true
اقتصادتهران: جهت ارتقای سطح خدمات بیمه حملونقل از راه کارهایی مانند تبلیغات، ،سهولت در پرداخت خسارت و نظایر آن سعی شود تا رغبت برای بیمه کردن افزایش یابد.
امروز با توجه به پیشرفت جوامع بشری و تـنوع مالکیتها و مسؤولیت ها، خـطرهای گوناگونی این مسؤولیت ها و مالکیت ها را تهدید میکند که صنعت بیمه به مقابله با این تهدیدها برخاسته و موجبات رفاه و امنیت اقتصادی و شغلی را برای اشخاص حقیقی وحقوقی فراهم نموده است.
یکی ازصنایع مهم رشد و توسعه تجارت هر کشوری، صنعت حملونقل آن کشوراست، بیمه وسیلهای مناسب و قابل اطمینان برای تأمین امنیت سرمایهها در برابر ریسکهای محتمل و غیرقابل پیشبینی در صنعت حمل ونقل است ورشته های بیمه باربری ومسئولیت در توسعه صنعت حملونقل تأثیر به سزایی خواهند داشت.
با توجه به قانون تجارت، متصدی حمل ونقل مسؤول کلیه حوادث و خسارتهایی است که بـه کـالای در حین حمل وارد میشود و به موجب ماده ۳۸۸ قانون تجارت که در این زمینه مـقرر مـیدارد«مـتصدی حمل و نقل مسؤول حوادث و تقصیراتی است که در مدت حمل ونقل واقع شده، اعم از اینکه خـود مـباشرت بـه حمل و نقل کرده یا حمل ونقل کننده دیگری را مأمور کرده باشد».بـا تـوجه به مورد فوق، صاحبان کالا به هیچ وجه خود را موظف به پرداخت حق بیمه نمیدانند زیـرا مـیدانند که مسؤولیت کالا از مبدأ تا مقصد به عهده شرکت و متصدی حمل بـار اسـت و اعتقاد دارند که در تعیین نرخ حمل بار، شـرکت مـتصدی حـمل عملا این مبلغ را لحاظ کرده است.
بیمه باربری در میان انواع بیمه نامهها سابقه بسیار دیرینهای دارد و ازآغازفعالیت صنعت بیمه، بیمه باربری وجـود داشـته اسـت واین فعالیت بیمه دارای طبقه بندی های متفاوتی از جنبه های مختلف است که با توجه به اهـمیت جابه جایی کالا و خطرهایی که همواره در حین حمل کالا وجوددارد، موضوع بیمه باربری و مسؤولیت متصدیان حمل ونقل داری اهمیت ویژه است که در بین آنها بیمه مسؤولیت متصدیان حمل و نـقل ازقدمت کمتری برخوردار است
درترکیب پرتفوی صنعت بیمه کشورسهم رشته بیمه های حمل ونقل بسیار اندک است ودررشته بـیمه بـاربری بیشترین حجم بیمه نامههای صادر شده به بیمه باربری واردات تـعلق دارد واین نشان دهنده حجم کم فعالیت بـیمه حـمل داخلی نسبت بیمه باربری وارداتی است وبـیمه مسؤولیت متصدیان حمل ونقل نسبت به بیمه باربری ازاولویت بیشتری برخوردار است زیرا طبق قانون تجارت مسئولیت بیشتری را بـرای مـتصدی حمل و نقل عنوان شده که برخی ازآنها به شرح زیر است:
– پوشش خسارت های متصدیان حمل و نقل.
– پوشش قصورات راننده وسیله حمل در طی جابه جایی کالا کـه مـنجر به ایجاد خسارت مـیشود.
– جـبران خسارت پرداختی به صاحب کالا از طریق شرکت حمل و نقل.
– ایجاد آرامش خاطر در واگذاری بار از طرف شرکت حمل کننده به رانندگان.
ودر بین بیمههای باربری بیمه حمل داخلی کـاملا اختیاری است و به درخواست صاحبان کالا وابسته است لذا در شرائط کنونی نیاز است که توجه بیشتری به بیمه حمل داخلی شود، زبرا که از بـین رفـتن یک کالا نه تنها موجب خسارت مالی به صاحب کالا میشود بلکه از دید کلان اقتصادی مسائل دیگری را به دنبال خواهد داشت که در نهایت به ضرر مجموعه بزرگتری نسبت به صاحبان کالا خـواهد بـود که به تعبیری آن را سوخت ملی مینامند.
از زمان فعالیت مؤسسات بـیمه در کـشور سـالیان زیادی میگذرد و طی این مدت به سبب تغییرات ایجادشده در ساختار صنعت بـیمه و روشـهای اجرایی مورد عمل، این صنعت از رشد مطلوبی برخوردار بوده است لیکن با در نظرگرفتن ظـرفیت بـالفعل بیمههای باربری از کل سهم بازار بیمه کشور،مؤسسات بیمهای بهطور شایسته از ظرفیتهای خود در بـازارحمل ونقل بـه نحو مناسب بهرهبرداری نکردهاند و این مسئله،گویای فاصله زیاد موجود بین یک پوشش آرمانی بـیمه در جـامعه حـملونقل باوضعیت فعلی است.
وضرورت دارد که برای جذب بیمهگذاران بالقوه،توجه بیشتری به خـواستهها،انـتظارات و عوامل مؤثر بر تقاضای بیمهگذاران بالفعل شود که این مهم میتواند منبع خوبی برای جلب بیمهگذاران باشد و ازاینرو بـر شناسایی عوامل و نحوه و میزان تأثیر آنها در تقاضای بیمه باربری وانواع پوشش های آن تأکید مـیشود.
دربررسی علل عدم توسعه مطلوب بیمههای حملونقل بایستی گفت که ازعوامل عـمده مـؤثر بـر عدم استقبال مؤسسات حملونقل از خرید بیمهنامههای بـاربری،فـقدان شناخت کافی ازاین بیمهنامه ،کمبود تبلیغات در شبکه بازاریابی و فقدان الگوی مـشخص بـه منظور برنامهریزی و تدوین طرحهای مـناسب برای صنعت حمل ونقل مطابق با استاندادهای جهانی اسـت.
بـا توجه به گسترش شبکههای حملونقل (زمینی، هوایی و دریـایی)در ایـران و افزایش جابهجایی کالا،نگرش دقیق به بیمههای حملونقل کالا را بایستی یک ضرورت اسـاسی دانست لذا بر این نـکته تأکید می شود که حرفهای بـودن عـوامل توزیع بیمههای باربری ارتـباطات و فرهنگ سازی از مهمترین عواملی هستند که میتوانند مـوجب دگـرگونی و تحول در امر بازاریابی بیمههای بـاربری شوند، هر چند که نباید ازمیزان اثـرگذاری مـتغیرهای واردات،صادرات غیرنفتی و موضوع تحریم دربخش حملونقل غافل بود واین متغیر ها بیشترین تأثیر را بربـیمه بـاربری دارند و مـیزان اثرگذاری سایرمتغیرها در سـطح بسیار پایینی قرار دارند.
لذابا در نظر گرفتن جوانب فوق پیشنهاد مـیشود جهت ارتقای سطح خدمات بیمه حملونقل از راه کارهایی مانند تبلیغات، ،سهولت در پرداخت خسارت و نظایر آن سعی شود تا رغبت برای بیمه کردن افزایش یابد و ازاین طریق ریسک صاحبان کـالا و سـطح خسارت وارده بر صاحبان کالا را کاهش داد و با ارتقای سطح تقاضا برای بیمه باربری به رونق هرچه بیشتر صنعت بیمه مبادرت ورزید.
فریدون صفرخانلو؛ کارشناس بیمه
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=82358
false
true