true
اقتصادتهران: مدیرعامل شرکت ملی نفتکش از ارایه پیشنهاد صنعت حمل و نقل دریایی برای گنجانده شدن در توافق ایران و گروه ۵+١ خبر داد و گفت: در این زمینه مذاکرات بسیاری با وزارتخانه های امور خارجه، راه و شهرسازی و نفت انجام شده است.
علی اکبر صفایی با بیان اینکه این پیشنهاد در برگیرنده تمام مواردی است که در دوران تحریم برای صنعت دریایی مشکل ایجاد کرده بود، تصریح کرد: امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد و بار بزرگی از دوش صنعت دریایی که در دوران تحریم تحت فشار بسیاری بوده برداشته شود و تحریم های اتحادیه اروپا و اوفک به طور کامل برطرف شود.
صفایی با بیان اینکه کلیه فعالیتهای شرکت ملی نفتکش در حوزه بینالمللی اتفاق میافتد و کلیه ترددهای نفتکشها بین المللی است، خاطر نشان کرد: با لغو تحریمها با توجه به اعتمادی که نسبت به شرکت ملی نفکش وجود دارد قادر خواهیم بود که روابط گذشته را مجددا برقرار کرده و به بنادر اروپایی تردد داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران با بیان اینکه این شرکت خسارت زیادی از تحریمهای بینالمللی دیده و حمل بار به صورت یک طرفه بخشی از این خسارتهاست، گفت: میزان این خسارات در حال محاسبه است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نفتکش با ابزارهایی که در اختیار دارد همیشه تلاش کرده که ظرفیت مورد نیاز را تامین کند، اظهار کرد: هم اکنون از ٨۵ تا ٩٧ درصد این ظرفیت استفاده میشود.
صفایی در ادامه درباره میزان صادرات و واردات فراورده های نفتی توسط این شرکت در سال گذشته ، اضافه کرد: در سال ۲۰۱۴ میلادی بیش از ١٢٠ میلیون تن حمل ونقل دریایی انجام شده است اما درباره ارقام نفتی و حمل ونقل آن بهتر است مسئولان نفتی آمار ارئه دهند.
وی همچنین به مسائل و مشکلات ایجاد شده در زمینه بیمه نفتکش ها پس از اعمال تحریم ها اشاره و خاطرنشان کرد:با تصمیمات اتخاذ شده سعی کردیم بیمه P&I و بیمه بدنه را با استفاده از توان داخلی پوشش دهیم.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در ادامه به استفاده از توان داخلی برای تعمیر نفتکش ها اشاره و اضافه کرد:از توان داخلی حمایت خواهیم کرد ضمن اینکه شرکت ملی نفتکش سابقه ارزشمندی در حوزه تعمیرات داشته و منابع انسانی ارزشمندی نیز در اختیار این شرکت قرار دارد.
صفایی در بخشی از سخنان خود درباره تحریم شرکت ملی نفتکش به دلیل اینکه عنوان ملی بودن را یدک می کشد، گفت:شرکت ملی نفتکش از سال ۱۳۷۹ به بخش خصوصی واگذار شده و کاملا خصوصی است و دادگاه اتحادیه اروپا نیز بر خصوصی بودن این شرکت رای داده است.
وی افزود:شرکت ملی نفت کش NITC با تلاش ها و هزینه های بسیار به یک برند نبدیل شده و علاوه بر اینکه ملی بودن در عنوان آن برای ما یک افتخار است، باید توجه کرد که حذف این عنوان هزینه بسیاری دارد.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با تاکید بر اینکه یک شرکت خصوصی بوده و سیاسی نیستیم، خاطرنشان کرد:شرکت نفتکش بیش از ۳۵ میلیون ذینفع دارد که اکثر آنها بازنشسته هستند.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای افزایش ناوگان صورت گرفته و افزایش ظرفیت لازم تا کنون انجام شده است، تصریح کرد:نا امن بودن منطقه باعث افزایش مسیر سفر و افزایش هزینه سوخت می شود.
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به اینکه کاهش قیمت نفت و نوسانات قیمت بر سوخت کشتی ها تاثیر دارد، افزود: حدود ۴۵ درصد حمل و نقل دریایی دنیا مربوط به کالاهای فله و سهولت و ارزانی حمل و نقل دریایی تاثیر زیادی در تجارت دارد، اما می بینیم که ناپایداری های منطقه و سیاست ها تاثیر زیادی را بر روی حمل و نقل دریایی گذاشته است.
صفایی به افزایش ظرفیت کانال سوئز در آینده اشاره و خاطرنشان کرد:ظرفیت عبور کشتی های بزرگتر از این کانال در آینده ایجاد میشود و کانال پاناما نیز در حال افزایش ظرفیت است.
وی در ادامه با اشاره به برگزاری بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی در روزهای چهارم و پنجم خردادماه گفت: همایش ارگانهای دریایی یک سمپوزیوم علمی و محلی برای جمعآوری و ارائه مقالات نیست به همین جهت، در این دوره برای اولین بار از انتشار فراخوان عمومی مقالات خودداری شد و برگزاری سخنرانیهای کلیدی و تخصصی با تشکیل کارگروههای مربوطه در دستور کار قرار گرفت.
وی با اشاره به تمرکز بیست و سومین همایش ارگانهای دریایی بر نقش دریا در تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی گفت: این همایش در چهار محور”ایمنی و محیط زیست دریایی؛ الزامات و بسترهای مورد نیاز در اقتصاد مقاومتی”، “الزامات ناوگان تجاری ،صیادی و مسافری در بسترهای توسعه و اقتصاد مقاومتی”، “نقش بنادر، لجستیک بندری و زنجیره تامین در توسعه دریامحور باتاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی” و “نقش سرمایه انسانی در صنعت حمل و نقل دریایی باتاکید بر سیاست های اقتصاد مقاومتی” برگزار خواهد شد.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=21436
false
true