true
اقتصادتهران: در حالی که به گفته مسوولان، مردم تهران در آذرماه ۱۸ روز هوای نامطلوب تنفس کردند و آلودگی تهران در روزهای اخیر به مرز هشدار رسیده، اما هنوز پس از چندین سال از این داستان تکراری، همچنان کسی این آلودگی هوا را گردن نگرفته و هر سازمانی، سازمان دیگر را مسوول این آشفته بازار میداند. سازمان محیط زیست، سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و وزارت نفت از یکسو و تولید خودروهای بدون کیفیت و عدم رعایت استاندارهای روز دنیا و آلایندگی مربوط به کارخانجات از سوی دیگر همگی باعث شده تا هیچ سازمان و ارگانی خود را در این زمینه مقصر ندانسته و با انداختن توپ در زمین سایرین، خود را مبرا جلوه دهد.
اینچنین است که هنوز کسی نمیداند مقصر و منشا اصلی آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرها چیست!
این در حالی است که شرکت پخش فرآوردههای نفتی به تازگی در اطلاعیهای اعلام کرده است که منشأ بیش از ۸۰ درصد آلودگی وسایل نقلیه تهران مربوط به کامیون، اتوبوس و مینیبوس است که سوخت آنها بنزین نیست، لذا آلودگی هوا به بنزین ارتباط ندارد.
این شرکت با صدور اطلاعیهای در مورد کیفیت بنزین اعلام کرد: با توجه توضیحات مکرر ماههای اخیر پیرامون کیفیت بنزین تولیدی و توزیعی در کشور به ویژه در کلانشهرها اخیراً و به دنبال آلودگی روزهای گذشته مجدداً ابهاماتی ایجاد شده و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی موضوعاتی مطرح کردهاند.
در این گزارش همچنین آمده است که طبق گزارش منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، منشأ بیش از ۸۰ درصد از آلودگی وسایل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسها گزارش شده که از قضا سوخت مصرفی هیچکدام از آنها بنزین نیست؛ لذا مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد میشود.
از سوی دیگر طبق گزارشات روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلودهترین روزهای هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن میتواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایینتر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران است. شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در حال حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ٣٢٠ جایگاه در جادههای اصلی مواصلاتی کشور توزیع میشود.
در حای که به نظر میرسد بخش عمدهای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهرها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است. به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیانبارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تأثیر بر سلامتی به شمار میرود. این بخش به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی میشود.
از سوی دیگر به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، اولتیماتوم این سازمان به به صنایع آلاینده در شرایط اضطرار آلودگی هوا داده شده به طوری که در شرایط اضطرار آلودگی هوا واحدهای آلاینده و عدول کننده از مصوبات کارگروه مواقع اضطرار مشمول پلمب بوده و به مراجع قضائی معرفی میشوند.
در همین رابطه، سعید محمودی با اشاره به افزایش گشت و پایش های شبانه صنایع، معادن، واحدهای صنفی و شهرکهای صنعتی استان در روزهای اخیر اظهار داشته که گشت شبانه اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با توجه به افزایش میزان آلایندهها بر اساس برنامه ریزی جامع و هدفمند انجام میشود و هدف اصلی اجرا و ادامه این طرح، بررسی و رصد کیفی زیست محیطی صنایع و معادن استان، برخورد با واحدهای متخلف، شناسایی واحدهای آلاینده جدید و در نهایت کمک به کاهش بار آلودگی و انباشت آلایندهها خصوصاً در شرایط تشدید آلودگی هوا است.
حال باید دید با گذشت این ایام و بازگشت به هوای پاک که خودبخود و به تبع تغییر فصل اتفاق میافتد آیا مسوولان و متولیان امر برای سال آینده از همین اکنون چاره اندیشی میکنند یا باز هم باید شاهد داستان تکراری و خسته کننده بدون متولی آلودگی هوا برای سال ۹۹ باشیم؟
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=173992
false
true