true
اقتصادتهران: معاون فنی و زیر بنایی راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: عملیات برقی سازی خط آهن تهران – مشهد حد فاصل مشهد – نیشابور به طول ۱۳۸ کیلومتر از هفته آینده با فاینانس کم بهره یک شرکت چینی آغاز می شود.
‘مازیار یزدانی’ روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: طبق قراردادی که با شرکت چینی منعقد شده، قرار است در طی ۴ سال تمام خط ریلی تهران – مشهد برقی شود.
وی افزود: هزینه برقی شدن خطوط رفت و برگشت این مسیر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو برآورد شده است.
معاون شرکت راه آهن با بیان اینکه در این قرارداد تمام ۹۶۰ کیلومتر مسیر ریلی تهران – مشهد برقی می شود، افزود: با احتساب خط رفت و برگشت، حدود ۲ هزار کیلومتر در این مسیر برقی سازی می شود تا قطارهای این مسیر با سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ساعت بتوانند این مسیر را در کمتر از ۶ ساعت سیر کنند.
یزدانی در ادامه به ضرورت برقی کردن مسیر ریلی گرمسار – گرگان و اینچه برون تاکید کرد و گفت: اجرای این پروژه با روس ها نهایی شده تا با استفاده از فاینانس کم بهره یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورویی این مسیر ۴۳۰ کیلومتری نیز در طی ۴ سال آینده برقی شود.
وی در ادامه به اهمیت توسعه قطارهای حومه ای دراطراف کلانشهرها اشاره کرد و افزود: در این بخش احداث ۸۰۰ کیلومتر خطوط قطارهای حومه ای در دست اجرا قرار گرفته و امسال ۵۰۰ کیلومتر از این خطوط برای بهره برداری آماده میشود.
به گفته وی، برنامه ریزی ما احداث ۲ هزار کیلومتر خط دوم است که هم اکنون ۸۰۰ کیلومتر آن در دست اجرا قرار گرفته و امسال ۵۰۰ کیلومتر آن به بهره برداری میرسد.
معاون شرکت راه آهن با بیان این که نوسازی و بهسازی خطوط فرسوده ریلی یکی از برنامه های مهم شرکت راه آهن است، گفت: به همین منظور امسال ۲۰۰ کیلومتر از خطوط ریلی کشور نوسازی و بهسازی می شوند و نوسازی ۵۰ کیلومتر از این خطوط پس از ۶۰ سال در مسیر سخت جنوب برای نخستین بار انجام میشود.
یزدانی اظهارداشت: در زمینه خطوط ارتباطات و علام الکتریکی راه آهن، این شرکت پس از مخابرات ایران نگهداری بزرگترین خط ارتباطی در کشور بر عهده دارد و هم اکنون نگهداری ۲۵۰۰ کیلومتر از خطوط مخابراتی کشور نیز بر عهده شرکت راه آهن گذاشته شده است.
به گفته وی، طبق برنامه ریزی های شرکت راه آهن امسال نصب علایم الکتریکی ۵۰۰ کیلومتر از مسیر ریلی بندرعباس تا بافق به پایان می رسد و ۲۰ ایستگاه جدید ریلی در مسیر جنوب به علایم الکتریکی مجهز می شوند، ضمن اینکه هوشمند سازی تمام مسیرهای ریلی کشور نیز در دست اقدام ما قرار گرفته است.
وی با اشاره به طرح جامع ایستگاه های شبکه ریلی کشور گفت: راه آهن به دنبال ایجاد ایستگاه های قطار به عنوان مراکز اقتصادی و فرهنگی است و هم اکنون با مشاور خارجی روند تجاری سازی ایستگاه های مشهد، تهران و قم در دست بررسی قرار گرفته تا ۳ سال آینده تمام ایستگاه ها به مراکز بزرگ اقتصادی و فرهنگی تبدیل شوند.
وی با اشاره به اهمیت توسعه بندرخشک در داخل کشور یادآور شد: راه آهن به دنبال اتصال تمام بنادر کشور به خطوط ریلی است و ۵۰ نقطه نیز در نزدیکی معادن و کارخانهها برای اتصال به شبکه ریلی کشور شناسایی شده و هم اکنون عملیات اجرایی ۱۱ انشعاب ریلی برای اتصال به شبکه آغاز شده است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=81994
false
true