true
اقتصادتهران: معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با صدور اطلاعیهای، دستورالعمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این دانشگاه را اعلام کرد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از دانشگاه علامه طباطبایی، معاونت آموزشی این دانشگاه با صدور اطلاعیهای، دستورالعمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این دانشگاه را اعلام کرد.
در این دستورالعمل آمده است: با توجه به شرایط پیشآمده و شیوع بیماری کرونا، بررسی همه جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ فعلاً به صورت حضوری امکانپذیر نیست.
بدیهی است بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند، تصمیمات آتی از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس از طریق آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای تمام دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترمهای پایانی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به شرح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ میشود.
شیوه برگزاری امتحانات
۱. برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمونساز سامانه آموزش مجازی دانشگاه: امکان طراحی سوال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمونساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سوالهای چندگزینهای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان محترم میتوانند پس از طراحی و تدوین سؤالها در این سامانه و مشخص کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی مشخص، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار کنند.
همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل میکند و چگونگی آن متعاقباً اعلام میشود. توصیه میشود برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوه آزمون چند گزینهای با استفاده از سؤالهای تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده شود. چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه از طریق برگزاری کارگاه در هفتۀ آموزش، ارائه فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار میگیرد.
۲. آزمون پایانی در خانه (کتاب باز): به تشخیص استاد درس و طرح سؤالهای تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، میتوان آموختهها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤالها به آنها و دریافت پاسخها در مهلت مشخص سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤالهای امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد میتوان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.
۳. آزمون کیفی مبتنی بر فعالیتهای پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات: متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژههایی وجود دارد که برای اجرای آنها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند.
در این صورت میتوان بخشی از نمره را به تحویل پروژههای پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحثها، پرسش و پاسخهای شفاهی، حل تمرینها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژههای کلاسی، چکیدهنویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائۀ مقالۀ کلاسی به صورت برخط که انجام آنها در شرایط جاری امکانپذیر است، تخصیص داد. استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد میشود. چنانچه برخی از استادان در سنوات گذشته تمامی نمرۀ آزمون را به ارائۀ پروژه اختصاص دادهاند، حفظ این رویه در نیمسال جاری بلامانع است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=186799
false
true