×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۶ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
سهم تاثیرگذار راه آهن در توسعه همه جانبه آذربایجان غربی

اقتصادتهران: طرح اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور که به عنوان یکی از دستاوردهای ارزشمند دولت همزمان با سفر قریب الوقوع دکتر روحانی به بهره برداری می رسد، دارای آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مستقیم و غیرمستقیم خواهد بود و زیرساخت مهمی برای توسعه همه جانبه شمال، جنوب و مرکز آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا میزگرد ایرنا آذربایجان غربی با حضور مسوولان و کارشناسان در خصوص بررسی آثار این طرح ملی، بسترسازی دولت تدبیر و امید برای توسعه این استان مرزی را پیش رو می گذارد و ضرورت مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی برای استفاده بهینه از این زیرساخت ارتباطی را مورد تاکید قرار می دهد.

حدود ۱۷ سال از آغاز اجرای طرح راه آهن مراغه – ارومیه می گذرد؛ طرحی که چندین شهر را در مسیر خود به شبکه ریلی متصل کرده و بهره برداری از آن یکی از آرزوهای دیرینه مردم استان و شهر ارومیه را محقق می کند.

این طرح که از جمله مهمترین طرح های افتتاحی برای مردم شهر ارومیه طی دهه های گذشته به شمار می رود، نتایج بسیاری در راستای توسعه همه جانبه این شهرستان و حتی مناطق وسیعی از مرکز، جنوب و شمال استان خواهد داشت که از جمله آثار اقتصادی آن می توان به کاهش هزینه های حمل و نقل کالا و توسعه روزافزون اقتصادی، ایجاد ارتباط ترانزیتی استان های مختلف کشور با ترکیه و عراق از طریق مرزهای تمرچین و سرو، ایجاد فرصت های جدید اشتغال در حوزه حمل و نقل و تبدیل ارومیه به هاب لجستیک کالا اشاره کرد.

طرح راه آهن مراغه – ارومیه بدون شک تردد گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از آثار تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی را تسهیل خواهد کرد و کیفیت سفرهای زیارتی مردم منطقه به مشهد مقدس را بهبود خواهد بخشید.

بر اساس پیش بینی کارشناسان آثار اجتماعی اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور نیز قابل توجه خواهد بود و از جمله آنها می توان به کاهش سوانح رانندگی، کاهش آلایندگی های ناشی از حمل و نقل جاده ای، تخریب کمتر محیط زیست به دلیل کم عرض بودن مسیرهای ریلی، کاهش مشکلات معیشتی و تقویت ارتباطات اجتماعی حین سفر اشاره کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این میزگرد با اشاره به اینکه طرح راه آهن مراغه – ارومیه از سال ۱۳۸۰ مطالعه شده بود، گفت: این طرح از سال ۱۳۸۵ وارد فاز اجرایی شد و تا سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید(۱۳۹۲) ۸۴ کیلومتر از ۱۸۲ کیلومتر کل مسیر احداث شده بود؛ هرچند که در این مسیر نیز کاستی هایی وجود داشت.

ابراهیم مبارک قدم افزود: از سال ۱۳۹۲ تاکنون علاوه بر اجرای ایستگاه های مدرن ارومیه و نقده، با تلاش ویژه دولت تدبیر و امید ۹۸ کیلومتر از این مسیر ریل گذاری و احداث شد و کاستی های دوره پیش از آن نیز برطرف گردید.

وی اضافه کرد: اهتمام ویژه دولت به اجرای کامل طرح راه آهن مراغه – ارومیه با وجود مشکلات مالی و اعتباری انجام شد و دولت همه توان خود را برای اجرای این طرح به کار گرفت.

وی با اشاره به اختصاص ۱۲۵۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این طرح طی سال ۱۳۹۶، بیان کرد: این میزان پنج برابر سال پیش از آن بود و تا ابتدای امسال بخش عمده روسازی مسیر، ریل گذاری مهاباد تا ارومیه، خرید ادوات لازم و اجرای تقاطع های غیرهمسطح در مسیر انجام شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی اجرای طرح سینی دوار در ایستگاه ارومیه را یکی از مهمترین بخش های راه آهن مراغه – ارومیه دانست و گفت: با احداث این سینی دوار که برای دور زدن قطار در ایستگاه تعبیه شد، مساحت اراضی مورد نیاز برای تملک در اطراف ایستگاه از ۷۰ به ۳۰‌ هکتار کاهش یافت.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches