×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  یکشنبه - ۲۹ مهر - ۱۴۰۳  
true
true
رقابت خودروسازان آلمانی‌ و فرانسوی برای تصاحب بازار ایران

اقتصادتهران: در حالی که فصل مشترکی با ورود خودروسازان فرانسوی و انقعاد مجدد قرارداد با آن‌ها آغاز شده است که خبر می‌رسد آلمانی‌ها هم قصد ندارند از رقیب فرانسوی خود عقب بمانند. مدیرعامل پژو سیتروئن که هفته گذشته به ایران آمده بود درباره همکاری مشترک خود با مدیرعامل ایران خودرو گفت که تمام تلاش ما این است که همکاری آینده خود با ایران را به خوبی رقم بزنیم و هر دو طرف انتظار دارند که گذشته‌ها را پشت سر گذاشته و به همکاری‌های پیش رو فکر کنیم. البته قرار بر این شده که آن‌ها غرامت آن روزهایی که از ایران رفتند را بپردازند اما به گفته کارلوس تاوارس، رقم پرداختی غرامت پژو به ایران تا این لحظه محرمانه است والبته این شرکت، خود قربانی شده بود.

در همین حال، از سوی دیگر، معاون وزیر صنعت اقدامات جدید در قالب جوینت ونچر میان خودروسازان ایرانی و خارجی را آغاز گر فصل جدیدی از تحولات در صنعت خودرو دانست و بر ضرورت داخلی‌سازی قطعات خودروهای خارجی تاکید کرد به طوری که محسن صالحی نیا در نشست مشترک مدیران ارشد ایران خودرو و پژو سیتروئن گفته که باید تلاش کرد تا با روش‌های نوین مدیریتی و در قالب همکاری مشترک تمام تجارب و پتانسیل‌های شرکت های خودروساز خارجی در سطح بین‌المللی به ایران منتقل شود که در این میان شرکت مشترک تشکیل شده میان ایران و پژو از این امر مستثنی نیست.

به اعتقاد معاون وزیر صنعت معدن و تجارت، با اقدامات انجام شده بر روی تشکیل شرکت مشترک و شکل گیری جوینت ونچر جدید به نظر می رسد فصل جدیدی از تحول در صنعت خودروی ایران را شاهد خواهیم بود.

پاسات و گفت در راه ایران

این در حالی است که تعدادی از شرکت‌های بزرگ آلمانی نیز با استفاده بهینه از فضای پسابرجام مذاکرات خود را در ایران شروع کردند و بررسی‌های اولیه را هم انجام دادند و تاکنون هم شرکت‌های بزرگی از جمله خودروسازان آلمانی وارد ایران شده‌اند.

در واقع شرکت‌های آلمانی تمایل زیادی دارند که در ایران سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، به طوری که خبر می‌رسد که شرکت فولکس واگن به عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان به صورت گسترده خودروهای خود را وارد ایران خواهد کرد و آن طور که از شواهد پیداست انواع مدل‌های خودرو این شرکت از جمله پاسات و گلف به ایران می‌آیند.

ذکر این نکته ضروری است که مصرف‌کنندگان ایرانی توقع محصولاتی با کیفیت بالا را همیشه داشته‌اند و به دلیل اینکه محصولات آلمانی کیفیت بالایی دارند، احتمالاً شاهد رشد بالایی در سرمایه‌گذاری و همکاری‌های مشترک بین دو کشور خواهیم بود.

در هر صورت آن طور که به نظر می‌رسد در گام اول پژو ۳۰۱ و ۲۰۸ در ایران تولید خواهند شد و مسوولان ایرانی امیدوارند که بتوانند با تمام برندهایی که در حال تولید در بازارهای جهانی وجود دارد، وارد ایران شوند.

از سوی دیگر به لحاظ مسائل کیفی، تولید داخلی، صادرات و قیمت باید به جایگاهی برسیم که فعالیت‌های شرکت‌های تولیدی در آینده نزدیک از سطح خوبی برخوردار باشند.

گفتنی است سیاست‌هایی که وزارت صنعت در خصوص همکاری با خودروسازان خارجی طی سه سال اخیر داشته، منجر به شکل گیری همکاری مشترک میان دو کشور شده است اما تاکید مسوولان اقتصادی کشور بر این است که تمام ظرفیت‌های طرف‌های خارجی به ایران منتقل شود.

داخلی سازی خودروهای جدید پژو تا ۴۰ درصد در سال اول

موضوع حضور خودروسازان اروپایی در ایران به گونه‌ای است که مقرر گردیده تا این همکاری با استفاده از توان داخلی صورت گیرد به طوی که در این زمینه مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو از داخلی سازی قطعات خودروهای جدید تولیدی پژو در ایران خبر داد وگفت: داخلی سازی ۴۰درصدی قطعات در سال اول پیش بینی شده و تا سه سال دیگر به ۷۰درصد ارتقاء می‌یابد.

هاشم یکه زارع تصریح کرد: به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که ایران محل جنگ خودروسازان خارجی شود و این در شرایطی است که تصمیم گیری در مورد محصولاتی که در گذشته با برند پژو از سوی ایران خودرو تولید می شد، ارتباطی با این خودروساز فرانسوی ندارد و ایران خودرو راجع به آن تصمیم می‌گیرد.

یکه‌زارع، خاطرنشان کرد: در رابطه با رقابت پژو با سایپا، مذاکراتی در حال انجام است که در آینده منجر به قرارداد خواهد شد و همانطور که پژو این حق را برای شراکت با خودروساز دیگری به غیر از ایران خودرو دارد، ما نیز این حق را داریم که شرکای دیگری از سایر کمپانی ها و کشورها داشته باشیم اما رقابت تعیین می کند که شریک اصلی ایران خودرو کدام کمپانی خارجی باشد.

وی اظهار داشت: به تناسب شرایطی که خودروسازان خارجی در شراکت با ایران خودرو به لحاظ ساخت داخل، صادرات و کیفیت، پیشنهاد داده و اجرا می کنند، تصمیم خواهیم گرفت که کدام خودروساز شریک اصلی ما باشد.

به هر حال باید دید که در شرایطی که خودروسازان خارجی در صف ورود به بازار ایران هستند، خودروسازان داخلی چه برنامه‌ای برای رقابت با محصولات و تولیدات آن‌ها داشته و چه تمهیداتی برای رضایت مشتریان داخلی در نظر گرفته‌اند.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches