اقتصادتهران: معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: طول آزادراههای تحت بهرهبرداری کشور تا پایان کار دولت دوازدهم به بیش از سه هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.
به گزارش اقتصادتهران، امیر محمود غفاری در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه های آزادراهی این وزارتخانه در سال جهش تولید با اشاره به مزایای ساخت و توسعه آزادراهها در کشور اظهار داشت: توسعه شبکه حمل و نقل از اهم امور مورد توجه دولتها به شمار میرود. اهمیت بالای این زیرساختها در فرآیند توسعه و نقش آن در رشد سایر بخشهای اقتصادی از یک سو و افزایش سطح خدمترسانی به عموم و ارتقای شاخصهای اجتماعی از سوی دیگر، دولتها را بر آن میدارد تا برای تقویت و توسعه این زیرساختها در اندیشه تدابیر مناسب باشند.
وی افزود: همانطور که میدانید پارامترهایی نظیر کم هزینه بودن، مطلوبیت اقتصادی، سرعت بالا و مطمئن، آسایش حین حرکت، ایمنی و میزان دسترسی، از بایستههای ذاتی حمل و نقل مطلوب است و آزادراهها بهعنوان مهمترین شاهرگ زیربنایی حمل و نقل جادهای در پیکره اقتصادی کشور، علاوه بر دارا بودن اکثر مزایای فوق بهلحاظ تأثیرگذاری در رشد و توسعه پایدار یکی از شاخصهای ارزیابی پیشرفت کشورها نیز قلمداد میشوند.
تاثیر سرمایهگذاری مستقیم در زیرساختهای حمل و نقل بر رونق فعالیتهای اقتصادی
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درخصوص تأثیر احداث آزادراهها در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پدافند غیرعامل، گفت: سرمایهگذاری مستقیم روی زیرساختهای حمل و نقلی باعث افزایش سطح دسترسی به مراکز تولید و رونق فعالیتهای اقتصادی توأم با کاهش هزینههای تجارت و نقل و انتقال و همینطور ایجاد محیط رقابت سازنده منتجبه توسعه و رشد اقتصادی میشود.
وی افزود: اصولاً برخی کارشناسان و اقتصاددانان، بر این باورند که برای توسعه یک واحد اقتصادی باید۲ واحد توسعه حمل و نقلی جادهای با هدف دستیابی به حمل و نقل ایمن با راههای مطمئن را ایجاد کرد.
وی ادامه داد: در کنار این موضوع، نمیتوان از نقش بیبدیل توسعه آزادراه ها در صرفهجویی فوقالعاده چشمگیر در مصرف سوخت گذشت. در بحث سوخت تا هزاران میلیارد تومان صرفهجویی در پی دارد و در بحث وقت غیرقابل ارزشگذاری است!
غفاری تصریح کرد: از طرف دیگر نقش توسعه آزادراهها در کاهش تصادفات رانندگی و تصادفات ناشی از آن چه در بُعد اقتصادی و چه در بُعد اجتماعی مثال زدنی است. ضمن اینکه رونق ایجاد شده برای جوامع مستقر در مسیر آزادراهها دارای آثار مثبت مختلف اقتصادی و اجتماعی است که در این فرصت امکان تشریح آن وجود ندارد.
نقش راههای مواصلاتی متنوع استانها در شکلگیری کریدورهای اقتصادی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه وجود راههای دسترسی مناسب، تبادلات و ارتقای صادرات و واردات کالا، محصولات کشاورزی و کالاهای تولیدی و همینطور حضور انواع گردشگران (فرهنگی- مذهبی- طبیعتگردی و …) را در پی دارد، اظهار داشت: استانهایی که راههای مواصلاتی متنوع و ایمن دارند، علاوه بر آنکه بهعنوان گذرگاههای ترانزیتی برای انتقال مسافر یا کالا انتخاب میشوند، بهتدریج کریدورهای اقتصادی و توسعهای را شکل میدهند.
وی ادامه داد: همچنین از توسعه شبکه حمل و نقل بهعنوان سادهترین طرح پدافند غیرعامل برای جلوگیری از اختلال نقل و انتقالات یاد میشود. به عبارت دیگر، وقتی شبکه حمل نقل به هر شکل توسعه پیدا کند و دارای مسیرهای مختلف جایگزینی حمل و نقلی شود، مشکل احتمالی در یک ناحیه از شبکه با فرض گستردگی آن هم عملاً نمیتواند کل شبکه حمل نقل را مختل کند.
دیدگاه ها بسته هستند.