true
اقتصادتهران: مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از وصول ۵۰ درصد مطالبات وجوه مربوط به فروش سوخت به شرکتهای هواپیمایی و تغییر شیوه فروش سوخت از اعتباری به پیشخرید در دولت سیزدهم خبر داد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از وزارت نفت، علیاکبر عربعامری با تشریح اقدامهای انجامشده در مدیریت بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از ابتدای دولت سیزدهم افزود: شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی یک شرکت با پایه بازرگانی است که اصلیترین مقوله در این حوزه، فروش است و پنج فرآورده اصلی داخلی در این شرکت نرخگذاری و فروش انجام میشود و در مدت دو سال اخیر، تلاش شده است اقدامهایی را برای ساماندهی فروش فرآورده و کالا انجام دهیم.
وی درباره میزان فروش سوخت در سال ۱۴۰۱ گفت: در بنزین ۱۶ درصد فروش بیشتر، در نفت گاز، ۱۰ درصد بیشتر و در سوخت هوایی نیز با توجه به افول دوساله شیوع ویروس کرونا، حدود ۲۰ درصد افزایش داشتهایم.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با تأکید بر اینکه بحث فروش در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی در دو مقوله فروش داخلی و مرزی پیگیری میشود، بیان کرد: فروش داخلی با نرخهای مصوب دولت و در گروه حملونقل و مصرفکنندگان انجام میشود، قیمتهای حوزه نفتگاز و هوایی نیز بر اساس مصوبه سال ۹۸ از سالهای گذشته مشخص است. روزانه ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین و حدود ۸۴ میلیون لیتر نفتگاز به فروش میرسد که از این میزان حدود ۶۰ میلیون لیتر آن در بخش حملونقل و با نرخ ۳۰۰ تومان عرضه میشود.
عربعامری با اشاره به اینکه در مصوبات بودجه دو سال اخیر، نرخ سوخت مصرفکنندگان صنایع بر اساس ۱۰ درصد نرخ گاز طبیعی خوراک پتروشیمیها محاسبه میشود، افزود: بر این اساس قیمتها متفاوت شده و سال گذشته نرخ نفت کوره ۳۰۰ تومانی، ۵۷۰ تومان و امسال ۱۳۰۰ تومان شد، بنابراین در فروش داخلی تابع مصوبات هستیم. در بخش فروش مرزی نیز نرخگذاری تابع مصوبه دولت است، اما نرخهای متفاوتی (۹۰ درصد نرخ نخستین جایگاه کشور مقابل) در کل کشور داریم که این نرخها از ۳ هزار تومان تا ۴۳ هزار تومان در مرزهای مختلف متفاوت است، البته در کمیته استانداری مشخص و پس از آنالیز در شرکت پخش، در سیستم فروش اعمال میشود.
وی تأکید کرد: بحث عرضه در بورس داخلی را نیز داریم که ۹۰ درصد آن نفت سفید است. برخی صنایع نیز هستند که ماده اولیه برخی محصولات را تولید میکنند که نفت سفید، خوراک اصلی آنها است. در این حوزه، عرضه با توجه به تعداد مصرفکنندگان بهصورت ماهانه یا فصلی است. قیمت پایه یا فوب لحاظ میشود که آن هم یکی از منابع فروش داخلی ما محسوب میشود.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی تصریح کرد: نرخ فروش هوایی را دولت مشخص میکند که در بحث هواپیماهای خارجی، مطابق مصوبات خودمان اعلام میشود. برای نمونه قیمت سوخت ATK در داخل ۶۰۰ تومان و برای هواپیماهای خارجی در دوره مورد بررسی ۲۴ تومان بوده است. درآمد حاصل از تمامی این موارد مستقیم به خزانه واریز میشود و هیچ واسطهای وجود ندارد و دولت از آن منابع مصرف میکند.
راهاندازی سامانه صدور مجوز احداث جایگاههای عرضه سوخت
عربعامری در تشریح اقدامهای انجامشده در حوزه ساماندهی عوامل فروش گفت: جایگاههای سوخت بهعنوان تأمینکننده فرآورده در بخش حملونقل هستند که لازم است درباره فعالیت آنها و محل احداث این جایگاهها، سیاستهایی را اعمال کنیم که یکی از موضوعات موردچالش ما این بود که بهدلیل حاکمیتی بودن قیمت خریدوفروش و حقالعمل، نیاز بود یک سامانه توزیع بهصورت متمرکز در ستاد این شرکت راهاندازی میشد که با توجه به قانون اصل ۴۴ در بحث مجوزهای کسبوکار، ما هم به این مقوله ورود کردیم و جزو نخستین شرکتهای دولتی بودیم که توانستیم در آن سامانه مجوز لازم را بگیریم و بیشتر از یک سال است که فعال بوده و تاکنون ۷ هزار و ۵۰۰ درخواست احداث جایگاه در آن ثبت شده است.
کارمزد عوامل توزیع گروه مصارف از تکالیف شرکت پخش خارج میشود
وی از دیگر اقدامهای انجامشده در حوزه بازرگانی را ساماندهی عوامل توزیع اعلام و تأکید کرد: حقالعمل مصرفکنندگانی که سهمیه کمتر از ۶ هزار لیتر در ماه دارند، در گذشته مطابق سازوکار جایگاهها به آنها پرداخت میشد، اما طبق بررسیهای انجامشده، تصمیم گرفتیم در بحث عامل توزیع، مصرفکننده هزینهها را خودش پرداخت کند و طبق قوانین و بودجه سنواتی، صرفاً مکلف به پرداخت کارمزد در گروه حملونقلی هستیم و در گروه مصارف تکلیفی نداریم. سازوکار این طرح در بستر سامانه مجوزها مشخص شده و مصوبه هیئت مدیره را اخذ کرده است و احتمالاً در ماه جاری اجرایی خواهد شد.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی افزود: در بحث واحدهای سوختگیری نیز درخواستهایی داشتیم که شرکتهای بزرگ نظیر برخی معادن که تعداد زیادی نیروی انسانی دارند، جایگاه کوچکی داشته باشند. در این باره نیز شیوهنامهای تهیه و به سامانه مجوزها ارسال کردهایم که امیدواریم بهزودی نهایی شود.
ساماندهی سوخترسانهای سیار
عربعامری همچنین از ساماندهی خودروهای سوخترسان سیار خبر داد و گفت: شیوهنامه ساماندهی خودروهای سوخترسان سیار تدوین شده و در سامانه مجوزها فعال است و چند درخواست نیز ثبت شده است، بنابراین سوخترسانهای سیار، مشابه تاکسیهای اینترنتی فعالیت میکنند و هر کجا سوخت نیاز باشد، اعزام خواهند شد و خدمات ارائه میکنند.
احداث مراکز عرضه نیازمند نیازسنجی
وی با اشاره به فعالیت ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه سوخت در سراسر کشور افزود: به غیر از کلانشهرها و بهویژه تهران، در تمامی کشور ظرفیت مازاد وجود دارد. بهمنظور احداث جایگاه در شهر تهران که در برخی نقاط بهویژه نیمه شمالی دارای کمبود جایگاه است، با شهرداری تفاهمنامهای را برای تأمین زمین امضا کردیم که جایگاههای با ابعاد کوچک و متراژ ۱۵ در ۲۵، در کلانشهر تهران احداث شود. در قالب این طرح ۵۰ قطعه زمین از طرف شهرداری به ما معرفی خواهد شد که ۱۲ مورد آن تاکنون نهایی شده و بهزودی احداث جایگاه در این نقاط آغاز خواهد شد. کمبود جایگاه سوخت عموماً مربوط به مناطق شمالی شهر تهران است که امیدواریم با این تعداد و اضافه شدن خودروهای سوخترسان سیار، از وضعیت شلوغی جایگاهها کاسته شود.
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران تأکید کرد: بالغ بر ۳۰ درصد نازلهای ما مازاد هستند، اما با توجه به قانون اصل ۴۴، همچنان امکان احداث جایگاه در کشور وجود دارد. نظر شرکت و انجمنها این است که با توجه به اختیاراتی که به وزارت نفت داده شده است، همچنین بحث تدوین سیاستهای توزیع در شرکت پخش، نباید به هر تعداد جایگاه احداث شود و صرفه اقتصادی آن باید مدنظر قرار گیرد.
عربعامری درباره تغییر کاربری جایگاههای عرضه سوخت تصریح کرد: هیچ مالک جایگاهی این اختیار را ندارد که تغییر کاربری بدهد و تغییر کاربری با مجوز شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی و فقط در صورت جایگزینی انجام میشود. بحث بخارات بنزین نیز با اجرای طرح کهاب، به میزان استاندارد میرسد، بنابراین در بحثهای محیط زیستی نیز مانعی وجود ندارد. علاوه بر آن همکاران و بازرسان شرکت ملی پخش بهطور مستمر به جایگاهها مراجعه و مخازن را بازبینی میکنند.
وی تأکید کرد: مکلف هستیم طرح کهاب را تا پایان ۱۴۰۲ در همه کلانشهرها و مراکز استانها تا پایان ۱۴۰۳ در سایر جایگاههای کشور اجرا کنیم.
کاهش مصرف سوخت با احداث جایگاههای کوچک در شهرکها و مجتمعهای بزرگ
مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران همچنین از بررسی طرحی برای احداث جایگاههای کوچکمقیاس در شهرکها، مجتمعها و فروشگاههای بزرگ خبر داد و گفت: این طرح فعلاً در دست بررسی است که در صورت اجرایی شدن، علاوه بر کاهش حجم ترافیک جایگاههای مرکز شهر، فاصله مراجعه به جایگاهها و در انتظار ماندن برای سوختگیری کاهش خواهد یافت. هماکنون بهطور میانگین روزانه ۱۹ میلیون لیتر بنزین در شهر تهران مصرف میشود که همین ترددهای اضافی برای رسیدن به جایگاه سوخت نیز بخشی از این مصرف است و اگر تعداد محلهای سوختگیری افزایش یابد، در کاهش مصرف سوخت مؤثر است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=268612
false
true