همایش بیمه کوثر امروز دوشنبه ۵ آبان ماه در مرکز همایشهای کتابخانه ملی ایران برگزار شد. در این رویداد تخصصی، محسن پورکیایی، دبیر سندیکای بیمهگران ایران، با انتقاد از عدم مشارکت صنعت بیمه در سیاستگذاریهای سلامت و گسست تعرفههای درمانی، خواستار تشکیل جبههای مشترک میان دولت، بخش بیمه و نظام درمان شد و هشدار داد: بدون همکاری مؤثر ذینفعان، نظام سلامت به بحران مالی و اعتماد عمومی دچار خواهد شد.
به گزارش اقتصادتهران، محسن پورکیایی، دبیر سندیکای بیمهگران ایران، در سخنانی در همایش بیمه کوثر، نقش بیمه تکمیلی درمان را فراتر از یک محصول بیمهای دانست و گفت: این حوزه امروز به یک نهاد اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده که کارکرد آن مستقیماً به رفاه عمومی و اعتماد مردم گره خورده است.
وی با قدردانی از تلاشهای بیمه کوثر و مدیران این شرکت در برگزاری رویدادهای تخصصی، اظهار کرد: صنعت بیمه بازرگانی علیرغم مشکلات اجرایی، حدود سه دهَم جمعیت کشور را تحت پوشش بیمه درمان تکمیلی قرار داده و بدون دریافت کمک مالی از بودجه دولت، خدمات ضروری را ارائه داده است. حتی در برخی موارد، شرکتهای بیمه با وجود زیان، به ارائه پوشش ادامه دادهاند.
پورکیایی به عملکرد قابل توجه شرکتهای بیمه در شش ماهه نخست سال اشاره کرد و گفت: جمعآوری حق بیمه در این مدت با رشد بالای خسارت همراه بوده که لزوم بازنگری دقیق و علمی در نرخگذاری سال آینده را بیش از پیش آشکار میکند.
او به چالشهای ساختاری نظام سلامت اشاره کرد و یکی از مهمترین آنها را عدم مشارکت رسمی صنعت بیمه در سیاستگذاریهای شورای عالی بیمه سلامت دانست. با وجود اینکه بیمههای تکمیلی حدود سه دهم مردم را پوشش میدهند، ولی در تصمیمگیریهای کلان نظام سلامت حضور مؤثری ندارند. این موضوع نه تنها ناعادلانه است، بلکه مانع ارائه راهکارهای عملیاتی میشود.
وی همچنین، به افزایش اختلاف تعرفه بین بخش دولتی و خصوصی اشاره کرد و توضیح داد که سهم بیمه پایه از تعرفه مراکز خصوصی به شکل چشمگیری کاهش یافته که منجر به افزایش پرداخت از جیب بیمار و فشار مضاعف بر بیمههای تکمیلی شده است.
پورکیایی بر رعایت الزامات قانونی عقد قرارداد مراکز درمانی با بیمههای پایه تأکید کرد و گفت: متاسفانه برخی مراکز، بهویژه در تهران، این قانون را رعایت نمیکنند که این امر باعث افزایش ضریب خسارت بیمههای تکمیلی و جابجایی بار مالی از بیمه پایه به تکمیلی میشود.
وی همچنین اعلام نمود؛ در شش ماهه نخست سال جاری در رشته بیمه درمان تکمیلی با وجود تولید ۱۵۰ همت حق بیمه، خسارات پرداختی با رشد قابل توجه حدود ۷۰ درصدی به بیش از ۷۲ همت رسیده است.
دبیرکل سندیکا با تاکید بر لزوم تمرکز زدایی، تقویت رقابت سالم و افزایش کارایی و توسعه متوازن بازار بیمههای درمان، عدم مشارکت صنعت بیمه بازرگانی در سیاستگذاریها و تصمیمات شورای عالی بیمه سلامت؛ پرداخت سالیانه ۱۰ درصد عوارض توسط شرکتهای بیمه از محل بیمههای شخص ثالث و عدم ارائه گزارش عملکرد توسط وزارت بهداشت؛ افزایش اختلاف تعرفه درمان بخش دولتی و خصوصی؛ عدم رعایت الزامات قانونی عقد قرارداد مراکز درمانی با بیمه های پایه؛ عدم تمایل بیمه شدگان به دریافت سهم بیمههای پایه و عدم درج هزینههای برخی از تجهیزات پزشکی در صورتحسابها توسط برخی از مراکز درمانی و مطالبه هزینه مازاد از بیمهشدگان را از جمله مهمترین چالشهای حوزه درمان تکمیلی برشمرد.
پورکیانی در ادامه افزود، طرح ملی سلامت الکترونیک که با استقبال و همراهی صنعت بیمه تکمیلی مواجه گردیده، علیرغم آثار مثبت در افزایش اثربخشی و دقت و سرعت در درمان بیمه شدگان، با چالشهای اجرایی متعددی نیز مواجه بوده که منجر به ایجاد فضای بیاعتمادی بیمه شدگان از شرکتهای بیمه تکمیلی شده و همکاریهای بین بخشی سایر ارکان دولتی و خصوصی را میطلبد.
وی همچنین به تشریح اقدامات انجام شده در راستای بهبود وضیت بیمههای درمان کشور پرداخت و خاطرنشان نمود؛ سندیکای بیمهگران ایران ضمن تشکیل کمیته ویژه بیمههای درمان با هدف تعامل مستقیم با وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه سلامت و سایر نهادهای ذیربط، با تشکیل کمیته ویژه اقدام به اصلاح آییننامه شماره ۹۴ و تشکیل کمیته نرخگذاری درمان نموده که نتیجه آن تعیین حداقل نرخ حقبیمه درمان برای قراردادهای بزرگ و کاهش زیان صنعت بیمه در رشته درمان بود.
وی در خصوص طرح ملی سلامت الکترونیک، یادآور شد: این طرح یکی از مهمترین راهکارهای حل مشکلات نظام درمان است، اما ضعف زیرساختهای اینترنتی، مغایرت اطلاعات بین سامانهها و عدم آگاهی بیمهشدگان، اجرای کامل آن را با تأخیر مواجه کرده است. اجرای موفق این طرح نیازمند همکاری بینبخشی است و نباید فقط بار آن بر دوش وزارت بهداشت باشد.
پورکیایی بر لزوم تقویت جایگاه بیمه تکمیلی به عنوان شریک راهبردی نظام سلامت، عضویت دائم نماینده صنعت بیمه در شورای عالی بیمه سلامت، اصلاح مستمر مقررات، توسعه پرونده الکترونیک سلامت و تمرکز بر رضایت مردم تأکید کرد و گفت: صنعت بیمه آماده همکاری با دولت، بیمه مرکزی و سایر ارکان نظام سلامت برای رقم زدن آیندهای پایدار و کارآمد برای بیمه درمان است.
دیدگاه ها بسته هستند.