true
اقتصادتهران: رئیس هیئت تحقیق و تفحص مجلس از صنعت خودروسازی با تاکید بر عدم افزایش قیمت خودرو گفت: مجلس با هرگونه افزایشی در قیمت خودروها مقابله میکند.
علی علیلو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادتهران ضمن بیان این مطلب، گفت: هم اکنون با تعامل مثبتی که میان شورای رقابت و مجلس به وجود آمده، اتفاقات گذشته درباره قیمت خودرو دیگر تکرار نخواهد شد. وی افزود: افزایش قیمت خودرو به هیچ عنوان قابل قبول نیست و مجلس در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این مورد دخالت خواهد کرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این که خودروسازان پیشنهاد افزایش ۱۵ درصدی بهای خودرو را ارائه کرده و بر آن تاکید دارند گفت: آنها توان افزایش قیمت را نداشته و مطمئن باشید بهای خودرو به هیچ وجه افزایش نخواهد داشت زیرا هم اکنون شورای رقابت نیز با مجلس همسو و هم نظر است.
وی با تاکید بر آن که تعیین قیمت خودرو در حوزه اختیارات شورای رقابت نیست، افزود: شان شورای رقابت بالاتر از تعیین قیمت خودروست و به همین دلیل خودروسازان درباره افزایش قیمت خودرو راه به جایی نخواهند برد.
این نماینده مجلس یادآور شد: توصیه ما به وزارت صنعت این است که به جای این که در فکر افزایش قیمت خودرو باشند در اندیشه بالا بردن کیفیت خودروها باشند تا رضایت مشتریان افزایش یابد.
علیلو تصریح کرد: با توجه به آن که سوال از وزیر صنعت در نوبت صحن علنی مجلس قرار گرفته، وی در چند روز آینده باید به سوالاتی در خصوص قیمت و کیفیت خودرو و نیز این مساله که چرا به گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان ترتیب اثری داده نشده پاسخ دهد.
عدهای در صنعت خودروسازی اجازه شفاف شدن هزینههای تولید را نمیدهند
در همین رابطه، یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس فرمول سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و شورای رقابت برای قیمتگذاری خودرو را موجب تداوم انحصارها در بازار خودرو کشور دانست.
موید حسینی صدر گفت: عدهای در صنعت خودرو هستند که اجازه شفاف شدن هزینههای تولید و قیمت نهایی خودرو را نمیدهند.
به گفته نماینده مردم خوی، برخی واردکنندگان خودرو، برخی واردکنندگان قطعه، برخی شرکتهای بیمهای و برخی پیمانکاران صنعت خودروسازی از کنار خودروسازی کشور منافع ویژهای به دست میآورند به همین دلیل اجازه شفاف شدن شیوه تولید و عرضه خودرو را نمیدهند.
وی به ایسنا ادامه داد: اگر خودرو نیز مثل سایر کالاها از شمول انحصار خارج شود و مردم بتوانند هر خودرویی که اراده کردند خریداری کنند به سرعت هم قیمت خودرو متعادل میشود و هم کیفیت تولیدات داخلی افزایش مییابد.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خواستار دادن فرصتی شش ماهه برای آزادسازی قیمت خودرو شد و افزود: باید با خودرو نیز مثل سایر کالاها برخورد شود. پیشنهادم این است برای اینکه انحصار از این بازار برداشته شود و راندمان و بهرهوری افزایش یابد و هزینههای تولید کاهش یابد شش ماه به صنعت خودروسازی فرصت داده شود و پس از آن محدودیت واردات با حذف تعرفهها برداشته شود.
وی با اشاره به پیشنهاد سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان برای قیمتگذاری خودرو، گفت: اگر این سازمان در پی خارج کردن خودرو از انحصار و قیمتگذاری آن با تصویب شورای اقتصاد است باید بگویم که این شیوه ممکن است چند ماه جواب دهد اما بعد از آن عدهای دیگر در این بازار انحصار به وجود میآورند و باید گفت فرمولهای اختصاصی شورای رقابت یا سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان جوابگوی قیمتگذاری خودرو نیست.
آغاز اجرای دستورالعمل جدید بازرسی کیفی خودروها
همچنین خبرها حکایت از آغاز اجرای دستورالعمل جدید ارزیابی و بازرسی کیفی خودروها (آدیت) دارد.
دستورالعمل پیشین ارزیابی کیفی خودروها حدود هفت سال پیش تدوین شده بود با این حال به دلیل تغییر و ارتقای استانداردهای صنعت خودرو در جهان، بهروزرسانی این دستورالعمل در دستور کار قرار گرفت.
به این ترتیب حدود سه سال پیش تدوین دستورالعمل جدید ارزیابی کیفی خودروها در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفت. این دستورالعمل سرانجام در ابتدای سال جاری به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و ابلاغ شد.
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، حدود سه ماه پس از ابلاغ و فراهم شدن مقدمات لازم، اجرای دستورالعمل جدید آدیت خودروها آغاز شده است و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد و تولیدکنندگان خودرو، براساس شاخصهای پیشبینی شده در دستورالعمل جدید کار خود را انجام میدهند.
سختگیرانهتر شدن شاخصها و استانداردهای کیفی، مهمترین تفاوت دستورالعمل جدید بازرسی نسبت به دستورالعمل پیشین است بهگونهای که با اجرایی شدن این دستورالعمل احتمالا برخی از خودروها جایگاه پیشین خود را در جدول ردهبندی کیفی از دست داده و در سطوح پایینتر کیفی ردهبندی خواهند شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=22334
false
true