×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
عملیات روسازی بتنی پل منجیل به اتمام رسید

اقتصادتهران: عملیات روسازی بتنی (اسلب ترک) پل منجیل به دست متخصصان ایرانی و با زحمات شبانه روزی مهندسان، تکنسین های فنی، کارگران شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن به اتمام رسید.

به گزارش شامگاه سه شنبه ایرنا مسیر راه آهن قزوین – رشت در عبور از شهرهای مختلف به دلایل کمبود فضای مورد نیاز توسعه به علت کوهستانی بودن مسیر، عدم امکان استحصال فضای مورد نیاز و شرایط اقتصادی مناطق، گزینه های مهندسی را چنان به چالش کشیده که در برخی قسمت ها همانند عبور از شهر منجیل، شاهکارهای مهندسی خلق کرده است؛ آنجا که راه اصلی قزوین – رشت، آزاد راه قزوین – رشت و راه آهن همین محور یک تقاطع مشترک ایجاد کرده اند، فصل مشترک عبور سیستم های مختلف حمل و نقل در این شهر است.

عبور راه آهن از حاشیه شهر منجیل با توجه به توپوگرافی منطقه، انتخاب ها را با محدودیت مواجه ساخته و در نهایت عبور از حاشیه دریاچه سد سفیدرود بوسیله پل، گزینه ارجح و نهایی شده است؛ این پل با طول بیش از یک هزار و ۴۰۰ متر، از شاهکارهای مهندسی این پروژه محسوب می شود. به عنوان طویل ترین پل این محور، وجود قوس های افقی با شعاع ۵۰۰ متر و عبور از روی راه اصلی و در ارتفاع بالاتر از تونل آزاد راه شرایط خاصی را به پل منجیل داده است؛ شرایط خاص پل و نیاز به کاهش هر چه بیشتر زمان نگهداری های احتمالی در محور، باعث شده تا مهندسان سیستم دال خط بتنی را به جای روسازی مرسوم بالاستی برای این پل برگزینند.

گفتنی است که از این سیستم در این محور برای اولین بار در شبکه راه آهن کشور استفاده می شود.

پل منجیل در مسیر راه آهن قزوین – رشت واقع شده؛ طول این پل یک هزار و ۴۳۰ متر بوده که شامل سه دهانه ۵۶ متری، ۲۰ دهانه ۵۰ متری، یک دهانه ۴۲ متری، یک دهانه ۴۰ متری و پنج دهانه ۳۶ متری است؛ مهمترین ویژگی این پل عبور آن از روی دریاچه سد و شهر منجیل است و معماری این پل زیبا به صورت مدرن بوده و از جذابیت بسیار بالای گردشگری و استحکام خاصی برخوردار است. مسیر عبور پل به دلیل شرایط منطقه دارای دو قوس ۵۰۰ به صورت S می باشد که ماکزیمم دور در آن ۹ سانتی متر است و شرایط عبور ایمن با سرعت ۶۲ کیلومتر بر ساعت را مهیا می سازد.

روسازی اسلب تراک پل منجیل تلفیقی از طرح پیش ساخته ژاپنی شینکانسن است که اولین بار در سال ۱۹۷۲ با تراورس ها و روش سیستم بتن در جای رهدا اجرا شده است.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches