جمعه, ۵ دی , ۱۴۰۴
اقتصاد تهران

جزئیات خرید و فروش اوراق منفعت آزادراه گرمسار-سمنان در فرابورس

۲۱ مهر, ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۱

جزئیات خرید و فروش اوراق منفعت آزادراه گرمسار-سمنان در فرابورس

اقتصادتهران: یک فعال بازار سرمایه جزئیات انتشار و فروش اوراق تأمین مالی آزادراه حرم تا حرم را تشریح کرد.

بهرنگ اسدی در گفت وگو با مهر درباره نتیجه پذیره نویسی ۲۰۰ میلیارد تومانی اوراق منفعت قطعه گرمسار-سمنان آزادراه حرم تا حرم اظهار داشت: اوراق تأمین مالی آزادراهی کشور برای اولین بار در ۱۶ مهر ماه به بازار سرمایه آورده شد.

وی افزود: اوراق منفعت آزادراه حرم تا حرم به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان و سقف زمانی ۴ ساله منتشر شد که نرخ سود علی الحساب ۱۷.۵ درصد و نرخ اعمال اختیار خرید ۱۸ درصد سالیانه، به بازار آمده است.

امکان خرید و فروش اوراق آزادراهی در فرابورس

اسدی گفت: پذیره نویسی این اوراق از ۱۶ مهر ماه بود، برای ۳ روز کاری پیش بینی شده بود که تماماً در همان روز نخست انتشار، فروش رفت؛ در حال حاضر هم نماد «حرم ۰۳» متوقف شده است تا طی روزهای آتی برای معاملات ثانویه بازگشایی شود.

وی تصریح کرد: نماد «حرم ۰۳» اوراق منفعت شرکت آزادراه حرم تا حرم در بازار اوراق تأمین مالی فرابورس درج شده است.

وی درباره علت تأمین مالی پروژه‌های آزادراهی از بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه کشور از لحاظ بودجه‌ای و از لحاظ درآمدهای نفتی در شرایط خاصی است، توسعه زیر ساخت‌ها نباید کُند شود، لذا این وظیفه و رسالت بازار سرمایه است که به تأمین مالی توسعه زیرساخت‌ها کمک کند.

مشخصات پروژه حرم تا حرم

وی تصریح کرد: آزادراه حرم تا حرم از لحاظ حمل و نقلی ۶ خط عبوری دارد، ۳ خط در باند رفت و ۳ خط در باند برگشت، که از شهر قم آغاز شده و به مشهد مقدس می‌رسد. این آزادراه ۴ استان قم، تهران، سمنان و نهایتاً خراسان رضوی را به هم متصل می‌کند که منجر به تکمیل شبکه آزادراهی کشور و همچنین ایجاد حلقه واسط دو شبکه آزادراهی شرق و غرب کشور می‌شود.

به گفته اسدی، اوراقی که ۱۶ مهر ماه در بازار سرمایه به فروش رفت، مربوط به قطعه گرمسار-سمنان بود ولی قطعه قم-گرمسار این آزادراه به طول ۱۵۴ کیلومتر و به عنوان اولین قطعه از این پروژه (حرم تا حرم) در بهمن ۹۳ به بهره داری رسیده بود.

وی ادامه داد: قطعه دوم آزادراه حرم تا حرم، حدفاصل گرمسار تا سمنان است که اتصال غرب به شرق کشور در نزدیکی پایتخت را فراهم می‌کند.

این فعال بازار سرمایه یادآور شد: از مشکلات کمربندی فعلی گرمسار، همجواری با مناطق شهری و تحمل بار ترافیکی شهر تهران، عبور وسایل نقلیه سبک و سنگین و برخوردار بودن از حجم بالای ترافیکی این قطعه است که سبب می‌شود تا علاوه بر اینکه خودروهای عبوری، محدودیت سرعت داشته باشند، تصادفات جاده‌ای، استهلاک خودرو، مصرف سوخت و آلودگی هوا افزایش یابد که موجب هدر رفت منابع ملی می‌شود.

زمان افتتاح آزادراه گرمسار-سمنان

اسدی تأکید کرد: لذا احداث آزادراه حرم تا حرم با کارکرد ملی، این مسائل و مشکلات را به نحو مطلوبی می‌تواند حل و فصل و مدیریت کند. احداث قطعه گرمسار-سمنان با طول ۱۱۶ کیلومتر از سال ۹۷ شروع شده است و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ هم به بهره برداری می‌رسد.

دیدگاه ها بسته هستند.

  • پستی یافت نشد.

آخرین خبر ها