true
اقتصادتهران: عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: ۲ خودروساز بزرگ کشور اکنون روزانه بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار دستگاه خودرو تولید می کنند و برای تامین قطعات این تعداد خودرو هیچ مشکلی وجود ندارد.
رضا رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با وجود تحریم ها، درهای واردات کالا بویژه قطعات خودرو به روی کشور بسته نشده است ضمن آنکه قطعه سازان راه خود را در این شرایط به خوبی بلدند..
وی در عین حال یادآور شد که تامین قطعات با صرف چهار تا پنج درصد هزینه های بالاتر و سختی نقل و انتقال پول همراه است.
عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان اظهار داشت: بطور نمونه اکنون با چینی ها کار می کنیم و همین هفته گذشته پول به حساب برخی شرکای چینی واریز و اجناس مورد نیازمان را دریافت کردیم.
رضایی تاکید کرد: در این شرایط اگر دولت گام به میدان بگذارد، قیمت خودرو و قطعات را «عادلانه» کند و بطور مثال با عقب انداختن یک ساله یا اقساطی کردن دریافت مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، حق بیمه ها و تامین نقدینگی برای قطعه سازان و خودروسازان به کمک آنها بشتابد، بسیاری مشکلات کاهش می یابد.
رئیس سابق انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: محدودیت های کاری روز به روز در حال افزایش است، اما اگر نقدینگی موجود باشد قادر به تامین نیازهای خودروسازان در شرایط کنونی هستیم.
به گزارش ایرنا، آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از این است که در ۶ ماه نخست امسال ۵۴۰ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۱۶ درصد کاهش یافته است.
در نیمه نخست امسال ۲۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه وانت تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، ۱۵٫۸ درصد کاهش داشت.
تولید اتوبوس، مینی بوس و ون در این مدت رشد داشت و با افزایشی ۲۴٫۷ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۲ هزار و ۱۹۳ دستگاه رسید.
در ۶ ماه نخست امسال همچنین ۶ هزار و ۱۸۵ دستگاه کامیون کشنده در کشور تولید شد.
رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور نیز به ایرنا گفت: پیرو نامه ای که این انجمن هفته گذشته درباره وضعیت نابسامان صنعت قطعه سازی و خطر تعطیلی گسترده و ورشکستگی واحدها به دفتر ریس جمهوری ارسال کرد، اکنون نامه ای از سوی این دفتر به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال شده و مطالبات قطعه سازان در دست پیگیری است.
«محمدرضا نجفی منش» خاطرنشان کرد: تعدیل قطعات متعلق به خودروهای کمتر از ۴۵ میلیون تومانی منتظر اعلام نظر سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است، امری که برای تحقق آن دیر شده و هر روز دیر اعلام کردن آن زیان های هنگفتی را متوجه خودروسازان و در نتیجه قطعه سازان می کند.
وی بیان داشت: بیش از ۸۰ درصد قطعات خودروهای ایرانی در داخل تولید می شود و در تلاشیم با توجه به مباحثی همچون افزایش قیمت مواد اولیه و نرخ ارز، افزایش قیمت برای این دسته از قطعات بگیریم.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=139829
false
true