اینروزها همه از آلودگی هوا نالانند و آلایندگیهای محیطی با توجه به پدیده اینورژن به میزان حداکثری خود رسیده است. مسئولان همچنان در اندیشه چارهای که هنوز پیدایش نکردهاند و مردمی که گروههای آسیبپذیر قرار دارند در راه مراکز درمانی هستند.
به گزارش اقتصادتهران، به طور حتم یکی از مواردی که به کاهش آلودگی هوای محیط اطرافمان کمک شایانی میکند کاهش تعداد خودروهای دودزا و نیز کاهش آلایندگی از طریق اگزوز خودروها به دلیل مصرف سوخت نامتعارف آنهاست.
شرکت خودروسازی سایپا برای این مشکل چارهای اندیشیده و آن سرمایهگذاری در مقوله بهینهسازی مصرف سوخت از چندی قبل بوده است.
سایپا در این رابطه از یکسال گذشته مبنای جدیدی را برای تولید محصولات خود قرار داده است به طوری که بر اساس سیاستهای سایپا رتبهبندی خودروها از A تا G در محصولات این شرکت در نظر گرفته شده است به طوری که بر اساس این استاندارد که اکنون در دومین دوره سالانه خود قرار دارد، اجازه تولید خودروهای خارج از رده G به هیچ خودرویی داده نمیشود.
کسب رتبه نخست کشور در بهینهسازی مصرف سوخت و کاهش انتشار کربن محصولات سواری توسط گروه خودروسازی سایپا از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) ماحصل این برنامهریزی بوده است، ضمن آن که با تدوین نقشه راه مشخص، کاهش مصرف سوخت محصولات این شرکت به طور مستمر و هدفمند دنبال میشود.
نکته قابل توجه این که هم اکنون تمامی محصولات و خودروهای سایپا در این طیف قرار گرفتهاند و میانگین مصرف سوخت ناوگان محصولات سبک این گروه طی سالهای اخیر بهصورت مستمر کاهش یافته است؛ بهطوری که این رقم در سال ۱۴۰۲ معادل ۷.۱۵ لیتر، در سال ۱۴۰۳ برابر با ۶.۸۵ لیتر و اکنون به حدود ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.
گام نهادن سایپا در این مسیر علاوه بر آن که نشانگر اهمیت مدیران اجرایی سایپا به مقوله مسئولیت اجتماعی در قبال وضعیت نامساعد موجود در جامعه به دلیل آلودگی هواست، موجب کاهش فشار بر منابع تأمین انرژی و از بین رفتن هزینههای سنگین نیز میشود، طرحی که امید است علاوه بر استقبال مسئولان محیط زیست کشور مورد توجه سایر شرکتهای خودروساز نیز قرار بگیرد.
لازم به ذکر است با ورود نسل جدید موتورهای سایپا، تولیدی شدن آریا هیبریدی و افزایش تیراژ محصول C3-XR، میانگین مصرف سوخت ناوگان محصولات سبک سایپا در سالهای آینده به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت.