×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  پنج شنبه - 15 آذر - 1403  
true
true
جای خالی نمادهای تولید، صنعت و معدن در پایتخت

نامزد منتخب فعالان صنعت و معدن در انتخابات شورای شهر تهران گفت: شورای شهر کلانشهری همانند تهران باید الگوهای مناسبی برای تغییر رفتار نامتوازن اقتصادی شهروندان طراحی و معرفی کند و «نماسازی» و «انتشار پیام های محیطی» با تاکید بر مقوله «توسعه اقتصاد بدون نفت» رویکردی راهکاری برای دستیابی به این هدف فرهنگی و اجتماعی است.

«امیدرضا طالشیان» در گفتگو با خبرنگار اقتصاد تهران گفت:« باوجود تمام تاکیداتی که بر شکل گیری اقتصاد غیر نفتی و ضرورت ارزش آفرینی و بهره گیری از سایر ظرفیت های اقتصادی ایران در اسناد بالادستی کشور، برنامه های میان مدت و کوتاه مدت و گفتار مسئولان وجود دارد، اما هنوز فرهنگ اقتصاد بدون نفت و اقتصاد صادرات گرا در کشور از سوی نهادهای مسئول اشاعه پیدا نکرده است.درحالی که اکثر کارشناسان، نهادها ، سازمان ها و حتی رسانه ها از اشاعه فرهنگ و رفتارهای اقتصادی نابهنجار ا قتصاد زیرزمینی، فرار از پرداخت مالیات، تاخیر در پرداخت عوارض، واسطه گری(دلالی) غیر مفید و غیر مولد، پرداخت و دریافت رشوه و سایر رفتارهای ضد توسعه در کشور انتقاد می کنند و گلایه مند هستند، اما تمامی ارکان مزبور الگوی مناسبی برای ترغیب و هدایت ساکنان شهرها برای حرکت در مسیر توسعه اقتصادی در قالب تغییر ناهنجاری های رفتاری، الگو و رویکردهای مناسبی را معرفی نمی کنند.»

طالیشان با تاکید براین نکته که نمادسازی و انتشار پیام های همسو با برنامه های توسعه اقتصادی کشور و شهرها، از سوی شهرداری ها با حمایت و تاکید شوراهای شهر می تواند آگاهی شهروندان را نسبت به برنامه های توسعه ملی شتاب دهد،یاد آور شد:« شورای شهر تهران می تواند با نماد سازی کلیه بخش های اقتصاد غیر نفتی از جمله بخش خدمات (همانند صنعت جهانگردی)، بخش تولید و صنعت و معدن درکالبد بافت شهری، زمینه ارتقای آگاهی و حساسیت مردم را نسبت به این مقوله افزایش دهد.»

این نامزد شورای شهر تهران ادامه داد: بعنوان مثال نماد سازی در قالب احداث فضا های تفریحی و رفاهی برای بخش مهمی همچون صنعت و معدن می تواند به صورت احداث موزه صنعت و معدن و یا نامگذاری بر روی پارک ها، میادین و یا بزرگراه ها صورت گیرد، صرفا ما نباید پارک آبی داشته باشیم، پارک سنگی نیز با هدف آشنایی نوجوانان با مواد و وسایل معدنی می تواند از دوران شخصیت سازی و جامعه پذیری جامعه را با این مفاهیم آشنا سازد. مثلا قرار نبوده و نیست که همه فرزندان مان، دکتر یا خلبان شوند، باید اجازه داد اگر فرزندان مان می خواهند در آینده مهندس شوند، باید با شناخت بیشتر نسبت به پیرامون شان درباره آینده شغلی شان، حرفه مهندسی را انتخاب کنند. از سویی، وقتی شهروندان نسبت به مقوله منابع معدنی کشور و مزیت های نسبی اقتصاد ایران آشنا می شوند و زمینه و بستر تغییر فرهنگ اقتصادی شهروندان از اقتصاد دولتی، نفتی و دلالی به سوی اقتصادی توسعه مدار را فراهم می شود، «شعار ایرانی کالای ایرانی بخر» بیشتر برای شان ملموس و پذیرفتنی می شود.

امیدرضا طالیشان با اشاره به اینکه اسکان انسان ها و توسعه بسیاری از شهرها در جای جای کشور، وابسته به توسعه منابع معدنی و حمایت از تولید بخش معدن است، گفت: «حیات بسیاری از شهرها به راه اندازی و احیای معادن وابسته است، بنابراین توسعه و اقتصاد شهرها را باید لازم و ملزوم یک دیگر دانست، هنگامی که توسعه اقتصاد شهرها تقویت شده و مردم آگاهی بیشتری نسبت به شریان اساسی اقتصاد از جمله بخش معدن که در دوران تحمیل برقراری محدودیت های اقتصادی از سوی غرب به ایران نقش موثری در کسب درآمدهای ارزی بازی می کند، باعث تقویت گفتمان های جدید اقتصادی در شهرها می شود.»

وی بااشاره به اثربخشی انتشار پیام های اخلاقی و فرهنگی برای بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی در شهری بزرگ از جمله شهر تهران، یاد آورشد:«متاسفانه تاکنون نگاه تک بعدی برای تغییر برخی از رفتارهای نابهنجار جاافتاده در شهر وجود داشته است. یعنی پیام های محیطی ما، محصول تفکر باید و نباید و شیوه امری است، با وجود اینکه این شیوه فرهنگ سازی می تواند در مورد برخی از زمینه ها مفید باشد،اما نماد سازی بخش های اقتصادی در کلان شهرها از جمله ابر شهر تهران می تواند رویکرد راهکاری برای تغییر و بهبود نگرش های اجتماعی و فرهنگی و رفتارهای اقتصادی توسعه محور باشد.»

 

true
برچسب ها :
true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches