمت خودرو کمتر میشود.
وی با بیان اینکه ساخت داخل و اصلاح ساختار را جدی گرفتیم و از خودرو ساز خواستیم اموال غیر تولیدی نداشته باشند، اظهار کرد: هر کدام از خودرو سازان بزرگ مکلف شدند اموال غیر تولیدی خود را بفروشند و از این طریق حداقل ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از نقدینگی مورد نیاز خود را تأمین کنند.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=159506
false
true