true
اقتصادتهران: بازار خودروهای وارداتی به دستورالعمل جدید وزیر صنعت درباره واردات خودرو واکنش نشان داد و قیمتها افزایش یافت.
طی هفتههای گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی به سامانه ثبت سفارش واردات خودرو، اعلام کرد که تنها نمایندگان مجازی که وزارت صنعت، معدن و تجارت آنها را تائید کرده و به آنها مجوز داده است، میتوانند از این پس خودرو وارد کنند؛ بر همین اساس هم، سامانه ثبت سفارش، اطلاعیهای را بر روی سایت خود قرار داد که بر اساس آن اعلام شده بود که ثبت سفارش خودرو سواری از تاریخ اول بهمن ماه جاری، صرفا توسط نمایندگیهای معتبر دارای گواهینامه فعالیت نمایندگی از مرکز امور اصناف بازرگانان مجاز است. البته اطلاعیهای استثناهایی قائل شده بود که بر اساس آن جانبازان و معلولان می توانند از این مصوبه مستثنی باشند.
مدتها قبل از اینکه این دستورالعمل از سوی وزارت صنعت نهایی و ابلاغ شود، نمایندگی های رسمی فروش خودرو در ایران اعلام کردند که با ابلاغ این دستورالعمل، قیمت خودرو افزایش خواهد یافت، همانطور هم شد، اکنون خبرها از بازار حکایت از آن دارد که نمایندگی های رسمی واردات خودرو، در یک حرکت هماهنگ، نسبت به افزایش قیمت در فروش محصولاتشان اقدام کردهاند و قیمتها در بازار برای مصرفکنندگان بالا رفته است.
البته پیش از این مجتبی خسروتاج، قائم مقام وزیر صنعتمعدن و تجارت نیز در گفتگو با مهر اعلام کرده بود که در کوتاه مدت، ممکن است افزایش قیمتی در بازار رخ دهد، اما به مرور این بالا رفتن قیمت متوقف خواهد شد. در این میان بسیاری از کارشناسان عنوان می کنند که اکنون با انتخاب این روند وارداتی خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت باز هم انحصار به واردات خودرو برمی گردد و باید شرایطی را فراهم کرد که این خودروهای وارداتی هم قیمتگذاری شوند.
این روند افزایش قیمت در شرایطی رخ میدهد که خودروهای وارداتی اکنون در بازار قیمتگذاری نمیشوند، همین امر کافی است که قیمت در بازار بالا برود و به اعتقاد برخی کارشناسان، شبه انحصار در بازار صورت گیرد؛ اگرچه وزیر صنعت، معدن و تجارت میگوید که واردکنندگان باید ضوابط سازمان حمایت را در قیمتگذاری کالاهای وارداتی رعایت کنند؛ اما به هر روی اکنون بلاتکلیفی قیمتگذاری مطرح است و مشخص نیست که انحصار در بازار شکل گرفته است یا اینکه بازار رقابتی است.
در عین حال خبرها از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان حکایت از این دارد که واردکنندگان خودرو رفت و آمدهایی را به این سازمان داشته اند تا بلکه بتوانند با مسئولان این سازمان بر سر نرخگذاری کالاهای وارداتی به توافق برسند؛ اما هنوز این توافق نهایی حاصل نشده است.
هم اکنون قیمت خودروهای وارداتی به گونهای است که تفاوت قیمت زیادی نسبت به هفتههای گذشته در بازار به چشم می خورد و بسیاری از فعالان بازار خودرو می گویند که دستورالعمل اخیر وزارت صنعت، منجر به بروز این اختلاف قیمت طی هفتههای گذشته شده است.
بر اساس گزارش میدانی مهر و پرس و جو از فروشندگان و نمایشگاهداران اتومبیل در سطح شهر تهران، قیمت هر خودرو لکسوس ۵۳۰ میلیون تومان، بنز C200 معادل ۲۸۵ میلیون تومان، موهاوی ۲۵۰ میلیون تومان، سورنتو ۲۰۵ میلیون تومان، سراتو کوپه ۱۲۲ میلیون تومان و سراتو ۱۱۸ میلیون تومان است.
همچنین قیمت هر خودرو کیا اپتیما ۱۵۰ میلیون تومان، اسپورتیج ۱۴۵ میلیون تومان، کرولا ۱۳۵ میلیون تومان، کمری ۱۸۰ میلیون تومان، لندکروز ۶۳۰ میلیون تومان، مرسدس بنز E200 معادل ۳۷۰ میلیون تومان، مزدا۲ معادل ۱۳۰ میلیون تومان، آزرا ۲۳۵ میلیون تومان، جنسیس ۲۳۵ میلیون تومان، سانتافه ۱۹۸ میلیون تومان و سوناتا ۱۴۰ میلیون تومان است.
تویوتا یاریس هم به قیمت ۹۷ میلیون تومان در بازار معامله می شود. همچنین پرادو نیز به قیمت ۲۷۰ میلیون تومان از سوی برخی نمایشگاهداران عرضه می شود.
true
true
https://tehraneconomy.ir/?p=17170
false
true