×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
دی ۲۴, ۱۴۰۳, ۱:۱۲ ب٫ظ
true
true
تامین مواد اولیه؛ مهمترین مشکل قطعه سازان

اقتصادتهران: شماری از دست اندرکاران صنعت قطعه سازی یکی از مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه عنوان کردند و تسهیل مبادی دسترسی به این مواد مانند رفع موانع گمرکی را خواستارند.

سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران روز دوشنبه با حضور ۱۹۰ شرکت خارجی از ۱۱ کشور و ۵۱۰ شرکت داخلی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گشایش یافت.

برخی فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و واردکنندگان قطعات خودرویی و لوازم یدکی که در این نمایشگاه حضور دارند، مهمترین مشکلات خود را تامین مواد اولیه، قطع ارتباط مالی و پولی، بی ثباتی سیاست ها و برنامه ها و لزوم توجه بیش از پیش مسوولان به واحدهای تولیدی عنوان کردند.

مدیرعامل یک گروه قطعات خودرویی، گفت: مهمترین مطالبه ما به عنوان فعالان تولیدی این است که جریان قانونگذاری، اجرایی و نظارتی کشور دست به دست هم دهد تا چرخه خرید، واردات و استفاده از مواد اولیه را برای قطعه‌سازان مهیا کند.

به گفته «محسن کرباسچی» که در حاشیه دومین روز برگزاری این نمایشگاه با خبرنگاران سخن می‌گفت، اگر مواد اولیه با نرخ متعادل تری عرضه شود می توان کاهش قیمت قطعات یدکی را برای مصرف‌کنندگان رقم زد، اما این مهم از اختیار ما خارج است و دستگاه‌های تصمیم‌گیر باید در این زمینه اقدام کنند.

کرباسچی ادامه داد: اکنون با مشکلات انتقال پول به چین و سایر کشورهای طرف قرارداد روبروییم اما ناامید نیستیم.

وی تاکید کرد با قدرت اعلام کنیم که با همدلی قادر به پشت سر گذاشتن همه موانع خارجی پیش روییم.

به گفته وی، این گروه قطعات خودرویی اکنون با ظرفیت مازاد روبروست اما به دلیل تحریم‌ها که تامین مواد اولیه را با دشواری همراه کرده است، قادر به استفاده از ظرفیت خود نیستیم.

«۳۵ هزار نفر شامل پنج هزار نفر بیمه شده مستقیم و ۳۰ هزار نفر پیمانکار در این مجموعه خدمات می کنند اما به دلیل مشکلات یاد شده امروز فقط با ۵۰ درصد ظرفیت کار می کنیم».

وی به خودروهای مانده در کف کارخانه ایران خودرو و سایپا اشاره کرد که بخش قابل توجهی از تامین قطعات آنها برعهده این گروه قطعات خودرویی بود اما به دلیل موانع یادشده چرخه مواد اولیه ناقص مانده است.

کرباسچی ادامه داد: بخشی از مطالبات ما به تصمیم های شورای رقابت بر می‌گردد، زیرا شاهدیم شرایط فروش خودرو و خرید قطعات خودروسازان با یکدیگر همخوانی و تناسب ندارد.

وی یادآوری کرد: اکنون به طور متوسط ۷۰ درصد قطعات خودرویی داخلی سازی شده اما امکان تولید داخلی ۳۰ درصد دیگر که مربوط به تجهیزات الکترونیکی است وجود ندارد و خودروهای مانده در کف کارخانه خودروسازان به همین قطعات نیاز دارند.

کرباسچی به خروج رنو از بازار ایران اشاره کرد و گفت: قطعه سازان برای تامین قطعات مورد نیاز خودروها اعلام آمادگی کردند و توان علمی و اقتصادی لازم در این زمینه وجود دارد؛ موضوعی که در تحریم های گذشته نیز به اثبات رسید.

مدیرعامل این گروه قطعات خودرویی اجرای استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی را در شرایط فعلی با دشواری هایی همراه دانست، هر چند اعلام کرد این گروه در بخش برق، الکترونیک و پایداری الکترونیک خودرو برای اجرای این استانداردها گام‌های خوبی برداشته است.

معاون فروش یک شرکت بزرگ قطعه سازی خودرو نیز به ایرنا گفت: با مشکلات به وجود آمده شاید تا پایان امسال دیگری از صنایع خودروسازی و قطعه سازی در کشور اثری نماند.

«عباس حاتمی» افزود: در دور گذشته تحریم ها، با کمک چین توانستیم از بسیاری مشکلات عبور کنیم اما امروز چینی ها نیز متاثر از تحریم های آمریکایی راه را بر ما بسته اند.

معاون فروش این گروه قطعات خودرویی ادامه داد: پیدا کردن کشور صنعتی دیگری که حامی ما باشد بسیار دشوار است.

به گفته وی، برخی خودروهای تولید شده به دلیل کمبود پیچ و مهره کف کارخانه های خودروسازی باقی مانده اند.

وی گفت: قیمت مواد اولیه در ماه های گذشته رشد چند برابری را تجربه کرده است و این افزایش قیمت ها را یا باید خودروسازان تقبل کنند یا از حمایت دولت و یارانه برخوردار شوند.

«فوری ترین اقدام لازم در این شرایط، ایجاد ارتباط بانکی با خارجی هاست و در این زمینه وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت باید ساختار لازم را ایجاد کنند تا ارتباط سازنده ای با تامین کنندگان خارجی برقرار شود».

وی ادامه داد: علاوه بر مسائل یاد شده، تاخیر در ترخیص اجناس و قطعات در گمرک، زنجیره تامین خودروسازی را با دشواری روبرو کرده است.

حاتمی افزود: اکنون حجم انبوهی از مواد اولیه، قطعات و محصولات در گمرک باقی مانده که ترخیص آنها به کنترل، بازرسی، ثبت سفارش دوباره و حتی پاسخگویی درباره این منوط شده است که چرا این منابع از واسطه ها و نه از تامین کننده اصلی خریداری شده است.

«متاسفانه به نظر می رسد گمرک هنوز با شرایط کنونی آشنا نشده است و از درک لازم برخوردار نیست.»

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches