×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  جمعه - ۲۷ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
غفلت ۲ ثانیه‌ای که ۴۰ قربانی گرفت، وزیر راه به مجلس می‌کشاند

در پی اظهارات اخیر رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر اینکه یکی از موتورهای هواپیمای آنتونف ۱۴۰ سقوط کرده در اطراف شهرک آزادی در ۱۹ مردادماه امسال، ۲ ثانیه قبل از پرواز از کار افتاده است، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار توضیح وزیر راه و شهرسازی درباره کوتاهی در نظارت بر پرواز شدند.

۵۰ روز از حادثه سقوط هواپیمای آنتونف ۱۴۰ گذشت و مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری در اعلام دلایل سقوط هواپیمای آنتونف اعلام کرده‌اند که ۲ ثانیه قبل از پرواز موتور سمت راست هواپیما از کار افتاده است.

در واقع رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام اینکه ۲ ثانیه قبل از بلند شدن هواپیما از باند، موتور سمت راست خاموش شده است، گفت که در زمان چک‌های فنی هواپیما هیچ مشکلی مشاهده نشده و تا قبل از پرواز این هواپیما کاملا سالم بوده است.

این در حالی است که وقتی موتور هواپیما دو ثانیه قبل از “تیک آف” به طور کامل خاموش می‌شود، به طور حتم مشکلی در بخش فنی و تعمیراتی داشته که از دید متخصصان فنی دورمانده و نظارت دقیقی بر این هواپیما نشده است که این امر هم می‌تواند متاثر از ضعف نظارت بر عملکرد شرکت‌های هواپیمایی و متخصصان فنی باشد.

براین اساس، یکی از خلبانان در این باره به مهر اعلام کرد که از کارافتادن موتور ۲ ثانیه قبل از بلندشدن هواپیما امکان پذیر نیست، زیرا در این صورت خلبان می‌تواند موتور بعدی را هم خاموش کرده و از “تیک آف” جلوگیری کند و هیچگاه یک خلبان چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شود که با یک موتور به پرواز ادامه دهد؛ مگر اینکه خلبان در زمان “تیک آف” خواب بوده باشد که چنین موضوعی هم امکان پذیر نیست، بنابراین به نظر می‌رسد که یا موتور بعد از “تیک آف” از کار افتاده و یا اینکه آلارم‌های هواپیما به درستی عمل نکرده‌اند.

در این باره رئیس تیم بررسی سانحه اعلام کرده که به دلیل اشکال در سیستم کنترل موتور، خلبان آلارم‌ها و اخطار‌ها را ‌‌با تاخیر دریافت می‌کند،ضمن آنکه ملخ هواپیما نیز با تأخیر ۱۸ ثانیه‌ای وظیفه خود را انجام می‌دهد و این موجب تشدید مشکل می‌شود. همچنین وزن هواپیما هم زمان برخاستن بیش از حد مجاز بوده است. بنابراین به نظر می رسد که کنترل درستی بر پرواز این هواپیما انجام نگرفته است.

در همین حال، تعدادی از نمایندگان مجلس خواستار توضیح وزیر راه و شهرسازی درباره کوتاهی در نظارت بر پرواز شدند.

سید بهلول حسینی، عضو کمیسیون عمران می‌گوید: از آنجا که کوتاهی در بحث نظارت بر پرواز‌ها باعث کشته شدن تعدادی از هموطنان‌مان شده است، وزیر راه و شهرسازی باید پاسخگوی مجلس باشد و سازمان‌ها و افراد مقصر هم باید مواخذه شوند.

مهرداد بائوج لاهوتی دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس هم اظهار می‌کند: به خاطر این حادثه از وزیر راه سئوال خواهیم کرد و هیات رئیسه مجلس را مکلف می‌کنیم تا آخوندی در صحن علنی مجلس گزارش کاملی در خصوص سقوط هواپیمای آنتونف ارائه دهد.

 

 

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches