true
اقتصادتهران: معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، مزایای این اقدام را تشریح کرد و گفت: این طرح از ۱۸ / ۷ / ۱۴۰۰ به صورت کشوری راه اندازی شد.
به گزارش اقتصادتهران به نقل از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، روز گذشته (دوشنبه) رئیس کانون سردفتران ازدوج و طلاق از فعال شدن ثبت الکترونیکی ازدواج در سراسر کشور خبر داد.
مهدی اقبال معاون اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به تلاشهای این سازمان در این زمینه، تصریح کرد: مطابق قانون و با عنایت به دستور ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مبنی بر راه اندازی دفتر الکترونیک ازدواج، دفتر توسعه سامانهها و خدمات الکترونیک ازدواج در سامانه ثبت وقایع ازدواج و طلاق طراحی شد و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۵/۲۳ دفاتر ازدواج استان همدان و ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ استان کردستان به صورت پایلوت و از تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۱۸ به صورت کشوری راه اندازی شد.
وی از جمله مزایای این اقدام را افزایش امنیت نگهداری اطلاعات، جلوگیری از به وجود آمدن تناقض در تنظیم سند، سهولت در بررسی استعلام، افزایش سرعت دسترسی به اسناد تنظیم شده و جلوگیری از خطاهای انسانی در تنظیم سند عنوان کرد.
شیوه نامه بهره برداری از دفتر الکترونیک ازدواج که از سوی دکتر خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ابلاغ شده به شرح زیر است:
در اجرای مقررات ماده (۷) قانون جامع حدنگار (کاداستر) کشور مصوب ۱۳۹۳.۱۱.۲۹ و مواد (۵) و (۱۱) آئیننامه اجرایی این قانون مصوب ۹۵.۱.۲۲، باتوجه به ایجاد زیرساخت و نرمافزارهای مورد نیاز و فراهم شدن زمینه راهاندازی و بهرهبرداری از دفتر ازدواج به صورت الکترونیک در کلیه دفاتر ازدواج سراسر کشور، شیوهنامه بهرهبرداری از دفتر الکترونیک ازدواج به شرح زیر ابلاغ میگردد:
ماده (۱) – از تاریخ ۱۴۰۰.۰۵.۰۱ دفتر الکترونیک ثبت ازدواج در تمامی دفترخانههای رسمی ازدواج مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.
از این تاریخ ثبت رسمی تمام وقایع ازدواج و اقدامات تبعی یا اقدامات حقوقی احتمالی منتسب به آن صرفاً در دفتر الکترونیک خواهد بود و ثبت سند جدید در دفاتر دستنویس ممنوع است.
ماده (۲) – سردفتر مکلف است قبل از بهرهبرداری از دفتر الکترونیک، ذیل آخرین سند ثبت شده در دفتر دستنویس را مسدود نموده و اطلاعات سند مذکور را به همراه تعداد کل دفاتر دستنویس سردفتر، در “فرمبهرهبرداری از دفتر الکترونیک ازدواج” که در سامانه تعبیه شده، ثبت و با گواهی امضای الکترونیک خود، تأیید نماید.
تبصره (۱) _ چنانچه بیش از آغاز بهرهبرداری از دفتر الکترونیک، شناسه یکتای سند از طریق سامانه دریافت شده اخذ امضاء در دفتر دستنویس نیز صورت گرفته باشد. سردفتر مکلف است حداکثر تا یک ماه پس از بهرهبرداری از دفتر الکترونیک، تأئید نهایی این اسناد را در سامانه انجام دهد.
تبصره (۲) _ سردفتران رسمی ازدواج مکلف به حفظ و نگهداری دفاتر دستنویس در دفترخانه بوده و هرگونه حذف، اضافه، یا تغییر در دفاتر مذکور، مستوجب مسئولیت قانونی خواهد بود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=224748
false
true