true
اقتصادتهران: معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام کرد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزاد راه درکشور ساخته میشود. اما توانایی ساخت هزار کیلومتر آزاد راه در سال در صورت تامین شدن سرمایه مورد نیاز آن وجود دارد.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل اعلام کرد که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان امسال حدود هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزاد راه درکشور ساخته میشود. اما توانایی ساخت هزار کیلومتر آزاد راه در سال در صورت تامین شدن سرمایه مورد نیاز آن وجود دارد.
جلال بهرامی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد:از ابتدای امروز تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزاد در کشور ساخته شده است که میتوان گفت به طور متوسط سالانه حدود ۶۰ کیلومتر آزاد راه ساختهایم که با آنچه نیاز داریم به هیچ وجه همخوانی ندارد.
وی با بیان این که بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته تا پایان دولت ۱۲ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آزاد راه در کشور ساخته میشود گفت: اگر در زمینه سرمایه مورد نیاز که به صورت مشارکتی با بخش خصوصی تامین میشود، مشکلی نداشته باشیم توانایی ساخت سالانه هزار کیلومتر آزاد راه در کشور وجود دارد و بر این اساس میتوانیم در بازه زمانی نه چندان طولانی در بسیاری از مناطقی که دسترسی به آزاد راه ندارند، آزاد راه بسازیم.
معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل همچنین دربارهی قیمت ساخت هر کیلومتر آزاد راه گفت: بر اساس هزینههای امروز ساختن هر کیلومتر آزاد راه ۱۷ تا ۲۰ میلیارد تومان تمام میشود و دلیل گرانتر بودن آزاد راهها نسبت به بزرگراه ها این است که ملزومات بسیاری از نظر استاندارد، ایمنی، تجهیزات و غیره در آزاد راهها وجود دارد که باعث افزایش هزینههای ساخت آن میشود.
وی با بیان این که دولت همه پول ساخت و راه اندازی آزاد راه را نمیدهد گفت: هزینه ساخت یک آزاد راه دو بانده به اندازه یک بزرگراه سه و نیم بانده است چرا که فرمول محاسباتی راه اصلی بزرگراه و غیره از آزاد راه متفاوت است و مواردی از قبیل تقاطع غیر همسطح، رمپ و لوپ و غیره جزء کیلومتر آزاد راه به شمار نمیآید و بر همین اساس وتجهیزات ایمنی که در آزاد راهها نصب میشود هزینه آنها را به شدت افزایش میدهد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=169875
false
true