true
هفته گذشته محمدرضا نعمت زاده که در برنامه پایش حضور داشت، نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آنها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گرانتر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایینتر آنها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد.
بحث کیفیت و قیمت خودروهای داخلی همواره یکی از مطالبات اصلی مشتریان ایرانی بوده است. متقاضیان داخلی خودرو همواره در حسرت سوار شدن بر یک خودروی با کیفیت با تکنولوژی روز دنیا به سر می برده اند. با آمدن دولت جدید یکی از انتظارات کاهش تعرفه واردات خودرو و اسان تر شدن شرایط برای مردمی بود که تمایل داشتند خودروهای روز دنیا را با قیمت واقعی آنها سوار شوند و نه قیمت چند صد برابری.
به گزارش افکارنیوز، اما تمام این رویاها ناگهان با حضور نعمت زاده در برنامه پایش و آخرین تصمیم خودرویی وزارت خانه اش فرو ریخت. هفته گذشته محمدرضا نعمت زاده که در برنامه پایش حضور داشت، نه تنها از کیفیت پراید و سمند تعریف کرد بلکه با ذکر مثالی از یکی از خودروسازان بزرگ دنیا، پیشرفت آنها را به حمایت مصرف کنندگان داخلی با خرید گرانتر محصولات نسبت به نمونه های صادراتی و تحمل کیفیت پایینتر آنها برای کمک به رشد و توسعه خودروسازی ارتباط داد. از سویی دیگر با تعیین تعرفه ۱۴۰ درصد برای واردات خودروهای با ظرفیت بالاتر از ۲۵۰۰ سی سی انحصار ثروتمندان برای سوار شدن بر این خودروهای بیشتر شد.
نعمت زاده در حالی از مشتری ایرانی می خواهد که با تحمل و گران خریدن خودروهای داخلی، به رشد خودروسازی کمک کند که مردم ایران سالهاست که محصولات بی کیفیت داخلی ( در مقایسه با خودروسازان خارجی) را تحمل می کنند و صدای نارضایتی آنها نمی تواند دیوار تعرفه های بالای خودرو را فرو ریزد.
این در حالیست که خودروسازان خارجی علاوه بر تنوع فروش محصولات خود، توانسته اند با کیفیت ترین خودروها را با انواع قیمت ها عرضه کنند. در حالی که در ایران با پول پژو ۲۰۶ دامنه انتخاب ها محدود است که در خارج از کشور داستان به گونه ای دیگر است. در این گزارش این موضوع را بررسی می کنیم؛ اینکه در خارج از ایران با پول پژو ۲۰۶ می توان چه خودروهایی سوار شد؟
کیا
کیا درحالی یکی از عمده ترین خودروهای وارداتی ایران را تشکیل می دهد که تنها قشر مرفه ایران می توانند بر آن سوار شوند. اما در سایر کشورها خودروهای کیا یکی از خودروسازانی به شمار می رود که تنوع قیمتی زیادش دست مشتریان را برای انتخاب انواع مدل های آن باز گذاشته است. کیا سول یکی از ارزان قیمت ترین های این خودروساز است. مدل های کیا سول از ۱۴هزار تا ۲۰هزار دلار قیمت دارند. تنظیم خودکار صندلی ها و مجهز بودن کناره و صندلی جلوی به کیسه هوا از امکانات این خودرو به شمار می رود. لازم به ذکر است که مدل ۲۰۱۲ این خودرو ۱۳هزار دلار قیمت دارد.
همچنین ریو ۵درب از دیگر ارزان قیمت هایی است که با پژو ۲۰۶ برابری می کند (البته با دلار ۳هزار تومانی). این خودرو تنها ۱۳هزار دلار قیمت دارد.
شورلت
شورلت از آن برندهایی است که مدتهاست در ایران حضور ندارد. مدل سونیک این خودروسازی نیز ۱۴هزار دلار قیمت دارد. ۱۰کیسه هوا و بلوتوث بی سیم از امکانات این خودروی ارزان قیمت است که جثه ای مشابه با ۲۰۶ ایرانی دارد. این خودرو نیز گرچه هم قیمت با ۲۰۶ یا شاید ارزان تر از آن است (با در نظر داشتن دلار ۲۵۰۰تومانی) اما از لحاظ تکنولوژی و فناوری بسیار پیشرفته تر از پژو ۲۰۶ ایرانیست.
شورلت اسپارک نیز قیمتی معادل ۱۲هزار دلار دارد. این خودروی کم مصرف نیز علیرغم قیمت کمی که دارد به ۱۰کیسه هوا مجهز است.
هیوندای اکسنت
هیوندا نیز از آن دست خودروهایی است که در ایران نمایندگی دارد و اتفاقا بیشترین محموله های وارداتی خودروهای ایران را تشکیل می دهد. اما از آنجایی که هیوندای نیز وارداتی محسوب می شود به لطف تعرفه بالای واردات خودرو در ایران، هر کسی جرات خرید آن را ندارد. اما مدل هیوندای اکسنت در حالی در ایران به ۹۰میلیون تومان رسیده است که برای خارج نشینان این خودرو قیمتی معادل ۲۰۶ دارد.
فورد فیستا
فورد آمریکایی نیز به لطف تحریم ها بازار ایران خود را از دست داد. این برند آمریکایی خیلی وقت است دیگر به ایران نمی آید و در حال حاضر یا پلاک های گذرموقت این خودروسازی یا مدل های قدیمی آن در خیابان های ایران تردد می کنند. فورد فیستا اما یکی از ارزان قیمت ترین هایی است که با قیمت ۲۰۶ ایرانی برابری می کند. مدل های فورد فیستا از ۱۳هزار دلار تا ۱۸هزار دلار قیمت دارند. این خودرو نیز ۷کیسه هوا دارد.
مزدا ۲
مزدا ۲ نیز در ایران حضور دارد و با قیمت ۷۵میلیون تومان فروخته می شود. اما این مدل خودرو یکی از ارزان قیمت ترین های دنیاست. قیمت این خودرو نیز حداقل ۱۴هزار دلار است.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=4794
false
true