×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

true
true

ویژه های خبری

true
    امروز  چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳  
true
true
امکان استفاده از ظرفیت مازاد سیمان در راهسازی

اقتصادتهران: رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه توجه به رویه‌های بتنی در دولت یازدهم جدی‌تر شد، افزود: نزدیک به ۱۰ میلیون تن ظرفیت مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه‌ها استفاده شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی، «محمد شکرچی زاده» افزود: وزیر راه و شهرسازی نیز دستور داد تا دستورالعملی برای استفاده بیشتر از بتن در رویه راهها تهیه شود.

وی افزود: هم‌اکنون نزدیک به ۱۰ میلیون تن مازاد تولید سیمان در کشور وجود دارد که بخشی از آن می‌تواند در ساخت راه استفاده شود و با توجه به افزایش قیمت قیر می‌توان با جایگزین کردن این دو محصول آمادگی صادرات قیر را فراهم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به مزایای استفاده از رویه‌های بتنی گفت: نزدیک به هشت دهه است که در ایران از سیمان و بتن به‌ ویژه در حوزه ساختمان، بنادر، سدسازی و پل‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: در این مدت، بتن توانسته مزیت‌های خود نسبت به فولاد و سدهای خاکی نشان دهد اما نسبت به رویه‌های بتنی غفلت شده درحالیکه رویه‌های بتنی دارای عمر بیشتر، دوام مناسبت‌تر، ایمنی بیشتر و مصرف سوخت کمتر و با محیط‌زیست سازگار تر است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه میزان استفاده از بتن در رویه‌ راه‌ها در سال‌های گذشته از مجموع ۲۰۰ هزار کیلومتر نزدیک به صفر بوده ، افزود: علت آن قیمت ارزان و در دسترس بودن قیر است ضمن اینکه مهندسین مشاور نیز آشنایی چندانی با بتن نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: در بازدید از کشور کره جنوبی متوجه میزان قابل‌توجه استفاده از رویه‌های بتنی در بزرگراه‌ها شدم. بنابراین با توجه به وجود دانش رویه‌های بتنی در داخل کشور و سایر موارد مورد نیاز برای اجرای رویه‌های بتنی در ادامه کار با مشکل مواجه نخواهیم شد.

شکرچی زاده با اشاره به سه پروژه آزادراه تهران – شمال، آزادراه اصفهان – شیراز و باند ۲۹ راست فرودگاه مهرآباد که قرار است با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح شود، گفت: این باند فرودگاه در آزمایش‌ها مورد رضایت خلبانان قرار گرفته است زیرا علاوه بر کیفیت بالا حداقل چند دهه عمر مفید خواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات جاده‌ها در مناطق پر ترافیک توام با توقف و حرکت زیاد؛ نظیر ایستگاه‌های اتوبوس، تقاطعات، باسکول‌ها و آشیانه‌های هواپیمـا، بروز خرابی‌هایی نظیر شیارافتادگی مسیر چرخ، موج‌ زدگی و کنار رفتگی است که در عرض چند سال، جاده را از درجه بهره‌برداری ساقط کرده و انجام روسازی را الزام می‌سازد.

این مقام مسئول ادامه داد: البته روسازی جدید در ایران و سایر کشورها، نوعی روسازی آسفالتی است که پس از گذشت زمان کوتاهی، همان خرابی‌ها دوباره ظاهر می‌شوند.

وی یادآور شد: در روسازی‌های بتنی اسـتفاده از پودر سرباره کوره آهن‌گدازی به ‌جای ۲۵ درصد سیمان، بـه تراکم و غیرقابل نفوذ کردن بـتن و سنگدانه های آهکی به کاهش تبادلات حرارتی بتن با محیط کمک می‌کند؛ الیاف پلی‌پروپیلن در بهبود مقاومت کششی، انعطاف‌پذیری و انسجام بتن، پس از ترک‌خوردگی تأثیر بسزایی دارد.

شکرچی زاده یادآور شد: صرف کمی هزینه بیشتر برای اجرای روسازی بتنی که عملکرد خود را به‌طور مطمئن در طول عمر واقعی طرح خود حفظ می‌کند و مزایای بیشمار دیگری دارد، در طولانی‌مدت به نفع استفاده‌کنندگان از راه و سازمان‌های مسئول خواهد بود.

true
برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

true
false
true

tag heuer aquaracer calibre 5 automatic price tag heuer carrera calibre 1887 price replica watch breitling chronometre aerospace price breitling superocean heritage 46 chronograph replica watches how to change a metal watch band patek philippe double sided watch price replica watches