true
اقتصادتهران: مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، رشد لجام گسیخته و سرسام آور بنزین را یکی از اصلی ترین گزینه ها در آلودگی هوا عنوان کرد.
مهندس محمد آقایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادتهران، ضمن بیان این مطلب، گفت: در حال حاضر بنزینی که در کشور عرضه می شود یا بنزین سوپر است یا یورو۴ یا معمولی که در بسیاری موارد بنزین عرضه شده یورو ۴ و یا تلفیقی از بنزین یورو۴ و بنزین معمولی است که این مساله یک امر فنی و عملیاتی محسوب می گردد.
وی افزود: در واقع حتما در اینجا باید به این مطلب بسیار مهم باید اشاره و تاکید کنم که رشد لجام گسیخته و سرسام آور مصرف بنزین یکی از عوامل بسیار اساسی در گسترش آلودگی است. وی یادآور شد: در زمانیکه رشد مصرف سنواتی از مرز ۱۰ درصد کاملا فراتر رفته و به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است افزایش شتابان آلودگی یک امر محتوم است.
این کارشناس مسائل پالایش و پخش با بیان آن که در حال حاضر دو موضوع را باید مورد توجه قرار داد، تصریح کرد: یکی از این دو مساله این است که تمام مسائلی که در مورد آلودگی هوا مطرح می شود صرفا مربوط به بنزین نیست بلکه بخشی از آن به گازوییل و گاز نیز مربوط است.
وی میزان گوگرد موجود در گازوییل را بیشتر از سطح استاندارد مجاز عنوان کرد و گفت: گوگرد گازوئیل توزیعی در شهرهای بزرگ ۵۰۰ پ پ ام و در دیگر شهرها که مصرف خیلی کمتری دارند تا ۵۰۰۰ پ پ ام است که البته آلاینده های دیگری نیز در فضا وجود دارد که از آن جمله می توان به آلودگیهای ناشی از سی ان جی و گاز اشاره کرد.
آقایی ادامه داد: موضوع دوم این است که بحث آلایندگی به اکسیدهای گوگرد و انواع اکسیدهای ازت و یا اکسید کربن مربوط است که معمولا آلایندگی های محیطی را شامل می شوند به طوری که حجم اکسید کربن از سایر آلاینده ها بیشتر است.
وی با اشاره به آن که اکسید کربن هم از بنزین به وجود می آید و هم از گازوییل و گاز، یادآور شد: مجموعه بنزین هایی که در بازار عرضه می شود در مقایسه با گذشته از کیفیت بهتری برخوردار گشته اند به گونه ای که بنزین های نیمه دوم دهه هشتاد دیگر عرضه نمی شود.
به گفته مدیرعامل اسبق شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در حال حاضر بنزین سوپر عرضه میشود که در گذشته، عرضه آن همانند الان گسترده نبود. این بنزین از اکتان بالاتری برخوردار است.
آقایی با بیان آن که بنزین پتروشیمی دیگر عرضه نمی شود اظهار داشت: در زمانیکه بنزین پتروشیمی نیز عرضه می شد، درصد بیشتری آلایندگی محیط زیست در آن وجود داشت و البته باید در نظر داشت که هیچ بنزینی بدون انجام آزمایشات مختلف شیمیایی وارد بازار نمی شود و نکته دیگر این که بنزین های پتروشیمی گذشته دارای آلایندگی های بنزنی و آروماتیکی بودند.
وی همچین گفت: هر بنزینی که به شکل گذشته تولید بشود باز هم دارای همان آلاینده ها خواهد بود ضمن آن که در آن زمان عرضه بنزین در بازار کم بود و برای کاهش واردات در زمان تحریم و به همین دلیل کمبود عرضه را قصد داشتند با عرضه و تولید بنزین پتروشیمی جبران کنند که البته در حال حاضر با فعالیت کامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نه تنها نیازی به واردات نیست بلکه صادرات بنزین هم انجام می شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=170170
false
true