اقتصادتهران: چندی پیش عضو شورای اسلامی شهر تهران بر ضرورت ارائه لایحه بازنگری و اصلاح دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری تهران تاکید کرد که موضوعی که رئیس دفتر نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران نیز درباره آن سخن گفت این است که در حال حاضر نه دفاتر، نه شهروندان و نه شهرداری راضی نیستند.
به گزارش ایرنا، دفاتر خدمات الکترونیک شهر؛ به موجب آیین نامه اجرایی این دفاتر مصوب شورای بازنگری، اصلاح و هماهنگی نظامات برنامه ریزی و اجرایی شهرداری تهران در سال ۱۳۸۶ به منظور تسهیل امور شهروندان در خصوص مراجعات به شهرداری ها و جلوگیری از بروکراسی اداری فعالیت های تابعه این نهاد تاسیس شد. در واقع تأسیس دفاتر مذکور توسط شهرداری به منظور ارائه خدمات سریع با کیفیت شهروندان، ساده سازی مراحل انجام کارهای اداری-خدماتی، جلوگیری از سفرهای متعدد شهری، فراهم آوردن امکان ارائه خدمات غیرحضوری در راستای تحقق دولت الکترونیک و همچنین در راستای تحقق اصل ۴۴ و کاهش تصدی گری، به کارگیری بخش خصوصی در چارچوب برنامه توسعه چهارم اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، سیاستها و مصوبات دولت، مجلس و شورای اسلامی شهر و بهبود کیفیت ارائه خدمات و در نهایت تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به مردم است.
صدور انواع پروانه های ساختمانی، ارائه خدمات نظارت فنی، خدمات کسب و پیشه، خدمات مربوط به تفکیک و تجمیع، استعلام ها، پیگیری شکایات شهروندان، خدمات مرتبط با مودیان پرداخت عوارض، حوزه خدمات شهری، حوزه فنی و عمرانی،حوزه حمل و نقل و ترافیک، حوزه املاک و مستغلات، از جمله فعالیت هایی است که به دفاتر خدمات الکترونیک شهر سپرده شده است.
اما برخی مراجعات غیررسمی به دفاتر حاکی از وجود امضاهای طلایی در این دفاتر است تا جایی که برخی دفاتر صفر تا صد دریافت مجوز ساخت را برعهده میگیرند و کافی است مراجعان بتوانند منابع آن را تامین کنند.
دفاتر باید ساماندهی شوند
مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران درباره وجود تخلف در دفاتر خدمات الکترونیک شهر، گفت: گزارشی از جانب مردم و شکایتی که دفتری تخلف کرده باشد به دست ما نرسیده است.
وی با بیان اینکه کمیته معماری در سطح شهرداریهای مناطق اگر تخلفی انجام شده باشد به آن رسیدگی می کند، تاکید کرد: برخوردهایی با برخی دفاتر انجام شده است و احتمال بروز چنین مسائلی هم وجود دارد اما مهم این است که از برخی تخلفات پیشگیری شود؛ اگر کسی خاطی بود برخورد قانونی انجام شود.
وی در خصوص عملکرد دفاتر خدمات الکترونیک شهر در ۱۳ سال گذشته، اظهارداشت: به رغم تلاش های گوناگون این دفاتر مشکلات بسیاری دارد.
رییس کمیسیون معماری وشهرسازی شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: نبود شفافیت در فرایندها، وجود فرایندهای موازی، وجود بروکراسی اداری زمانبر، اشکالات حقوقی، اعمال سلیقه در سطح مناطق، عدم تحول طی سالهای گذشته از جمله مشکلات این دفاتر است.
دیدگاه ها بسته هستند.